Svjetski poznati violinista i ambasador kulture Slovenije Miha Pogačnik održao je koncert-radionicu pod nazivom "Muzičko remek djelo, ključ za transformaciju!", u kojoj je Crnogorski simfonijski orkestar, pod upravom dirigentkinje iz Sarajeva - Samre Gulamović, izveo Betovenov Koncert za violinu i orkestar u d-duru, op. 61.
Pogačnik je, nakon radionice kazao da mu je sa CSO bilo lako realizovati radionicu. Objašnjavajući suštinu njegovog poimanja muzike, za šta je i zaslužio titulu ambasadora kulture Slovenije Pogačnik je rekao da se 50 godina bori da se sistemski promijeni uloga umjetnosti u društvu.
– Da to nije nešto ako imate novca da je dobro, a ako nemate da ne postoji. Važno je muziku staviti u centar, jer ona gradi mostove između ljudi. Mozak se otvori i ljudi odjednom počnu opet da slušaju jedni druge. Važno je da ljudi upoznaju kakva je snaga u muzici. To mi je želja – kazao je on.
Pogačnik svoj proces bazira na dekomponovanju muzike u fenomenološkom smislu. Kako ističe, muzika može da digne ljude na višu rezonantnu platformu, a "na toj platformi sve ide mnogo bolje, u tom svijetu nema titula".
Pogačnik je rekao da je muzika za sve ljude, ne samo za one koji je poznaju, pa zato od učesnika radionica ne očekuje nikakvo znanje o mizici.
– Važno mi je da objasnim to što se čuje i što se doživi i da to povežem. Na taj način i ljudi koji nemaju nikakve veze sa klasičnom muzikom otkriju da to nije samo nešto lijepo, nego da je to kao put za razvoj – objasnio je on.
Koncertmajstor CSO na ovom koncertu Dušan Rakonjac, kazao je da je multidisciplinarna radionica novo u Crnoj Gori, ocijenjujući da je korisna za razumijevanje velikog djela poput Betovenovog Koncerta za violinu.
– Ovaj način rada je korisniji široj publici, jer ih uvodi bolje u kompoziciju i ono što je autor htio da donese samim djelom, kako bi bolje pratili instrumente. Za nas muzičare ovo predstavlja novi način kako da sagledamo ostvarenje iz drugog ugla – naveo je on.
On je rekao i da je bilo vrlo zanimljljivo iskukustvo to što su muzičari bili izmiješani sa publikom, i da je to rezultitralo mnogo prisnijim osnosom s njom.
– Mogli smo da osjetimo publiku bolje i da vidimo kako reaguju na sitne promjene. Na bini smo osvjeltljeni, a publika je u tami i ne znamo kako reaguju – objasnio je on.
S.Ć.