Signalizacija na planinskom prevoju Čakor / D.J.
27/09/2025 u 07:21 h
Darko JovovićDarko Jovović
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Administrativne barijere na saobraćajnici Murino - Čakor - Peć: Put star 100 godina dvije i po decenije u blokadi

Nedavno se navršilo sto godima od kako je svečano otvoren put Murino – Peć preko uzvišenja Čakor koji je sa 1849 metara nadmorske visine bio najviši putni prevoj u nekadašnjoj Jugoslaviji.

Put je na upotrebu svečano predao, lično kralj Aleksandar I Karađorđević 17.septembra.1925. godine, o čemu svjedoči spomen-ploča o tom događaju postavljena na Čakoru. Ova saobraćajnica decenijama je predstavljala najkraću saobraćajnu vezu jugoistočne Srbije, Kosova i Makedonije sa Jadranskim morem, jer njena dužina iznosi nepunih 60 kilometara. Međutim, ovaj izuzetno važan put već 26 godina nalazi se van upotrebe. Naime, put preko Čakora je u vrijeme ranih dešavanja 1999. godine zatvorio KFOR, a njegovo ponovnio otvaranje nije uslijedilo ni do današnjih dana, iako su za tako nešto podnošene brojne inicijative. Granični prelaz na ovom putu nije još uvijek uspostavljen, iako su još 2014. godine vlade Crne Gore i Kosova u Prištini potpisale sporazum o izgradnji graničnog prelaza Kotlovi-Kućište. Tako je sada između Crne Gore i Kosova u zvanično u funkciji samo jedan granični prelaz i to Kula-Savine vode na putu Rožaje-Kula-Peć. Do otvaranja puta kroz Rugovsku klisuru nije došlo bez obzira na to što je prije godinu najvišim državni organima upućena peticija sa brojnim potpistima mještana ovog kraja kojom se traži da se saobraćajnica preko Čakora ponovo stavi u funkciju. Tu peticiju potpisali su i predsjednici nekoliko opština sa sjevera Crne Gore, ali od državnih organa još uvijek nije stigao odgovora kakva je dalja sudbina puta preko Čakora, koji je upisan u svim kartama sa oznakom M9. Mještani sela Velika, ispod Čakora, ukazuju da se ova saobraćajnica potpuno neopravdano dvije i po decenije nalazi van upotrebe i da to u velikoj mjeri sputava razvoj ovoga kraja.

Više nema ni autobusa ni putnika

Zapisi govore da su tokom dana brojni autobusi saobraćali preko Čakora i da su često zimi znali da budu zavijani u sniježnim smetovima.

–Moji otac i majka, Drago i Kosa Tomović su svojevremeno držali kafanu na Čakoru gdje sam i ja rođena. Ta kafana je bila stjecište i odmorište za brojne putnike koji su autobusima putovali preko Čakora. Na stotine ljudi je dnevno prolazilo ovim putem, iako je zimi bilo teško održavati njegovu prohodnost. Dešavalo se da autobusi u zimskom periodu ostani danima zavijani na Čakoru i da naša kafana služi kao utočište putnicima. Nažalost, ostala su samo sjećanja i žal zašto je toliko dugo ovaj put zatvoren i što više nema ni autobusa ni putnika – kaže Angelina Tomović Đorđević.

– Poznato je da je Velika stradalni mjesto i da nema kuće iz ovog mjesta a da nije u crno zavijena tokom Drugog svjetskog rata. Takođe, poznato je da da je država malo toga uradila da se ovaj kraj razvija onako kako bi to trebalo. Decenijama je životna žila kucavica Velike bio put preko Čakora. Međutim, zbog poslednjih ratnih dešavanja i taj put je zatvoren i nije stavljen u ponovnu funkciju ni do današnjih dana. To je dodatno doprinijelo razvojnoj stagnaciji ovog područja. Moramo da shvatimo da se moramo otvarati prema svijetu i da ova saobraćajnica stara jedan vijek, iz strogu kontrolu, mora da funkcioniše. Nadamo se da će to shvatiti i oni koji vode Crnu Goru – zajednička je poruka mještana Velike.

U Plavu počelo potpisivanje peticiјe: Posliјe dviјe i po deceniјe ukloniti saobraćaјnu blokadu sa Čakora

Iz Ministarstva unutrašnjih poslova Crne Gore, odnosno iz Odjeljenja za integralno upravljanje granicom prije nekoliko mjeseci obavijestili su javnost da je država preduzela sve neophodne mjere kako bi se što prije u funkciju pustio put Murino- Čakor-Peć i uspostavio zajednički granični prelaz na lokalitetu Kotlovi – Kućište.

– Ministarstvo unutrašnjih poslova je u februaru ove godine ponovo uputilo inicijativu Ministarstvu unutrašnjih poslova Kosova za sprovođenje zaključenog Sporazuma između vlada Crne Gore i Kosova o puštanju u funkciju ove saobraćajnice i uspostavljanju graničnog prelaza za međunarodni drumski putnički saobraćaj, koji je stupio na snagi 2015. godine - stoji u dopisu Ministarstvo unutrašnjih poslova Crne Gore.

Inače, 2011. godine izvršena je rekonstrukcija puta preko Čakora na crnogorskoj teritoriji jer se u vladinim dokumentima navodi da je to preduslov efikasne prekogranične saradnje Crne Gore i Kosova.

 

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
30. novembar 2025 03:48