Info-tabla na Čakoru / foto: Darko Jovović, Dan
08/07/2025 u 07:45 h
Darko JovovićDarko Jovović
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Država ni poslije 26 godina ne pokazuje volju da skine blokadu sa Čakora

Kako trenutno stvari stoje, ni ovog ljeta neće doći do dugo najavljivanog otvaranja puta koji od Murina preko planinskog prevoja Čakor, u dužini od 60 kilometara, vodi do Peći.

Najvišim državni organima, prije pola godine, upućena je peticija sa brojnim potpistima mještana ovog kraja kojom se traži da se pomenuta saobraćajnica ponovo pusti u funkciju. Tu peticiju su potpisali i predsjednici nekoliko opština sa sjevera Crne Gore, ali od državnih organa još uvijek nema odgovora kakva je dalja sudbina puta preko Čakora. Inicijatori peticije podsjećaju da se ova saobraćajnica dvije i po decenije nalazi van upotrebe i da to u velikoj mjeri sputava razvoj ovoga kraja. Kazali su da su se, poslije svega, iskreno nadali da će njihov zahtjev biti uvažen od strane i crnogorskih i kosovskih vlasti.

image

Od Čakora do Peći od 1999. nema prolaza

foto: Darko Jovović, Dan

– Sproveli smo potpisivanje peticije za konačno otvaranje puta preko Čakora, jer već 26 godina uzaludno čekamo da se to uradi. Građani su u velikom broju potpisali tu peticiju, kao i predsjednici opština sa ovog područja. Ta peticija je proslijeđena Vladi Crne Gore i drugim državnim institucijama, kao i predstavnicima kosovskih vlasti u nadi da će se konačno dogovoriti i skinuti administrativne barijere sa puta preko Čakora. Međutim, od zvaničnika još uvijek nema odgovora dokle se stiglo sa rješavanjem ove inicijative. To svakako nije dobro, jer kompletan ovaj kraj trpi velike negativne posljedice zbog rampi koje su bespotrebno postavljene na ovoj saobraćajnici – kazao je u ime nevladinog sektora Nedžad Cecunjanin, pozivajući nadležne da javno kažu kakvi su im dalji planovi kada je ovaj put u pitanju.

image

Putokaz postoji, ali prolaza nema

foto: Darko Jovović, Dan

Put preko Čakora, koji je napravljen još prije jednog vijeka, u vrijeme ranih dešavanja 1999. godine zatvorio je KFOR, a njegovo ponovno otvaranje nije uslijedilo ni do današnjih dana, iako su za tako nešto podnošene brojne inicijative sa različitih adresa. Ova saobraćajnica je svojevremeno predstavljala najkraću vezu kojom su se jugoistočna Srbija, Kosovo i Makedonija povezivale sa Jadranskim morem. Granični prelaz na ovom putu još nije uspostavljen, iako su još 2014. godine vlade Crne Gore i Kosova u Prištini potpisale sporazum o izgradnji graničnog prelaza Kotlovi – Kućište. Tako je sada između Crne Gore i Kosova u funkciji samo jedan granični prelaz i to Kula – Savine vode na putu Rožaje – Kula – Peć.

U planu izgradnja auto-puta

Preduzeće Monteput je prije više od pola godine potpisalo ugovor o izradi idejnog rješenja za dionicu auto-puta Andrijevica – Čakor. Ugovor je zaključen s kompanijom Vija projekt. Navedeno je da je vrijednost ovog posla 83.000 eura, s rokom završetka od četiri mjeseca.

– Ovaj projekat obuhvata definisanje trase koja povezuje Crnu Goru i Kosovo. Važećim Prostornim planom Crne Gore predviđen je koridor auto-puta Andrijevica – Peć, a idejnim rješenjem definisaće se optimalna trasa koja će omogućiti izradu narednih faza projektne dokumentacije i konačnu izgradnju ove važne saobraćajnice – navedeno je u saopštenju koje je izdalo preduzeće Monteput, uz konstataciju da je projektant obavezan da sagleda sve tehničke, ekonomske, prostorne, ekološke i druge aspekte i posljedice izgradnje puta.

Iz Ministarstva unutrašnjih poslova Crne Gore, odnosno iz Odjeljenja za integrisano upravljanje granicom, prije nekoliko mjeseci obavijestili su javnost da je država Crna Gora preduzela sve neophodne mjere kako bi se što prije u funkciju pustio put Mrino – Čakor – Peć i uspostavio zajednički granični prelaz na lokalitetu Kotlovi – Kućište. U tom dopisu navodi se da je Ministarstvo unutrašnjih poslova u februaru 2025. godine ponovo uputilo inicijativu Ministarstvu unutrašnjih poslova Kosova za sprovođenje zaključenog Sporazuma između vlada Crne Gore i Kosova o puštanju u funkciju ove saobraćajnice i uspostavljanju graničnog prelaza za međunarodni drumski putnički saobraćaj, koji je stupio na snagu 2015. godine. Navedeno je da se pomenutim sporazumom Republika Kosovo obavezala da izgradi zajednički granični prelaz na svojoj teritoriji i stvori uslove za funkcionisanje graničnih službi.

Plav: Mještani traže da se uklone administrativne rampe koje četvrt vijeka razdvajaju Murino i Peć

Međutim, odredbe iz sporazuma ostale su samo mrtvo slovo na papiru, iako je još 2011. godine, uz postavljanje signalizacije, izvršena rekonstrukcija puta preko Čakora na crnogorskoj teritoriji i što se u vladinim dokumentima navodi da je to preduslov efikasne prekogranične saradnje Crne Gore i Kosova. Zato u datim okolnostima narod ovoga kraja, da bi došao do Peći, mora da prevaljuje dodatnih sto kilometara putem preko Rožaja i graničnog prelaza koji postoji na Kuli.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
01. decembar 2025 17:14