
Mladi u Crnoj Gori žive u sredini u kojoj je alkohol dio svakodnevnog života, najčešće ga probaju u djetinjstvu ili pubertetu, a dostupnost je faktor koji doprinosi njegovoj široj konzumaciji kod te populacije, saopštili su iz Foruma MNE.
To je saopšteno na panelu „Alkohol i mladi u Crnoj Gori: Poruke iz lavirinta“, koji je organizovao Forum MNE, a u okviru kojeg je predstavljeno istraživanje o stavovima mladih prema alkoholu u Crnoj Gori.
Izvršna direktorka, Forum MNE, Elvira Hadzibegović, kazala je da je istraživanje koje je sprovela ta organizacija, u saradnji sa Društvom sociologa Crne Gore, a uz podršku IOGT NTO Movement-a, pokazalo da mladi u Crnoj Gori žive u sredini u kojoj je alkohol dio svakodnevnog života – kuluroloških, religijskih i društvenih običaja.
- Običajna praksa pijenja je jako izražena pa se alkohol proba već u djetinjstvu ili u pubertetu. Većina mladih koliko se sjećaju, prvi put su probali alkohol kao djeca, već od pet ili šest godina, a gotovo uvijek piće im je ponuđeno od strane nekoga iz porodice, najčešće muškog člana, oca, djeda, tetka, ujaka, strica - navela je Hadžibegović.
Ona je rekla da mladi, iako svjesni loših posledica konzumacije alkohola, uglavnom na njega gledaju kao na sredstvo koje smanjuje nervozu, pruža osjećaj sigurnosti, jača samopouzdanje i socijalne veze sa drugim ljudima – pomaže im da se oslobode, olakšava komunikaciju i sklapanje prijateljstava.
- Važan faktor koji doprinosi široj konzumaciji alkohola kod mladih je i dostupnost pića. Iako je prodaja i služenje alkohola maloljetnicima zabranjeno, mladi smatraju da se zakoni ne poštuju i da su im dostupna sva alkoholna pića bez obzira što su maloljetni. Takođe, u svim lokalima, kafićima i restoranima, mladima se služi alkoholno piće ukoliko ga zatraže i rijetki su slučajevi kada se od njih traži lična karta u ciju provjere njihovih godina - navela je Hadžibegović.
Ukazala je da važnu ulogu u konzumaciji alkohola kod mladih igraju mediji i njihovi medijski sadržaji.
- Filmovi, serije, muzički spotovi, reklame, prepuni su scena sa alkoholnim pićima koje podstiču mlade na konzumaciju alkohola. Društvene mreže su prepune influensera koji koriste alkohol, a takvi sadržaji podstiču djecu da probaju alkohol - rekla je Hadžibegović.
Istraživačica i predstavnica Društva sociologa Crne Gore, Biljana Radović, kazala je da je istraživanje sprovedeno u novembru i decembru ove godine, navodeći da su u okviru njega korišćene dvije istraživačke metode – fokus grupe i intervjui.
„Istraživanje je obuhvatilo 16 fokus grupa sa mladima uzrasta od 15 do 18 godina u sa crnogorskih opština (Pljevlja, Nikšić, Herceg Novi, Budva, Bar, Podgorica, Bijelo Polje i Berane), kao i intervjue sa roaditeljima, predstavnicima relevantnih institucija i civilnog sektora“, pojasnila je Radović.
Prema njenim riječima, istraživanje je pokazalo da su mladi veoma dobro upoznati sa alkoholizmom kao pojavom, da pretpostavljaju neke od uzroka nastanka alkoholizma, kakve su posljedice koje alkoholizam ostavlja, i znaju šta treba uraditi da bi se alkoholizam u našem društvu prevenirao.
- Mladi prepoznaju da se alkohol upotrebljava na svim događajima koji su u našem društvu, od svadbi do sahrana. Oni smaraju da je to normalnost za crnogorsko društvo, da je običajna praksa pijenja jako izražena i u tradiciji je da se alkohol proba u djetinjstvu ili u pubertetu, naročito ako su muška djeca u pitanju - kazala je Radović.
Коментари (0)
Оставите свој коментар