
Učesnici okruglog stola o učešću OSI u saobraćaju Boke kotorske, u organizaciji kreativnog tima Inicijative mladih sa invaliditetom Boke, uz donaciju Ministarstva kapitalnih investicija, složili su se oko osnivanja međuopštinske radne grupe koja će imati zadatak da se dogovara, koordinira ideje iz tri opštine i efikasnije rješava pitanja poput spuštanja ivičnjaka, postavljanja rampi, besplatnog i pristupačnog javnog prevoza. Predloženo je da opštine pokrivaju troškove taksi prevoza za OSI.
Jasna Dragojlović, osoba sa invaliditetom iz Herceg Novog, rado bi se uključila u rad radne grupe. Na okrugli sto došla je zahvaljujući besplatnom taksiju, koji organizuje "I MI Boke". Projekat traje do 10. septembra, ali će biti produžen.
– Mora se razgovarati da bi se nešto pokrenulo, narodski rečeno, moramo biti dosadni institucijama da bi reagovale. I kao pojedinci možemo dosta da učinimo- puno puta sam samostalno urgirala u svojoj MZ Bijela da se pošte i banke prilagode OSI i dosta se po tom pitanju uradilo, neki odmah, neki kasnije, ali odazvali su se. U Bijeloj je neriješeno pitanje trotoara, pisala sam MZ molbe, rekli su da će kontaktirati druge sekretarijate, ali već tri godine se to ne rješava. Važno je da se riješi pristup javnim površinama, pa onda i privatnim. Često se na to gleda kao na individualni slučaj, misle da je to samo za mene, kažu, nije problem, podići će me i povesti, ali nije tako, ima nas dosta, 10 odsto stanovnika u državi, kazala je Dragojlović za "Dan".
Osobe sa invaliditetom u najvećoj mjeri žive u siromaštvu i taksi prevoz im je luksuz, ali trenutno je to jedini efikasni način da dođu do željenog mjesta, ističe Miroslava Mima Ivanović, izvršna direktorka "I MI Boke", pozivajući opštine da preuzmu odgovornost. Ostvarivanje prava OSI ne može da zavisi samo od nevladinog sektora i da bude svedeno na projekte– to mora da bude odgovornost lokalnih i republičkih institucija.
– "I MI Boke" je prošle godine u maju dala komentare na nacrt odluke o pravima na socijalnu i dječiju zaštitu. Pored ostalog, predložili smo da se tom odlukom predvidi pokriće troškova pristupačnog taksi prevoza, tada u mjesečnom iznosu do 80 eura. Mogli bismo da se krećemo da ima pristupačnih trotoara, autobusa, da se ne parkiraju na mjestima predviđenim za OSI, da nadležni sankcionišu prekršioce i da svi rade svoj posao, ali zbog tih barijera i zbog drugih stvari OSI nemaju drugog izbora osim pristupačnog taksi prevoza. Opština bi trebalo da preuzme svoj dio odgovornosti, zbog toga što nije uradila što je trebalo, pa da taksistima odobri pokriće makar određenog iznosa prevoza, kazala je Ivanović.
O lošem autobuskom prevozu, prekršajima u parkiranju, o potrebi postojanja trotoara za pješake govorili su Ljuba Šljuka, Zoran Radimir i Miloš Todorović iz Udruženja paraplegičara Kotora.