- Tim zaključkom najviši zakonodavni dom apeluje da se, sa punom ozbiljnošću i dužnom pažnjom, razmotri predlog Zajednice opština da lokalne samouprave učestvuju sa 30 odsto u finansiranju ukupnih troškova dnevnih centara, dok bi se preostali iznos ravnomjerno raspodijelio među resorima zdravlja, prosvjete i socijalnog staranja. Ovakav model, naglasila je, posebno dobija na značaju imajući u vidu da će dnevni centri pružati integrisane usluge, što će biti definisano novim Zakonom o socijalnoj i dječjoj zaštiti - navodi u saopštenju Zajednica opština Crne Gore.
Nedović je podsjetila da je Odbor ranije dao punu podršku ovoj inicijativi i da je, kroz zaključke svojih sjednica, više puta slao poruke o potrebi međuresorne saradnje, kao i o pravednoj raspodjeli troškova među nadležnim ministarstvima. Upravo takav kontinuitet djelovanja, istakla je, rezultirao je i konačnim donošenjem odgovarajućeg zaključka na plenumu Skupštine Crne Gore.
- Koristim priliku da pitam uvažene kolege iz pomenutih resora – da li su i da li će postupiti po zaključku najvišeg zakonodavnog doma u Crnoj Gori? - istakla je Nedović.
Govoreći o novom normativnom okviru, podsjetila je da je Nacrtom Zakona o socijalnoj i dječjoj zaštiti predviđeno da se u nadležnost opština prenesu ključne usluge podrške za život u zajednici: dnevni boravak (uključujući dnevne centre za djecu sa smetnjama i teškoćama u razvoju), pomoć u kući, personalna asistencija i savjetodavne usluge. Time na lokalne samouprave pada značajan finansijski teret. Zbog toga je, kako je navela, nužno da Ministarstvo rada i socijalnog staranja konačno izradi preciznu procjenu troškova koje će opštine imati ukoliko se te usluge prenesu u njihovu nadležnost.
- Bez procjene troškova lokalne samouprave, kao ni ZOCG kao njihove asocijacije, ne mogu se u konačnom izjasniti o predložеним odredbama novog zakona. Dakle, da li će se uraditi RIA, odnosno analiza efekata propisa ovog nacrta zakona na budžete opština? - upitala je Nedović.
Nedović je ukazala I na preprouke Savjeta Evrope koje se odnose na fiskalnu decentralizaciju.
- Podsjećam da lokalne samouprave trenutno nijesu u mogućnosti da pruže ovako nov i širi spektar usluga - navela je Nedović, ističući da ih obavezuje zaključak Skupštine Crne Gore kojim se upravo traži da se lokalni budžeti rasterete finansiranja usluga koje su u državnoj nadležnosti. Međutim, predloženim rješenjima Nacrta zakona troškovi opština višestruko se uvećavaju – bez jasne i precizne metodologije utvrđivanja cijene koštanja, kako same usluge, tako i iznosa koji će teretiti svaku pojedinačnu opštinu, srazmjerno broju korisnika.
Dodatno je podsjetila da strateški dokumenti predviđaju pružanje minimum tri usluge podrške za život u zajednici u svakoj opštini. Za tu namjenu resorno ministarstvo je tražilo gotovo osam miliona eura, dok su obezbijeđena svega dva miliona.
- Nisam sigurna na koji način će se onda ove usluge pružiti - dodala je, ali je i naglasila da ohrabruje izjava da bi, u slučaju usvajanja novog zakona, moglo biti opredijeljeno dodatno finansiranje kako bi se ispunile zakonske obaveze i omogućile potrebne usluge građanima.
Na kraju izlaganja, Nedović je ponovo skrenula pažnju na nužnost međuresornog dogovora, preciznog planiranja i realne procjene finansijskog opterećenja lokalnih samouprava, poručivši da je to jedini put da se usluge podrške za život u zajednici učine održivim i dostupnim onima kojima su najpotrebnije.
