Iran navodno razmatra odustajanje od nabavke Suhoja Su-35, čiju je isporuku dugo očekivao, a koji su prvobitno bili namijenjeni Egiptu prije nego što je ta zemlja, pod pritiskom Sjedinjenih Država, raskinula ugovor.
Rastuće interesovanje Irana za J-10C dolazi u svjetlu široko rasprostranjenih tvrdnji da su pakistanski avioni ovog tipa, opremljeni raketama vazduh-vazduh velikog dometa PL-15E, tokom nedavnog četvorodnevnog vazdušnog sukoba oborili tri francuska Rafala indijskog ratnog vazduhoplovstva. Ako se ove tvrdnje pokažu tačnim, to bi predstavljalo dramatičan preokret u ravnoteži snaga u regionu.
Diplomatski signali i strateške promjene
Nedavna posjeta iranskog ministra odbrane Aziza Nasirzadea Kini, povodom samita Šangajske organizacije za saradnju – saveza kojim dominiraju Rusija i Kina – dodatno je podgrijala spekulacije o mogućoj promjeni iranske strategije u nabavci borbenih aviona.
Šangajska organizacija za saradnju često se posmatra kao evroazijski pandan NATO savezu, okupljajući ključne vojne sile poput Indije, Pakistana, Kazahstana, Kirgistana, Tadžikistana, Uzbekistana i Bjelorusije, te predstavlja važnu platformu za vojno-političku saradnju iza zatvorenih vrata.
Suočen sa sve napetijim regionalnim bezbjednosnim okruženjem poslije intenzivnog dvanaestodnevnog sukoba s Izraelom, Iran navodno razmatra J-10C kao borbeno provjerenu i dostupniju alternativu u slučaju daljeg kašnjenja Su-35.
Zastarjele platforme i potraga za modernizacijom
Iransko vazduhoplovstvo i dalje se u velikoj mjeri oslanja na zastarjele letjelice poput F-4 Fantoma i MiG-29, i hitno traži modernizaciju kako bi se suprotstavilo regionalnim protivnicima poput Izraela i Saudijske Arabije, navodi specijalizovani portal Defense Security Asia.
Prema vojnim analitičarima, borbene sposobnosti J-10C pokazane u posljednjem indijsko-pakistanskom sukobu dovele su ovaj kineski avion u vrh liste iranskih alternativa. Opremljeni raketom PL-15E, pakistanski J-10C navodno su oborili ne samo tri Rafala, već i jedan Su-30MKI, jedan MiG-29 i jedan Miraž 2000. Ipak, za ove tvrdnje još uvijek nema nezavisne potvrde.
Indijski izvori osporavaju ove informacije, ali one su ipak izazvale veliko interesovanje među vojnim posmatračima širom svijeta, znatno podižući ugled J-10C kao platforme sposobne da se suprotstavi zapadnim lovcima.
J-10C u fokusu pažnje
Avion J-10C, često pominjan na portalu Aero.rs, razvijen je u kineskoj državnoj kompaniji Čengdu (Chengdu Aircraft Corporation – CAC), a posebno je privukao pažnju nakon prezentacije na Međunarodnoj vazduhoplovnoj izložbi LIMA 2025 u Maleziji, prenosi Telegraf.
Od kada je formalno uveden u upotrebu Ratnog vazduhoplovstva Narodnooslobodilačke armije Kine (PLAAF) 2006. godine, serija J-10 se razvila u jednu od ključnih kineskih borbenih platformi, a do sredine 2025. godine u službi je bilo oko 220 primjeraka J-10C.
