Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Otvorena izložba Šćekićevih karikatura u Tivtu: Karikatura mora doći do ivice kritike

U JU Muzej i galerija Tivat sinoć je otvorena izložba poznatog karikaturiste, novinara i publiciste Gorana Šćekića. Izložbu je otvorio predsjednik opštine Tivat Željko Komnenović.

- Otkako postoji čovjek je imao potrebu da šaljivim crtežima dočara sumornu stvarnost ili političku zbilju u kojoj živimo. Uvijek je karikatura nosila oštricu kritike. Kako je ta kritika prihvaćena zavisi od društva, vlasti i onih koji su joj bili izloženi. Uvijek je dočekivana na nož. Sjetimo se samo slučaja francuskog pariskog lista Charlie Hebdo i tragične sudbine eminentnih karikaturista iz Francuske kojima je jedna ideologija presudila upravo zbog karikatura. Karikatura Gorana Šćekića već decenijama prati crnogorsku političku zbilju, a biti politički karikaturista u Crnoj Gori je zaista poseban položaj i pozicija u društvu. Crna Gora baš i nije neka sredina koja toleriše kritički osvrt, posebno šaljive ili sarkastične prirode. Goran je tu našao zlatnu sredinu, mogu slobodno reći vitešku, u kojoj nikad ne napada oštricom svoga crteža i pera one koji više nisu aktuelni u vlasti. Vremena su se promijenila i mijenjaju se. Oni koji su nama govorili, decenijama unazad, da se naviknemo na političku realnost, sada se navikavaju na političku realnost, sa kojom se ne slažu, kao što se mi nismo slagali sa onom prethodnom. Goranove kritike i karikature ostaju apsolutno iste i na istom nivou. Siguran sam da će takve biti i u budućnosti. Kada se otvore dnevne novine Dan uvijek se počinje sa čitanjem od poslednje strane, gdje je Goranova karikatura. Imam čast i privilegiju da otvorim Goranovu izložbu, ne kao predsjednik opštine Tivat, već kao Goranov kolega i saborac iz onih dana kada smo u Danu oštro kritikovali prethodnu vlast. Sada Dan kritikuje mene. Srećom, još nisam pio predmet Goranove kritike, ako i jesam, to je bilo u pozitivnom smislu. Goranu želim mnogo uspješnih stvaralačkih godina, da istraje na svom putu koji je odavno zacrtao i koji ima široku publiku. Nadam se da ćemo uskoro opet vidjeti Gorana Šćekića u našem gradu sa novim radovima - kazao je Komnenović.

image

Goran Šćekić

- RADIO TIVAT

Akademski slikar Zoran Kruta u ime JU Muzej i galerija Tivat je poželio dobrodošlicu prisutnima na svečanom otvaranju izložbe karikatura autora Gorana Šćekića.

- Goran Šćekić je rođen 1963. u Beranama, a živi i stvara u Podgorici. Karikature je počeo da objavljuje 1992. u dnevnom listu Pobjeda, a početkom 1999. i u dnevnom listu Dan, te brojnim drugim medijima u Crnoj Gori. Dosad je objavio preko 14.000 karikatura i preko 400 stripova. Imao je šesnaest samostalnih i desetak kolektivnih izložbi. U Crnoj Gori je stekao ugled tako što je karikaturu i strip doveo na nivo poštovanja i uticaja. U 2001. i 2007. godini dobija glavne novinarske nagrade Udruženja novinara Crne Gore. Prestižnu nagradu Dana oslobođenja Berana dobija 2016. godine. Njegove karikature su odraz dešavanja u društvu u Crnoj Gori. Dominantne teme u karikaturama su politika, korupcija i ekonomija. Šćekić je dao veliki doprinos u suzbijanju negativnih dešavanja u društvu upravo karikaturom. Večeras imate priliku da vidite 60 jedinstvenih karikatura - kazao je Kruta.

(VIDEO, FOTO) Karikature su naјvјerniјe ogledalo našeg života

Autor izložbe Goran Šćekić je istako da, ukoliko se ne dođe do ivice kritike, karikatura ne može biti uspješna.

- Želim da se zahvalim organizatoru ove izložbe, a to je grad Tivat u kojem izlažem prvi put otkako se bavim karikaturom, dakle već nekih tridesetak godina. Takođe, zahvaljujem se predsjedniku opštine  Željku Komnenoviću, direktorki Muzeja i galerije Tivat Danijeli Đukić, kao i muzejskoj tehničarki Mireli Slovnikar. Karikatura mora da ima nit, morate doći do ivice kritike, ako pređete ivicu kritike, padate jer vrijeđate, a ako ne stignete do ivice, karikatura nije uspješna. Volim da kažem da u nedostatku ideja ljudi vrijeđaju. Čini mi se da imam ideje da odgovorim pristojno i akademski. Odgovor mora ići u pravcu humora - kazao je Šćekić.

Kada je u pitanju crtanje gradonačelnika Tivta, kaže. d age je zaista jednom nacrtao kada mu  je bio gost u emisiji.

- Pokušao sam noć prije emisije da nađem nešto interesantno da bih ga napao, ali nažalost ništa nisam našao. Zapravo, on je napadao neke koruptivne radnje koje su radili njegovi prethodnici. Što se tiče karikatura, već sam ih objavio preko 14.000. Naravno, one ne mogu sve da budu uspješne. Unazad 30 godina, mnogi su bili nacrtani, među njima je najveći broj karikatura imao bivši predsjednik Crne Gore, koji je 30 godina dominantno vladao. U prethodnoj vlasti nikada nisam imao pozive i kritike od pojedinaca, međutim u novoj vlasti su vjerovatno mislili da sam njihov, pa sam imao pozive i kritike koji su me zaista iznenadili. Očekivao sam da posjeduju širinu da prihvate kritiku kada nešto loše urade. Međutim, razočarao sam se u pojedine ljude koji vladaju Crnom Gorom jer su ponekad čak i nepristojno reagovali. Vjerovatno su mislili i očekivali da sam njihov prijatelj. Zapravo sam prijatelj građana, naroda Crne Gore, ljudi koji preživljavaju u Crnoj Gori. Nadam se da će me predsjednik opštine Tivat Željko Komnenović ponovo pozvati i da me neće zaboraviti za par godina kada se pojave neke nove teme, inače će biti opet nacrtan, ali u negativnom smislu - poručio je Šćekić.

Pored karikatura Šćekić je objavio preko 250 kolumni.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community