Da uspjeh briše sve granice i da se može oslušnuti u svakom dijelu planete dokaz je mlada crnogorska modna dizajnerka Ana Krgović koja se nedavno našla na svjetskoj smorti mode u Kini gdje je, rame uz rame sa svjetskim kreatorima, postavila temelje inovativne i smjele kreativnosti, koju neće nositi ni hrabre ni posebne žene, već one koje tu kreativnost učine nosivom.
Krgović je kolekciјom "Nevidljiva staza" i te kako skrenula na sebe pozornost ljubitelja mode na Harbin Fashion Week-u u Kini. Odlazak na Harbin Fashion Week doživjela јe kao izuzetno lični, ali i uspjeh Crne Gore kada su u pitanju kreativnost i inovacije, koјe јe upravo ona plasirala na svjetsku mapu.
Ekološki osviјešćena, ali i јedinstvena u stvaralačkom radu, od ideјe do finalnog proizvoda, Ana јe u svakom šavu utkala, kako kaže, dio svoјe duše, koјa se i te kako prepoznaјe u modelima. Korak ka јoš većim modnim izazovima postavila јe sebi u kreiranju obuće za svoјe modele čime bi učinila јoš јednu modnu promјenu (shift), čime bi svoј modni brend SHIFT pozicionirala na modnom atlasu sviјeta.
Ana Krgović za "Dan" otkriva kako je jedna "nevidljiva" postala i te kako vidljiva, već prvim javnim nastupom na jednoj velikoj modnoj sceni.
Na Harbinu se bukvalno desila modna magija. "Nevidljivom stazom" došla je autentična i originalna postavka umjetničkog izraza, a ne modnog diktata? Kakve utiske nosite iz Kine?
- Jedna "nevidljiva" postala je izuzetno vidljiva zahvaljujući svojoj autentičnosti i originalnosti u umjetničkom izrazu, a ne samo poštovanju modnih diktata. Njen prvi javni nastup na velikoj modnoj sceni u Kini na Harbin Fashion Week-u donosi pravu modnu magiju, jer je kroz svoj jedinstveni stil privukla pažnju i osvojila srca publike.
Iz Kine nosim izuzetno pozitivne utiske. Bilo je fascinantno iskusiti bogatstvo kineske kulture i umjetnosti, kao i vidjeti kako moda može biti univerzalni jezik koji prevazilazi granice i kulturne razlike. Harbin Fashion Week bio je platforma na kojoj sam mogla da podijelim svoju viziju i kreativnost sa svijetom, i to iskustvo je nezaboravno. U Kini sam osjetila inspiraciju i energiju koja me je dodatno motivisala da nastavim da radim na svojim ciljevima i širim svoj uticaj na modnu scenu, kako u Crnoj Gori, tako i globalno.
Na kraju svijeta predstavili ste modele koji su namijenjeni sceni, scena ih čini umjetničkim, nisu nosivi, ali su inspiracija za nosivo, nisu vidljivi ali se ističu. Kako je modna publika reagovala na vas? Gdje još planirate da predstavite vaš SHIFT? Kada ćete se predstaviti domaćoj modnoj publici?
- Predstaviću SHIFT domaćoj publici kada se pruže prilike koje najbolje prate viziju mog brenda. Modna publika je reagovala veoma pozitivno na moju kolekciju. Cijenili su originalnost i autentičnost u dizajnu, kao i kreativni pristup izražavanju kroz modu. Razumijevanje da odjevne kombinacije predstavljaju umjetnički izraz, a ne nužno nosivu svakodnevnu odjeću, dovelo je do interesantnih reakcija. Njihova podrška i entuzijazam su bili inspirativni i motivišući, jer su prepoznali dublju poruku i umjetničku vriјednost iza mojih kreacija. SHIFT ima za sada u planu put u Slovačku i Belgiju na proljeće.
Tranzicija, migracija, zatvorska sputanost, skrivenost iza opšteg, poruke su ispisane na linijama vašeg printa koje iscrtava nove pravce i staze razvoja mode koja briše različitosti a opstaje zahvaljujući originalnosti. Šta još čini vašu modnu inspiraciju? Koji umjetnički momenat u svojim modelima najviše ističete?
- Pored tema kao što su migracije, inspiraciju crpim i iz šireg spektra društvenih, kulturnih fenomena, ali i psiholoških. Dublje sociološke i psihološke teme, kao i pitanja identiteta, inkluzivnosti i otpora, igraju ključnu ulogu u mom stvaralaštvu. Posebno mi je važno istaknuti značaj originalnosti i autentičnosti, te stvaranje modela koji ne samo da privlače pažnju vizuelno, već i duboko rezoniraju sa gledaocima. Pozivajući ih na razmišljanje i dijalog o složenim temama koje dotiču naše društvo, težim da moje kreacije budu više od samo estetskog doživljaja.
Toplina Afrike, zebrina izdržljivost ili Spajdermenova mreža i njeno brzo širenje su možda druga tumačenja vizuelnog u vašim modelima u odnosu na kritike i pitanja "kakva je ovo moda: Betmeni, Smajdermeni, rogovi, maske…"
- Zbilja različiti posmatrači mogu imati različita tumačenja vizuelnih elemenata prisutnih u mojim modelima. To je dio ljepote umjetnosti - otvorena interpretacija i raznolikost perspektiva. Iako neki možda vide asocijacije na superheroje poput Betmena ili Spidermena, moj dizajn može imati mnogo dublje značenje koje proizilazi iz složenih tema koje istražujem. Kao što je i sam Gete rekao: "Ne možemo voljeti ono što ne razumijemo." I sama sam se u to uvjerila bezbroj puta. Nekada teme proizilaze iz dubokih socioloških konteksta, čak i stradanja i patnje i željom za iznošenjem stava o važnim društvenim pitanjima kao što su npr. to bile nezaustavljive sile migracija koje mogu donijeti neizmjerno bogatstvo različitim kulturama koje se sudaraju ili stapaju kroz pojam migracije. Važno je da moji modeli inspirišu razmišljanje i podstiču dijalog o složenim društvenim temama kao što je u ovom slučaju pitanje života migranata, umjesto da ih jednostavno svode na stereotipe ili površna tumačenja. Na kraјu, moda je više od samih odjevnih predmeta - ona je način izražavanja, stvaranja veza i prenošenja dubljih poruka o svijetu oko nas.
Smatrate li da moda i umjetnost moraju da prate jedna drugu?
- Moda, kao kompleksan fenomen, zapravo predstavlja oblik umjetnosti sa moćnom sposobnošću prenošenja dubokih poruka, istražujući složene sociološke i kulturne fenomene, te potičući refleksiju o svijetu u kojem živimo. Ona nije samo puko oblačenje, već šire promišljanje o životu i društvu. Moda je promjenjiva po svojoj prirodi, obuhvatajući sve aspekte ljudskog života, a ne samo način oblačenja. Neraskidivo je povezana sa vremenom, odražavajući duh epohe i dinamiku evolucije društva. Kroz modu se izražava identitet pojedinca, uspostavljaju veze među ljudima i stvara ogledalo trenutnog društvenog i kulturnog konteksta. S druge strane, umjetnost prevazilazi svrhu i praktičnost, postajući vječni izvor inspiracije i divljenja. Ona je neiscrpan rezervoar ljudskog izraza i mašte, te je ključni element u razvoju ljudske civilizacije, ali i stvaranju mode. Umjetnost čini ljudsku egzistenciju smislenijom, dajući joj dublje značenje i obogaćujući naše unutarnje svjetove.
Trend se odnosi samo na svakodnevno nosivo i sezonako. Vaša moda prevazilazi okvire šablona i šnitova koji svako može da napravi. Koliko je potrebno jednom vašem modelu da nastane? Da li od crteža do modela odstupate od osnovne ideje ili je se striktno držite?
- Vaša primjedba odražava suštinu mog pristupa modnom dizajnu. Za mene, moda nije samo o praćenju trendova ili izrade svakodnevnih nosivih komada. Ona predstavlja umjetnički izraz koji prevazilazi konvencionalne šablone i kreacije koje su dostupne masama. Svaki moj model zahtijeva intenzivan proces kreativnog istraživanja i izrade, koji često daleko nadmašuje jednostavnu replikaciju već postojećih trendova.
Vrijeme potrebno za stvaranje jednog mog modela varira, jer se proces kreiranja kreće od inicijalnog koncepta do finalnog proizvoda. To uključuje istraživanje, konceptualizaciju, dizajniranje, izbor materijala, izradu uzoraka, krojenje i šivanje. Svaki korak zahtijeva pažnju detalja i predanost kako bi se ostvarila originalna vizija.
Što se tiče odstupanja od osnovne ideje, često dozvoljavam da me osjećaji vode tokom stvaranja. Ipak, istovremeno se trudim da zadržim suštinu i estetiku početnog koncepta kako bi moj rad ostao autentičan i prepoznatljiv. Za taj aspekt osjećaja tokom stvaranja, dozvoljavam sebi da uvijek dam dio sebe i svog pečata kako bi moje kreacije bile autentične i specifične. Smatram da samo kroz unošenje vlastite duše u rad, moguće je postići istinski originalne i inspirativne dizajne.
U samom procesu stvaranja vaših modela vi ste alfa i omega, naučili ste svaki korak u tom stvaralačkom procesu, koji dio vam se čini najzahtjevnijim?
- Pronalazim neizmjerno zadovoljstvo u savladavanju različitih tehnika, to mi daje motivaciju da stalno radim i savladavam tehničke izazove. Taj osjećaj koji doživim kada prevaziđem nešto što je možda teško je neprocjenjiv i veoma snažan u meni. Fascinirana sam svim tehnikama koje se tiču izrade odjeće i vjerujem da nikada neću prestati učiti. Smatram da je pronalaženje savršenog balansa između kreativnosti i tehničke izvedbe najzahtjevniji dio u procesu stvaranja mojih modela. To uključuje odabir materijala, izradu uzoraka, krojenje, šivenje i sve druge tehničke aspekte izrade odjeće. Održavanje visokog standarda kvaliteta i preciznosti u svakom koraku zahtijeva konstantan napor i posvećenost, ali i upornost jer za savladavanje su potrebni vrijeme i iskustvo. Ipak, upravo je izazov u savladavanju ovih tehničkih detalja i ostvarivanju vizije ono što čini proces stvaranja tako inspirativnim i zadovoljavajućim. Svaki uspjeh u prevazilaženju ovih izazova dodatno me motiviše za dalji rad i rast kao dizajnera.