Formula 1 bi od 2026. godine mogla da doživi veliku promjenu sportskih pravila, uz tehničku revoluciju koja prati novu generaciju bolida.
Kako prenose izvori bliski FIA-i i Liberty Mediji, razmatra se uvođenje obavezna dva pit-stopa po trci, s ciljem da se vozačima omogući da voze punim tempom, bez stalnog čuvanja pneumatika.
Ova ideja, koju podržavaju pojedini timovi, ponovo je došla u fokus jer su Pirelijeve gume u posljednje vrijeme dovele do toga da većina trka bude riješena sa samo jednim zaustavljanjem u boksu.
Tokom posljednjih pet trka, pobjednik je uvijek koristio strategiju jednog pit-stopa, dok je posljednja trka sa dvostrukom promjenom pneumatika viđena još u Austriji.
Manje rizika – manje uzbuđenja
Za ljubitelje spektakularnih trka i taktičkih duela, ovakav trend nije dobra vijest.
Zahvaljujući naprednim simulacijama i analizi podataka, timovi danas precizno izračunavaju optimalan ritam po krugu, birajući sigurniju strategiju s jednim zaustavljanjem.
Takav pristup smanjuje rizik od pregrijavanja guma i gužvi u boksu, ali istovremeno gasi uzbuđenje na stazi, jer vozači najveći dio trke voze u kontrolisanom tempu, bez agresivnih napada.
Tri moguća rješenja na stolu
Predlog o uvođenju obavezna dva pit-stopa biće tema sljedećeg sastanka Komisije Formule 1, a cilj Liberty Medije je jasan – više duela i dinamičnije trkanje.
Inspiracija dolazi sa trke u Kataru 2023. godine, kada je FIA, iz bezbjednosnih razloga, ograničila broj krugova po setu guma, što je natjeralo sve timove da naprave dvije promjene pneumatika – i rezultiralo znatno uzbudljivijom trkom.
Prema informacijama portala Motorsport.com razmatraju se tri varijante novog pravila:
1. Obavezna upotreba svih triju Pirelijevih smješa tokom trke (meke, srednje i tvrde), uz slobodu izbora redosljeda.
2. Dva obavezna pit-stopa bez ograničenja u izboru smješe – ukidanje sadašnjeg pravila o najmanje dvije različite vrste guma.
3. Ograničenje maksimalnog broja krugova po setu – nijedan set ne bi smio da pređe više od 45% ukupne distance trke.
Podrška i sumnje
Nijedno od predloženih rješenja nije bez mane. Protivnici ideje upozoravaju da bi obavezna upotreba svih smješa dovela do uniformisanih strategija, jer bi timovi ubrzo pronašli slične optimalne formule.
S druge strane, zagovornici tvrde da bi ta opcija mogla donijeti veću raznolikost pristupa i više akcije na stazi, što je upravo ono što Formula 1 posljednjih godina želi da vrati.
