Ilustracija plaže, sunčanje, more, ljeto, turizam / - EPA-EFE STRINGER
07/01/2024 u 08:15 h
DAN portalDAN portal
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Mogući problemi u turizmu ove godine: Evo šta bi mogli biti glavni izazovi

Prošla 2023. nije bila laka, možemo je nazvati i „roler koster“ godinom u kojoj se svijet, uključujući i turizam, istovremeno oporavljao od kovida i suočavao se sa ratovima u Evropi i na Bliskom istoku, kao i zdravstvenim i ekonomskim problemima, socijalnim nemirima i, sve više usluga lošeg kvaliteta, navode iz Svjetske turističke mreže

Turistička industrija u 2024. bi se mogla suočiti s nizom problema, među kojima su glavni bezbjednosni, s pitanjima nastavka ratova, terorizma, porastom sajber napada i ekonomskih previranja, što može uticati na turističku potražnju i potrošnju, predviđanja su iz Svjetske turističke mreže.

„Sada kada su decembarski praznici prošli, turistički radnici se vraćaju u svijet rada i novih izazova. Prošla 2023. nije bila laka, možemo je nazvati i „roler koster“ godinom u kojoj se svijet, uključujući i turizam, istovremeno oporavljao od kovida i suočavao se sa ratovima u Evropi i na Bliskom istoku, kao i zdravstvenim i ekonomskim problemima, socijalnim nemirima i, sve više usluga lošeg kvaliteta. Posljedice ovoga moraće da se uzmu u obzir u pripremi i planiranju 2024. godine, uz suočavanje sa novim problemima“, komentarišu iz te mreže, piše agencija Hina.

Mutirajući terorizam

Od bezbjednosnih problema koji predstavljaju veliku pretnju turizmu, posebno izdvajaju porast radikalnih terorističkih grupa i nekontrolisane granice, zbog čega vjeruju da će stručnjaci za bezbjednost u turizmu imati još više posla 2024. godine.

„Terorizam se nije smanjio, već je mutirao. Terorizam jedne ćelije ili vuka samotnjaka postaje sve veća opasnost za turističku privredu, jer ih je teže nego ranije otkriti, a teroristi su upoznati i sa društvenim mrežama i više ne samo da vrše nasilje, već su i naučili kako da prilagode medije svojim potrebama“, analitičari mreža.

Sajber kriminal i dalje proganja

Posebno upozoravaju na rast sajber kriminala, koji je nekada bio relativno rijedak u turizmu, ali je sada postao jedan od njegovih glavnih problema i očekuje se da će nastaviti da proganja turističku industriju 2024.

Ovo je povezano sa činjenicom da su mnoge oblasti turizma uvele bezgotovinsko plaćanje i kreditne kartice, koje se mogu krasti i koristiti bez dozvole.

Ukoliko se putnici zbog ovakvih krađa plaše da koriste kartice, taj sistem plaćanja je u opasnosti, zbog čega će službenici javnog i privatnog obezbeđenja morati još više da vode računa o ovoj novoj prijetnji.

Sajber napadi na velike korporacije takođe postaju sve češći, a sada oni poput hotelskih lanaca i avio-kompanija mogu biti „ranjiviji“ na ove napade.

„Sajber napadi na računare avio-kompanija mogu biti razorniji od napada 11. septembra i dovesti do potpunog zaustavljanja letova, a činjenica da su avioni sada opremljeni Vi-Fi mrežama u letu predstavlja i pogodnost i pretnju. Dakle, turizam više ne može sebi da priušti da ima samo stručnjake za pravo i bezbjednost, već će im biti potrebni u nekoliko oblasti, uključujući i tzv. turistička policija, koja će se baviti raznim pitanjima od prevara i sitnih krađa, do terorizma i kontrole mase“, upozoravaju analitičari.

Ekonomski izazovi

Među glavnim ekonomskim izazovima za turizam 2024. Svjetska turistička mreža ističe cijenu kredita, jer veliki dio kupovine srednje klase, koja ostaje „srce turizma“, zavisi od kredita.

Ako se nastavi trend rasta kamata, kupovina za ovu klasu poskupjeće, a na nekim mjestima sada prijeti deflacija.

„U deflaciji ljudi čekaju niže cijene, što zauzvrat stvara ‘nošnu moru’ za trgovce, uključujući i turizam, koji je veoma osjetljiv na ekonomsku neizvjesnost i biće mu potreban mnogo ‘precizniji’ marketing. U takvoj situaciji, srednja klasa, kao i prethodnih godina, ukoliko dođe do velikog povećanja poreza ili drugih neophodnih usluga, može da se uzdrži od luksuznih stvari, među kojima su za mnoge i putovanja“, navodi mreža.

Oni takođe primjećuju da bi 2024. godine usponi i padovi u finansijskoj industriji mogli da utiču na turizam – kada berze imaju tendenciju da rastu, mnogi ljudi se osjećaju bogatijima i spremniji su da troše novac, dok se suprotno dešava u padu.

Dobra usluga korisnicima je sve važnija za putnike

Predviđeno je i da će putnici sve više tražiti usluge kompanija sa dobrom uslugom za korisnike, a nakon što se to 2023. godine značajno pogoršalo u turizmu i turističkoj industriji, u kojoj su avio kompanije i dalje vodeće, ali i ostali djelovi turističke industrije moraju da preispitaju kvalitet usluga koje pružaju.

„Glavna bolna tačka za putnike je to što oni plaćaju i naknade za minimalne usluge, kao što su hoteli koji dodatno naplaćuju vodu ili internet usluge. Dosljedna politika mnogih pružalaca turističkih usluga „sve naplaćujemo“ je kod mnogih stvorila osjećaj da je ugostiteljstvo više neprijateljsko nego gostoljubivo“, zaključuje Svjetska turistička mreža, prenosi sarajevski N1.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
21. novembar 2024 22:07