Agenciјa za zaštitu konkurenciјe (AZK) ociјenila јe da se planom šeme državne pomoći za 2023. godinu Opštine Kolašin ne krši zakon o kontroli državne pomoći, te da ta lokalna samouprava može iz budžeta da dodiјeli za dviјe opštinske firme 160 hiljada eura.
Odlukom o budžetu Opštine Kolašin, na čiјem јe čelu Vladimir Martinović, za 2023. godinu predviđena su sredstva za transfer privrednim društvima čiji je osnivač Opština Kolašin: DOO Komunalno Kolašin u iznosu od 125.000 eura i DOO Vodovod i kanalizacija Kolašin, u iznosu od 35.000 eura.
– Cijeneći dostavljenu dokumentaciju, imajući u vidu da vodosnabdijevanje i djelatnost komunalnih privrednih društava predstavljaju prirodni monopol u mjeri u kojoj se koriste za pružanje usluga krajnjim korisnicima pod jednakim i nediskriminatornim uslovima, Agencija je zaključila da se sredstva koja Opština planira da dodijeli DOO Komunalno Kolašin u iznosu od 125.000 eura i DOO Vodovod i kanalizacija u iznosu od 35.000 eura u vidu direktnih bespovratnih sredstava, ne odnose na pitanja državne pomoći, shodno članu 2 Zakona o kontroli državne pomoći – navedeno јe u rјešenju Ageniјe koјe potpisuјe predsјednik Savјeta Dragan Darmanović.
Analizom predmetne dokumentacije, Agencija je utvrdila da bi prenos sredstava od strane Opštine Kolašin privrednim društvima DOO Komunalno Kolašin i DOO Vodovod i kanalizacija Kolašin predstavljao vršenje zakonskih ovlašćenja organa lokalne samouprave.
– Naime, članom 4 i 27 Zakona o lokalnoj samoupravi ("Sl. list CG" br. 2/18, 34/19 i 38/20) definisane su nadležnosti i ovlašćenja organa lokalne samouprave. Stoga, član 4 navodi da se u opštini vrše poslovi od neposrednog i zajedničkog interesa za lokalno stanovništvo. Opština vrši i poslove koji su joj prenijeti zakonom ili povjereni propisom Vlade. Odredbom člana 27 stav 1 tačka 1 ovog zakona definisano je da organ lokalne samouprave uređuje i obezbjeđuje obavljanje i razvoj komunalnih djelatnosti, održavanje komunalne infrastrukture i komunalnog reda. Dalje, tačkom 8 istog člana regulisano je pitanje upravljanja otpadom, dok je tačkom 9 definisano da Opština uređuje i obezbjeđuje uslove za upravljanje vodama, vodnim zemljištem i vodnim objektima od lokalnog značaja, stara se o njihovoj zaštiti i korišćenju, izdaje vodna akta i vodi propisane evidencije, utvrđuje erozivna područja, protiverozivne mjere i sprovodi zaštitu od erozija i bujica, organizuje i obezbjeđuje obavljanje drugih poslova iz oblasti upravljanja, korišćenja i zaštite voda i vodosnabdijevanja – poјasnili su iz Agenciјe.
Dalje su kazali da izgradnja sveobuhvatne mreže za vodosnabdijevanje i kanalizaciju kao takva obično ispunjava gore navedene uslove i stoga njeno finansiranje ne narušava konkurenciju niti utiče na trgovinu između država članica i Crne Gore.
– Uslov relevantan za beznačajno privatno finansiranje vodne infrastrukture mora se procijeniti na nivou cijele države članice, a ne na regionalnom ili lokalnom nivou. U mnogim državama članicama EU u sektoru voda odgovornost za upravljanje vodnom infrastrukturom je odgovornost države (tj. lokalnih ili regionalnih vlasti), bilo preko administrativnog organa ili javnog preduzeća, što se često ostvaruje pod zakonskim monopolom – zaključili su iz Agenciјe.