Baćović
14/12/2025 u 16:01 h
Draško MilačićDraško Milačić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Baćović za "Dan": Tekuća potrošnja dominira budžetom

Predloženi budžet za 2026. godinu u najvećem dijelu korespondira koncepciji budžeta za 2025. godinu, uz razliku koju određuje dinamika dospijeća obaveza po osnovu otplate javnog duga (383 miliona u 2026. godini u odnosu na 820 miliona 2025. godine), ocijenila je u razgovoru za "Dan" profesorica Ekonomskog fakulteta Maja Baćović.

– Primjetan je blago umjereniji rast tekuće budžetske potrošnje u odnosu na ranije periode, koji je usklađeniji sa dinamikom nominalnog rasta BDP-a, što je pozitivan pristup u pravcu ostvarenja fiskalne stabilnosti. I u 2026, slično kao i u tekućoj godini, predloženi budžet karakterišu dominacija tekuće potrošnje, koja čini skoro 90 odsto ukupnih konsolidovanih budžetskih rashoda, kapitalni rashodi na nivou 4–4,5 odsto BDP-a, ostvarenje primarnog i ukupnog deficita i refinansiranje obaveza po osnovu javnog duga novim zaduženjem – kazala je Baćović.

Da li nam kapitalni budžet od 305 miliona eura zaista garantuje razvoj, kako tvrde iz Ministarstva finansija, ili je ovo mali iznos na godišnjem nivou za razvoj naše ekonomije? Prije šest godina predložen je kapitalni budžet od 320 miliona, a njegovo izvršenje je iznosilo oko 270 miliona.

Kapitalni rashodi planirani su na nivou 4,45 odsto BDP-a, što korespondira i planu za 2025. godinu (4,39 odsto). U oba slučaja su niži od kapitalnih izdataka 2018–2019. godine (5,3–5,6 odsto BDP-a). Ekonomija Crne Gore se sve više suočava sa izazovima koji se tiču njene konkurentnosti, a razvoj infrastrukture je značajan faktor u tom procesu. Kapitalni rashodi na ovom nivou su značajni, ali u empiriji imamo primjere danas razvijenih zemalja EU koje su krajem prošlog vijeka u infrastrukturu ulagale 6–7 odsto BDP-a. Njihov tadašnji nivo infrastrukturnog razvoja sličan je nivou na kojem se danas nalazi Crna Gora. Stoga vjerujem da bi intenzivnije investicije doprinijele bržoj konvergenciji razvijenim evropskim zemaljama. U nedavno objavljenoj Bijeloj knjizi za 2025. godinu, koju objavljuje Savjet stranih investitora u Crnoj Gori, ekonomski i razvoj infrastrukture ocijenjen je vrijednošću nižom u odnosu na prethodnu godinu, tako da je intenziviranje kapitalnih rashoda praktično imperativ ukoliko želimo dinamičniji ekonomski rast u budućnosti.

Kapitalni rashodi na ovom nivou su značajni, ali u empiriji imamo primjere danas razvijenih zemalja EU koje su krajem prošlog vijeka ulagale u infrastrukturu 6–7 odsto BDP-a. Njihov tadašnji nivo infrastrukturnog razvoja sličan je nivou na kojem se danas nalazi Crna Gora

Ove godine Vlada je pozajmila 1,35 milijardi, a naredne godine su budžetom ostavili mogućnost zaduženja do 1,5 milijardi. Visoke pozajmice polako postaju normalna stvar. Hoće li Crna Gora ikada izaći iz sistema zaduživanja za otplatu dugova?

Za otplatu dugova sopstvenim sredstvima neophodno je ostvariti suficit u budžetu. To je moguće ostvariti na nekoliko načina – intenzivan ekonomski rast obezbjeđuje rast budžetskih prihoda, koji, uz stagnaciju ili sporiji rast budžetskih rashoda, rezultira suficitom. U Crnoj Gori smo imali sličan scenario 2007. godine, kada je suficit iskorišćen za otplatu dijela duga. Ostvarivanje budžetskog suficita kao mjera upravljanja javnim dugom upravo je pristup koji pokreće rasprave o produktivnom i neproduktivnom trošenju i zaduživanju. U scenariju produktivnog trošenja budžetskih sredstava, utrošena sredstva ubrzavaju ekonomski rast, čime se stvaraju uslovi za srednjoročni rast budžetskih prihoda i otvara prostor za otplatu duga. Alternativno, smanjenjem tekućih rashoda moguće je obezbijediti sredstva za otplatu dijela duga, iako je to pristup koji u kratkom roku ima i svoju negativnu stranu, jer utiče na kratkoročno usporavanje rasta BDP-a, ali u srednjem i dugom roku otvara prostor ili za smanjenje poreskog opterećenja ili za intenzivnije kapitalne investicije koje se mogu finansirati i produktivnim zaduživanjem, što sve dalje vodi dinamičnijem ekonomskom rastu. Budžetski deficit, suprotno suficitu, povećava javni dug, što se vidi i u podacima o kretanju javnog duga u Crnoj Gori. U poslednjih pet godina (treći kvartal 2025. u odnosu na kraj 2020), neto javni dug (bruto javni dug umanjen za depozite MF), prema podacima dostupnim na sajtu Centralne banke, uvećan je za 640 miliona eura, ili približno 130 miliona eura prosječno godišnje. Godišnji prosjek rasta duga korespondira prosječnom godišnjem budžetskom deficitu u istom periodu. Sličan trend je vidljiv u svim godinama i u prethodnom periodu u kojima je fiskalni saldo bio negativan.

Programi ES1 i ES2 nisu usmjereni ka stvaranju

Da li je MMF bio jasan u svom izvještaju da se programi poput ES1 i ES2 više ne mogu sprovoditi, jer na duži rok neće biti održivi? Kako ste Vi vidjeli izvještaj MMF-a i koje su to glavne poruke koje bi morale da nas zabrinu?

Poslednji izvještaj MMF-a u značajnoj mjeri korespondira sa nalazima naših istraživanja koje smo prezentirali na MICEB konferenciji u maju ove godine, kada smo ukazali na dominantan značaj rasta investicija i izvoza za ekonomski rast. Programi ES1 i ES2 su fiskalni programi usmjereni ka redistribuciji dohotka, a ne ka njegovom stvaranju. Vjerujem da je fokus na stvaranju dohotka pravi put ka ekonomskom prosperitetu i rastu životnog standarda građana. To pokazuju i podaci u Crnoj Gori – i u 2025. godini, a i ranije. Najveći realni rast zarada ostvaren je u sektorima u kojima je ostvaren najveći rast proizvodnje, a najdinamičniji ekonomski rast u onim opštinama u kojima je prevashodno investiciona aktivnost bila intenzivna.

 

 

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
14. decembar 2025 16:02