Evropska komisija (EK) je jednom htjela da izbjegne takav scenario, kada je tražila da se poništi prethodi tender zbog promjene trase auto-puta, ali i drugi put su dobili isti epilog.
Na ponovljenom, aktuelnom tenderu, među pet kompanija bio je i tursko-holadski konzorcijum Ballast Nedam Rec Onur, ali samo oni nisu dostavili ponudu za projektovanje i izgradnju 22 kilometra duge dionice. Ponude su do 30. oktobra dostavili tursko-azerbejdžanski konzorcijum Čengiz–Azvirt, kompanija Kina komunikejšn konstrakšn kompani, konzorcijum Shandong Foreign Economic&Technical Cooperation sa Shandong Luqiao Group i konzorcijum Power Construction Corporation of China.
– Slijedi vrednovanje pristiglih tehničkih ponuda, koje će biti okončano u najskorijem roku. Nakon odobrenja Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), pristupićemo otvaranju finansijskog dijela ponuda, te konačnom izboru projektanta i izvođača radova ovog instrastrukturnog projekta od velikog značaja – saopštili su juče iz Monteputa, nakon što su otvorene ponude.
Početkom godine, Evropska komisija je, pod izgovor promjene trase auto-puta, tražila da se poništi tender i raspiše novi, što je i učinjeno. Prema nezvaničnim informacijama, pravi razlog za poništenje tendera bio je da se evropskim kompanijama da još jedna šansa da probaju da dobiju trku sa Kinezima i grade drugu dionicu auto-puta. Nažalost, samo se izgubilo vrijeme, jer su među četiri najbolja ponuđača ponovo kineske kompanije i konzorcijum iz Turske i Azerbejdžana.
Dobra stvar je jedino što je Crna Gora u međuvremenu dobila još 50 miliona eura granta za auto-put. Prvobitni plan bio je grant od 100 miliona. Loše je što smo izgubili vrijeme, jer da je prethodni tender nastavljen, vjerovatno bi se do sada i počelo sa pripremnim radovima na 22 kilometra dugoj dionici.
Kao što smo pomenuli, 200 miliona će se uzeti od EBRD-a, a ostatak do 600 miliona Vlada će finansirati iz budžeta. Prema našim informacijama, nije planirano da se uzimaju krediti za finansiranje od 350 do 600 miliona eura.
Prva dionica auto-puta Smokovac–Mateševo koštala je preko milijardu eura i građena je sedam godina i tri mjeseca. Sa završetkom se kasnilo tri godine i tri mjeseca. Osim kašnjenja, obilježili su je i brojni zaboravljeni radovi koji nisu ušli u osnovni ugovor, kao i velika netransparentnost od početka do kraja projekta. Puštena je u saobraćaj polovinom 2022. godine.
