Petlja Veruša na autoputu Bar - Boljare
01/11/2025 u 07:48 h
Draško MilačićDraško Milačić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Četiri ponude za izgradnju druge dionice auto-puta Mateševo-Andrijevica, nijedna iz Evrope

Evropska komisija će obezbijediti grant od 150 miliona, Evropska banka za obnovu i razvoj daće 200 miliona kredita, ali drugu dionicu autoputa Bar–Boljare, od Mateševa do Andrijevice, projektovaće i graditi jedan od konzorcijuma iz Kine ili konzorcijum firmi iz Turske i Azerbejdžana.

Evropska komisija (EK) je jednom htjela da izbjegne takav scenario, kada je tražila da se poništi prethodi tender zbog promjene trase auto-puta, ali i drugi put su dobili isti epilog.

Na ponovljenom, aktuelnom tenderu, među pet kompanija bio je i tursko-holadski konzorcijum Ballast Nedam Rec Onur, ali samo oni nisu dostavili ponudu za projektovanje i izgradnju 22 kilometra duge dionice. Ponude su do 30. oktobra dostavili tursko-azerbejdžanski konzorcijum Čengiz–Azvirt, kompanija Kina komunikejšn konstrakšn kompani, konzorcijum Shandong Foreign Economic&Technical Cooperation sa Shandong Luqiao Group i konzorcijum Power Construction Corporation of China.

– Slijedi vrednovanje pristiglih tehničkih ponuda, koje će biti okončano u najskorijem roku. Nakon odobrenja Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), pristupićemo otvaranju finansijskog dijela ponuda, te konačnom izboru projektanta i izvođača radova ovog instrastrukturnog projekta od velikog značaja – saopštili su juče iz Monteputa, nakon što su otvorene ponude.

Početkom godine, Evropska komisija je, pod izgovor promjene trase auto-puta, tražila da se poništi tender i raspiše novi, što je i učinjeno. Prema nezvaničnim informacijama, pravi razlog za poništenje tendera bio je da se evropskim kompanijama da još jedna šansa da probaju da dobiju trku sa Kinezima i grade drugu dionicu auto-puta. Nažalost, samo se izgubilo vrijeme, jer su među četiri najbolja ponuđača ponovo kineske kompanije i konzorcijum iz Turske i Azerbejdžana.

Cijeli proces vodi EBRD

Za razliku od prioritetne dionice, koju je gradila kineska kompanija CRBC po modelu međudržavnog kredita od kineske Eksim banke, ova faza projekta vodi se po pravilima Evropske banke za obnovu i razvoj, upravo kako bi se obezbijedila puna transparentnost i usklađenost sa evropskim procedurama.

To znači da Vlada Crne Gore nije nosilac tendera, već su nadležnosti prenesene na EBRD, koja sprovodi višefazni proces evaluacije ponuda.

Dobra stvar je jedino što je Crna Gora u međuvremenu dobila još 50 miliona eura granta za auto-put. Prvobitni plan bio je grant od 100 miliona. Loše je što smo izgubili vrijeme, jer da je prethodni tender nastavljen, vjerovatno bi se do sada i počelo sa pripremnim radovima na 22 kilometra dugoj dionici.

Kao što smo pomenuli, 200 miliona će se uzeti od EBRD-a, a ostatak do 600 miliona Vlada će finansirati iz budžeta. Prema našim informacijama, nije planirano da se uzimaju krediti za finansiranje od 350 do 600 miliona eura.

Prva dionica auto-puta Smokovac–Mateševo koštala je preko milijardu eura i građena je sedam godina i tri mjeseca. Sa završetkom se kasnilo tri godine i tri mjeseca. Osim kašnjenja, obilježili su je i brojni zaboravljeni radovi koji nisu ušli u osnovni ugovor, kao i velika netransparentnost od početka do kraja projekta. Puštena je u saobraćaj polovinom 2022. godine.

 

Četiri ponude za projektovanje i izgradnju druge dionice auto-puta Mateševo-Andrijevica

 

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
05. decembar 2025 22:07