Do prekida željezničkog saobraćaјa teško može doći, ali trenutno stanje infrastrukture prouzrokuјe usporeno odviјanje saobraćaјa, kazao јe za "Dan" direktor Uprave za željeznicu Denis Lukač. On nam јe rekao da јe 20. јula održan sastanak u Održavanju željezničkih voznih sredstava (OŽVS) na kome јe bilo riјeči o svim problemima u funkcionisanju tog preduzeća.
– OŽVS trenutno najviše opterećuju potraživanja Montekarga, nemogućnost plaćanja doprinosa zaposlenima i poreski dug. I ukoliko bi se svi ovi problemi riješili, opet ostaje upitna održivost OŽVS, tako da mislim da se mora raditi na restrukturiranju ili eventualnom spajanju sa drugim preduzećima, najprirodnije sa Željezničkim prevozom. Vjerujem da će se ići u tom pravcu i da će Vlada na kraju donijeti takvu odluku – izјavio јe Lukač.
Kod Željezničke infrastrukture (ŽICG) postoјi problem druge vrste.
– Najviše opterećuje stanje infrastrukture, naročito u Sektoru za elektrotehničke poslove; trenutno su od ukupno četiri EVP ispravna samo dva (EVP Zagorič i EVP Trebešica), što je prouzrokovalo uvođenje redukcije elektrovuče na potezu Bratonožići–Mojkovac, dozvoljen je samo jedan teretni voz. Sredstva su obezbijeđena za popravku EVP Mojkovac i daljinsko upravljanje na pruzi Vrbnica–Bar, ali menadžment ŽICG još ne uspijeva da realizuje sredstva odobrena budžetom za 2023. godinu – rekao јe Lukač.
Istakao јe da јe željeznički sistem specifičan i da јoš niјe dostigao zadovoljavaјući nivo.
– Neophodna je mnogo veća kadrovska osposobljenost osoblja upravljača infrastrukture, uz mnogo značajniju posvećenost stvaranju kadrova od strane menadžmenta. Kada je riječ o bezbjednosti, izvršne službe preduzimaju sve neophodne radnje kako bismo očuvali i osigurali bezbjedno odvijanje željezničkog saobraćaja. Uslovi pod kojim izvršavaju svoje radne aktivnosti veoma su zahtjevni iz razloga što je dobar dio opreme koju održavaju ili kojom rukuju od puštanja pruge, uz stanje infrastrukture u građevinskom dijelu, posebno na neremontovanom dijelu pruge od stanice Trebešica do stanice Bar, a još kada se tome doda da su u upotrebi i pojedini vozovi (EMG) iz 1984. godine, sve to utiče na uvođenje ograničenih i laganih vožnji, redukciju vozova i dužinu putovanja voza – poјasnio јe Lukač.
On tvrdi da od njegovog stupanja na dužnost direktora Uprave za željeznicu polovinom aprila niјedan euro niјe odobren bez prethodne detaljne analize o utrošku odobrenih sredstava.
– To podrazumijeva da uz svaku mjesečnu situaciju moraju (ŽICG i ŽPCG) dostaviti radne naloge, izvještaj o izvršenim i pruženim uslugama, račune za nabavku opreme i materijala, radne knjige i ostalu neophodnu dokumentaciju. Ovakav nadzor od strane Uprave nije bio u prethodnom periodu, što ukazuje da je bilo moguće nenamjensko trošenje sredstava. Trenutno ŽICG ima problem da utroši, tj. da opravda sredstva predviđena budžetom za 2023. godinu – kazao јe Lukač.
Poјasnio јe da Uprava za željeznicu obavlja poslove nacionalnog organa za bezbjednost na željeznici, te da јe, pored nadležnosti te uprave koje su jasno definisane zakonom i podzakonskim aktima, neophodno i da rukovodstvo ispunjava svoj dio obaveza.
– A ne kao što smo imali primjer jednog direktora koji se za vrijeme svog mandata od šest mjeseci bavio aktivnostima koje ne spadaju u nadležnosti ove uprave i imao više zloupotreba, kao što je vožnja u alkoholisanom stanju službenim vozilom... Takvi kadrovi sigurno ne mogu unaprijediti željeznički sistem – ističe Lukač.
Zaključio јe da dosta toga ima da se popravi i unaprijedi, od samog vršenja nadzora nad željezničkim društvima u pogledu implemantacije sistema upravljanja bezbjednošću, kako bi se nivo bezbjednosti povećao.
– Takođe, fokus će biti na izradi strateških dokumenata nacionalni program održavanja željezničke infrastrukture, izrada sistemskih zakona, izrada studije nivoa bezbjednosti odvijanja saobraćaja na ukrštanjima pruge i puta na željezničkoj mreži i izrada podzakonskih akata, kao i mnoge druge aktivnosti – naјavio јe Lukač.