– Ta odluka znači gašenje Crne Gore kao pomorske države. Pomorska škola nam u tom slučaju ništa ne treba, izlazimo sa mape pomorskih država, gubimo trajno poziciju na tržištu. Moje mišljenje je da je država trebalo da ide na model javno-privatnog partnerstva (JPP), gdje bi našli nekoga od brodarskih kompanija i imali jednu zajedničku firmu sa tri zaposlena. Sada imamo kompaniju sa oko 45 zaposlenih, za koje ne znam šta rade tamo. "Bacamo" 700 hiljada godišnje na plate, a izdali smo u zakup brodove. Zakupnina nije dovoljna da pokrije rate i država dotira za rate kredita za brodove i dotira za plate i to je sve dovelo do ovakve odluke, koja je po meni katastrofalna – izjavio je Dokić za "Dan".
Istakao je da država treba po modelu javno-privatnog partnerstva da nađe brodarsku kompaniju, da na našoj strani ostanu tri zaposlena, ekonomista, pravnik i direktor, i da imamo procenat od zarade.
– Brodovi "Kotor" i "21. maj" su uzeti u razmaku od dvije godine. Kredit za jedan brod je otplaćen, dok za drugi nije, moraju da se vrate oko 12 miliona. Svakako, ne treba olako da prodajemo brodove. Donose se ubrzane odluke, bez dovoljno analize. Gasimo se kao pomorska država, a imali smo tradiciju. Imali smo 50 brodova u bivšoj SFRJ, a sad nemamo gotovo ništa. Ostaje nam samo Barska plovidba, koja je djelimično državna, a i ona jedva preživljava – rekao je Dokić.
Iz Ministarstva pomorstva, koje vodi Filip Radulović, su pojasnili da država više nema zakonskih mogućnosti da pomaže Crnogorskoj plovidbi, te da je zbog toga i predloženo da ta kompanija proda svoja dva broda i pokuša da spriječi njihovo "hapšenje" u nekoj od svjetskih luka. Iz Ministarstva su pojasnili da je brod "Kotor" više od 20 dana zarobljen u luci Savana i nije u stanju sposobnosti za plovidbu zbog niza iznenadnih otkaza opreme, kvarova i grešaka posade i menadžmenta.
– Svakodnevno se nagomilavaju enormni troškovi koji već prijete da kroz kratak naredni period premaše vrijednost broda, a Crnogorska plovidba nema novca da izmiri trenutna dugovanja, zbog čega su advokati društva "Moran" pokrenuli postupak "hapšenja" broda i trenutno sprječavaju njegovo isplovljavanje iz luke Savana – naveli su iz Ministarstva pomorstva.
Istakli su da bi "hapšenje" u krajnjem dovelo do prodaje broda na licitaciji i izvjesno prodaji u bescijenje za visinu ukupnih potraživanja, gdje bi nastao višemilionski gubitak.
– Situacija sa brodom Kotor negativno utiče na status drugog broda ove kompanije, "21. maj", koji se takođe nalazi u veoma lošem stanju – rekli su iz Ministarstva.
Naveli su da je odluka o prodaji bolna, ali jedina razumna opcija kako bi se brod prodao po tržišnim uslovima, namirili povjerioci i ostatak novca vratio u državni budžet.
– Crnogorska plovidba duguje državi više od 37 miliona eura, a bilo koji novi vid finansijske pomoći toj kompaniji bio bi suprotan Zakonu o kontroli državne pomoći. Trenutna nelikvidnost Crnogorske plovidbe onemogućava isplatu bilo kakve obaveze ili bilo kog povjerioca – zaključuje se u saopštenju.
