
Vlada je usvojila informaciju o namjeri pripajanja Održavanja željezničkih voznih sredstava (OŽVS) privrednom društvu Željeznički prevoz (ŽPCG) i zadužila Ministarstvo saobraćaja da sprovede neophodne aktivnosti u cilju pripajanja ova dva državna preduzeća.
– Vlada je dala saglasnost na korišćenje tekuće budžetske rezerve, do iznosa od najviše 1,7 miliona eura, za namjenu uvećanja kapitala države u društvima sa propratnim troškovima eventualnog angažmana finansijskog konsultanta i drugih troškova vezanih za sprovođenje navedene transakcije – saopštili su iz Vlade.
U informaciji je navedeno da OŽVS godinama bilježi značajne gubitke u poslovanju i da na kraju 2023. godine gubitak iznosi približno 900 hiljada eura.
– Kako godinama unazad bilježi velike gubitke u poslovanju, Društvo se suočava sa konstantnom nelikvidnošću, koja rezultira učestalim blokadama računa, kao i nemogućnošću redovnog servisiranja dospjelih obaveza. Neto obrtni kapital je negativan pošto su obaveze veće od potraživanja i zaliha. Po preliminarnim bilansima, na 31.12.2023. godine, kratkoročne obaveze su približno duplo veće od kratkoročne imovine. Manjak likvidnih operativnih sredstava na 21.11.2023. godine aproksimiran je na osnovu dospjelih obaveza u odnosu na potraživanja i iznosi minus pet miliona. Ukupne obaveze su 5,97 miliona, a obaveze prema Upravi carina blizu pet miliona. Godinama unazad EBITDA je negativna. U ukupnim troškovima trošak zaposlenih čini 70 odsto. Generalna situacija u Društvu je suočavanje sa realnim rizikom od stečaja – navedeno je u informaciji.
U OŽVS-u je na dan 8. decembar 2023. godine bilo 189 zaposlenih, od čega 10 na određeno vrijeme.
– Imajući u vidu sve informacije, poslovanje OŽVS-a, kao i scenarije navedene u studijama, smatramo da je potrebno preduzeti mjere i postupke za restrukturiranje OŽVS-a putem pripajanja ŽPCG. Kako sve analize pokazuju da bi se stečaj u OŽVS-u negativno odrazio kako na poslovanje željezničkih prevoznika, tako i na bezbjednost željezničkog saobraćaja, spajanje je najprihvatljiviji scenario, kako u pogledu statusa Društva, sa skoro 200 zaposlenih, tako i bezbjednog odvijanja željezničkog saobraćaja. Pripajanje treba da dovede do racionalizacije poslovanja, čime bi se unaprijedila likvidnost Društva i stvorili uslovi za izmirenje obaveza koje, po preliminarnim bilansima na 8.2.2023. godine, iznose 5.970.822 eura Sama realizacija pripajanja ogleda se i u smislu smanjenja troškova menadžmenta OŽVS-a. Procijenjeni trošak za isplatu nesaglasnim akcionarima za oba akcionarska društva i obaveze prema zaposlenima je dva miliona eura – precizirano je u informaciji koju je pripremilo Ministarstvo saobraćaja, koje vodi Filip Radulović.
Kako su dalje naveli, teška situacija u kojoj se ovo Društvo nalazi ogleda se i u nemogućnosti korišćenja sredstava državne pomoći za ulaganje i obnavljanje infrastrukture, zbog velikog akumuliranog gubitka i višegodišnjeg gomilanja poreskih dugova.
– Osim navedenog, rizici sa kojima se Društvo suočava, pored ograničene ponude i baze korisnika za usluge održavanja, uključuju prekomjeran broj zaposlenih i značajnu neravnotežu između administrativnog i tehničkog osoblja, sa udjelom troškova zarada u ukupnim rashodima od preko 70 odsto – piše u informaciji.