Podgorica 2023, Podgorica, Zeljeznica Crne Gore, Zeljeznicka infrastruktura Crne Gore / PODGORICA 2023, PODGORICA, ZELJEZNICA CRNE GORE, ZELJEZNICKA INFRASTRUKTURA CRNE GORE-LAZAR RUZIC
16/02/2024 u 07:38 h
Draško MilačićDraško Milačić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Država se umiješala da spasi Željeznicu: OŽVS izbjegava stečaj, akcionarima dva miliona

Vlada je odlučila da OŽVS pripoji Prevozu kako bi se izbjegao stečaj u tom preduzeću, a što bi imalo posledice po 200 zaposlenih i bezbjedno odvijanje željezničkog saobraćaja. Procijenjeni trošak za nesaglasne akcionare i radnike je dva miliona eura

Vlada je usvojila informaciju o namjeri pripajanja Održavanja željezničkih voznih sredstava (OŽVS) privrednom društvu Željeznički prevoz (ŽPCG) i zadužila Ministarstvo saobraćaja da sprovede neophodne aktivnosti u cilju pripajanja ova dva državna preduzeća.

– Vlada je dala saglasnost na korišćenje tekuće budžetske rezerve, do iznosa od najviše 1,7 miliona eura, za namjenu uvećanja kapitala države u društvima sa propratnim troškovima eventualnog angažmana finansijskog konsultanta i drugih troškova vezanih za sprovođenje navedene transakcije – saopštili su iz Vlade.

U informaciji je navedeno da OŽVS godinama bilježi značajne gubitke u poslovanju i da na kraju 2023. godine gubitak iznosi približno 900 hiljada eura.

– Kako godinama unazad bilježi velike gubitke u poslovanju, Društvo se suočava sa konstantnom nelikvidnošću, koja rezultira učestalim blokadama računa, kao i nemogućnošću redovnog servisiranja dospjelih obaveza. Neto obrtni kapital je negativan pošto su obaveze veće od potraživanja i zaliha. Po preliminarnim bilansima, na 31.12.2023. godine, kratkoročne obaveze su približno duplo veće od kratkoročne imovine. Manjak likvidnih operativnih sredstava na 21.11.2023. godine aproksimiran je na osnovu dospjelih obaveza u odnosu na potraživanja i iznosi minus pet miliona. Ukupne obaveze su 5,97 miliona, a obaveze prema Upravi carina blizu pet miliona. Godinama unazad EBITDA je negativna. U ukupnim troškovima trošak zaposlenih čini 70 odsto. Generalna situacija u Društvu je suočavanje sa realnim rizikom od stečaja – navedeno je u informaciji.

U OŽVS-u je na dan 8. decembar 2023. godine bilo 189 zaposlenih, od čega 10 na određeno vrijeme.

– Imajući u vidu sve informacije, poslovanje OŽVS-a, kao i scenarije navedene u studijama, smatramo da je potrebno preduzeti mjere i postupke za restrukturiranje OŽVS-a putem pripajanja ŽPCG. Kako sve analize pokazuju da bi se stečaj u OŽVS-u negativno odrazio kako na poslovanje željezničkih prevoznika, tako i na bezbjednost željezničkog saobraćaja, spajanje je najprihvatljiviji scenario, kako u pogledu statusa Društva, sa skoro 200 zaposlenih, tako i bezbjednog odvijanja željezničkog saobraćaja. Pripajanje treba da dovede do racionalizacije poslovanja, čime bi se unaprijedila likvidnost Društva i stvorili uslovi za izmirenje obaveza koje, po preliminarnim bilansima na 8.2.2023. godine, iznose 5.970.822 eura Sama realizacija pripajanja ogleda se i u smislu smanjenja troškova menadžmenta OŽVS-a. Procijenjeni trošak za isplatu nesaglasnim akcionarima za oba akcionarska društva i obaveze prema zaposlenima je dva miliona eura – precizirano je u informaciji koju je pripremilo Ministarstvo saobraćaja, koje vodi Filip Radulović.

Tražiće ostavke Odbora direktora ŽPCG

Ministar Radulović juče je najavio da će tražiti ostavke članova Odbora direktora ŽPCG. On je to saopštio novinarima nakon sastanka sa izvršnom direktoricom ŽPCG Ilinkom Pavićević.

– Na narednoj sjednici Vlade zakazaću vanrednu skupštinu akcionara ŽPCG, da razriješim sve predstavnike državnog kapitala. Razriješio bih i predstavnika manjinskog kapitala, ali nemam tu mogućnost – rekao je Radulović.

On je kazao da će novi bord direktora ispitati odgovornost izvršne direktorice ŽPCG i uraditi cjelokupnu analizu dosadašnjeg poslovanja te kompanije. Kada je u pitanju novi odbor direktora, on je rekao da nemaju posebne osobe za taj posao, već će raspisati javni poziv za profesionalce.

Radulović je istakao da su problemi ŽPCG brojni i da se njima do sada niko nije bavio. On je uvjeren da će se poslovanje ovog sektora poboljšati i kroz pripajanje Održavanja željezničkih voznih sredstava ovoj kompaniji.

Kako su dalje naveli, teška situacija u kojoj se ovo Društvo nalazi ogleda se i u nemogućnosti korišćenja sredstava državne pomoći za ulaganje i obnavljanje infrastrukture, zbog velikog akumuliranog gubitka i višegodišnjeg gomilanja poreskih dugova.

– Osim navedenog, rizici sa kojima se Društvo suočava, pored ograničene ponude i baze korisnika za usluge održavanja, uključuju prekomjeran broj zaposlenih i značajnu neravnotežu između administrativnog i tehničkog osoblja, sa udjelom troškova zarada u ukupnim rashodima od preko 70 odsto – piše u informaciji.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
{"success":true,"message":null,"messages":null,"data":null,"logged_in":false}

Izdvojeno

30. mart 2025 06:49