Detalj sa mora / LAZAR RUZIC
21/07/2025 u 15:20 h
Milovan NovovićMilovan Novović
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Đukić: Turistička sezona već nosi gorak ukus razočaranja

Sezona koja je na crnogorskoj obali počela sa nadom, već krajem juna nosi gorak ukus razočaranja, smatra građanski i NVO aktivista Željko Đukić

– Rani signali s terena nisu pitanje lošeg vremena – oni su ogledalo ekonomskog modela turizma koji više ne izdržava pritisak tržišta – ocijenio je Đukić nakon višenedjeljnog boravka na primorju i razgovora sa hotelijerima, ugostiteljima i vlasnicima smještaja.

Kako ističe, iako je sezona formalno startovala, atmosfera je bila daleko od optimistične.

– Neizvjesnost, iščekivanje, panični last-minute popusti i vječito pitanje – da li ćemo opet čekati avgust kao slamku spasa? Sve to je ukazivalo da nešto ne štima – istakao je Đukić.

image

Đukić

-FACEBOOK.COM/ZELJKODJUKIC

Đukić se poziva na preliminarne podatke Monstata, koji pokazuju da su strani dolasci od januara do maja porasli za dva odsto, ali je broj noćenja u maju pao za sedam odsto u odnosu na isti mjesec prošle godine.

– Privatni smještaj je posebno pogođen – popunjenost je pala i do 12 procentnih poena. Hoteli viših kategorija stoje nešto bolje, ali i tu vidimo pad cijena i pritisak na profitabilnost – tvrdi Đukić.

Turistički promet u julu: Više od 130.000 gostiju trenutno boravi u Crnoj Gori

Jedan od glavnih problema, kako je kazao, jeste nerealna cjenovna politika.

– Povećali smo cijene na talasu inflacije, bez analize tržišta. Već u maju su krenuli tihi popusti, akcije, paketi tipa 'plati pet, ostani sedam'. Takve stvari gosti odmah prepoznaju i gube povjerenje. To nam se već sada vraća kao bumerang – istakao je Đukić.

Posebnu pažnju skrenuo je na sve veću konkurenciju iz Albanije.

– Prema dostupnim podacima, Aerodrom Tirana je u prvoj polovini godine ostvario rast putnika od 22 odsto, dok su naši aerodromi u Tivtu i Podgorici zajedno imali svega jedan odsto rasta. Procjenjuje se da je više od 120.000 turista koji su ljetovali u Ulcinju i Budvi doputovalo avionom do Tirane, pa dalje transferom do Crne Gore. To su gubici koje ne vidimo – od aerodromskih taksi, preko fiskalizacije, pa do same statistike – ukazao je Đukić.

Pored problema sa avio-konektivnošću, Đukić podsjeća i na dugogodišnje slabosti infrastrukture.

– Gužve na granicama, manjak parkinga, problemi s vodom i otpadom u špicu sezone – to je realnost koja se ponavlja svake godine. Uz to, sve je teže naći sezonske radnike – dolaze kasno, traže više i rijetko su adekvatno obučeni – naveo je on.

Boravi 130,6 hiljada turista

U Crnoj Gori u četvrtak, prema nezvaničnim podacima lokalnih turističkih organizacija, boravi ukupno 130,62 hiljade turista, dok se bilježi i blagi rast prihoda od boravišne takse, saopšteno je iz Nacionalne turističke organizacije (NTO).

Iz NTO su rekli da kako se približavamo vrhuncu ljetnje turističke sezone, aktuelni pokazatelji sa terena ukazuju na stabilnu situaciju i potencijal ove ljetnje turističke sezone.

– Zaključno sa srijedom, prihodi od boravišne takse, odnosno dio koji pripada državnom budžetu, iznose 880,81 hiljadu eura, što predstavlja rast od 1,75 odsto u odnosu na isti period prošle godine i rast od 26 odsto u poređenju sa 2019. godinom – navedeno je u saopštenju.

Najveća koncentracija gostiju bilježi se u primorskim opštinama: Budvi, Ulcinju, Herceg Novom i Baru, koje tradicionalno ostvaruju najveći promet tokom glavne sezone.

– Struktura gostiju ukazuje na raznolikost tržišta sa kojih Crna Gora privlači turiste. Dominiraju i dalje gosti iz regiona, ali snažno su prisutni i turisti iz Njemačke, Francuske, Velike Britanije, Turske i Poljske, što potvrđuje da Crna Gora zadržava svoju prepoznatljivost i atraktivnost i na emitivnim evropskim tržištima – rekli su iz NTO.

Istakao je i zabrinutost zbog obima sive zone.

– Procjene kažu da između 25 i 40 odsto apartmana posluje van sistema. To znači neplaćene takse, ali i urušavanje tržišta. Pošteni izdavaoci gube motivaciju kada vide da neko mimo sistema, puni objekte bez kontrole. Ovo nije izuzetak – ovo je simptom. Ako ne naučimo nešto iz slabog maja i juna, osuđeni smo da svake godine igramo na jednu kartu – avgust. A to više nije održivo. Crna Gora ima ogroman potencijal, ali bez strategije, bez podataka i bez ozbiljnog pristupa, turizam će nam postati sezonska klackalica, a ne razvojna šansa – zaključio je Đukić.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
06. decembar 2025 00:35