– Rani signali s terena nisu pitanje lošeg vremena – oni su ogledalo ekonomskog modela turizma koji više ne izdržava pritisak tržišta – ocijenio je Đukić nakon višenedjeljnog boravka na primorju i razgovora sa hotelijerima, ugostiteljima i vlasnicima smještaja.
Kako ističe, iako je sezona formalno startovala, atmosfera je bila daleko od optimistične.
– Neizvjesnost, iščekivanje, panični last-minute popusti i vječito pitanje – da li ćemo opet čekati avgust kao slamku spasa? Sve to je ukazivalo da nešto ne štima – istakao je Đukić.
Đukić se poziva na preliminarne podatke Monstata, koji pokazuju da su strani dolasci od januara do maja porasli za dva odsto, ali je broj noćenja u maju pao za sedam odsto u odnosu na isti mjesec prošle godine.
– Privatni smještaj je posebno pogođen – popunjenost je pala i do 12 procentnih poena. Hoteli viših kategorija stoje nešto bolje, ali i tu vidimo pad cijena i pritisak na profitabilnost – tvrdi Đukić.
Jedan od glavnih problema, kako je kazao, jeste nerealna cjenovna politika.
– Povećali smo cijene na talasu inflacije, bez analize tržišta. Već u maju su krenuli tihi popusti, akcije, paketi tipa 'plati pet, ostani sedam'. Takve stvari gosti odmah prepoznaju i gube povjerenje. To nam se već sada vraća kao bumerang – istakao je Đukić.
Posebnu pažnju skrenuo je na sve veću konkurenciju iz Albanije.
– Prema dostupnim podacima, Aerodrom Tirana je u prvoj polovini godine ostvario rast putnika od 22 odsto, dok su naši aerodromi u Tivtu i Podgorici zajedno imali svega jedan odsto rasta. Procjenjuje se da je više od 120.000 turista koji su ljetovali u Ulcinju i Budvi doputovalo avionom do Tirane, pa dalje transferom do Crne Gore. To su gubici koje ne vidimo – od aerodromskih taksi, preko fiskalizacije, pa do same statistike – ukazao je Đukić.
Pored problema sa avio-konektivnošću, Đukić podsjeća i na dugogodišnje slabosti infrastrukture.
– Gužve na granicama, manjak parkinga, problemi s vodom i otpadom u špicu sezone – to je realnost koja se ponavlja svake godine. Uz to, sve je teže naći sezonske radnike – dolaze kasno, traže više i rijetko su adekvatno obučeni – naveo je on.
Istakao je i zabrinutost zbog obima sive zone.
– Procjene kažu da između 25 i 40 odsto apartmana posluje van sistema. To znači neplaćene takse, ali i urušavanje tržišta. Pošteni izdavaoci gube motivaciju kada vide da neko mimo sistema, puni objekte bez kontrole. Ovo nije izuzetak – ovo je simptom. Ako ne naučimo nešto iz slabog maja i juna, osuđeni smo da svake godine igramo na jednu kartu – avgust. A to više nije održivo. Crna Gora ima ogroman potencijal, ali bez strategije, bez podataka i bez ozbiljnog pristupa, turizam će nam postati sezonska klackalica, a ne razvojna šansa – zaključio je Đukić.
