– Kupovinom uvoznih proizvoda 80 odsto novca odlazi iz Crne Gore, a samo 20 odsto ostaje u Crnoj Gori, a kupovinom domaćih proizvoda 80 odsto novca ostaje u Crnoj Gori, a samo 20 odsto odlazi iz Crne Gore – precizirao je Đuranović.
Kako objašnjava naš sagovornik, na sva usta proklamovano smanjenje uvoza hrane ne može se postići bez saradnje domaćeg poljoprivredno-prehrambenog sektora, države, trgovinskog sektora i potrošača.
Crna Gora je mala država sa ne tako povoljnim uslovima za razvoj poljoprivrede, tako da je vrlo teško razviti prehrambenu industriju, zasnovanu na domaćoj poljoprivredi, koja bi bila značajni regionalni učesnik na tržištu hrane. Ali, ovdje je mnogo lakše postići veći stepen konkurentnosti domaće industrije hrane.
Država ima dominantnu ulogu u smanjenju uvoza hrane, jer u rukama drži budžetske, administrativne, kao i marketinške mjere kojima se podstiče domaća proizvodnja.
– Razvoj poljoprivredno-prehrambenog sektora je direktno proporcionalan sa veličinom agrobudžeta. Na agrobudžet u EU se gleda kao na investiciju, a ne kao na trošak, zato 43 odsto zajedničkog budžeta EU ide za poljoprivredu. Farmeri u EU su bespomoćni bez državnih subvencija – istakao je Đuranović.
U Ministarstvu finansija, kao nadležnom za kreiranje budžeta, mora da postoji razumijevanje da je budžetsko izdvajanje za poljoprivredu odliv koji nije trošak, već investicija koja obezbjeđuje višestruki povraćaj u narednim godinama.
– Izdvajanje za poljoprivredu je način čuvanja životnog standarda – dodao je Đuranović i ukazao da država ne preduzima nikakve aktivnosti da bi spriječila damping uvoz.
– Na tržištu imamo proizvode po damping cijenama, koji je zabranjen i našim zakonima i propisima STO. Cijene nekih uvoznih proizvoda su na našem tržištu i do 40 odsto niže od cijena nego u zemljama gdje su proizvedeni. To traje već duže, i nanosi veliku štetu domaćim proizvođačima i državi – ukazao je Đuranović.
Prema njegovim riječima, podrška poljoprivrednoj proizvodnji je i kad na policama trgovina dominiraju domaći proizvodi, dok uvozni zauzimaju marginalne pozicije.
– Mislim da bi svaka trgovinska firma koja bi smanjila pozicije uvoznih proizvoda, a proširila pozicije domaćih proizvoda, bila favorizovana od strane domaćih kupaca, što bi rezultiralo povećanjem njene profitabilnosti – smatra Đuranović.
Obim agrobudžeta za ovu godinu, kao i budžetska izdvajanja u prethodnim decenijama, dovela su nas u položaj koji je potvrđen poljoprivrednim popisom – polako nestajanje sela koje se ogleda u svim parametrima, a posebno u frapantnom podatku da je prosječna starost nosioca poljoprivrednog gazdinstva 59 godina, što je 19 godina manje od prosječnog vijeka u Crnoj Gori, koji iznosi 78 godina.
– U Crnoj Gori direktna domaća budžetska podrška poljoprivredi je nešto iznad jedan odsto, u Srbiji je više od pet odsto, dok je u EU preko 40 odsto. Ovako nizak nivo agrobudžeta nameće niz pitanja: Da li mi želimo da razvijamo proizvodnju hrane? Da li mi želimo da sačuvamo selo? Da li mi želimo da koristimo poljoprivredne potencijale koji su obezbjeđivali egzistenciju našim precima – ističe Đuranović.
Kako dodaje, budžetska podrška poljoprivredi zapravo ima karakter investicije.
– Kada država finansijski pomogne farmera da kupi steonu junicu, vrlo brzo će junica oteliti tele, počeće da proizvodi mlijeko, stajsko đubrivo, pa opet novo tele… tako se država kroz agrobudžet javlja kao suinvestitor koji podstiče domaću proizvodnju, i čini je konkurentnijom – zaključuje Đuranović.
