– Fiskalna ocjena budžeta ne može biti visoka jer je ne prati ravnoteža stavki prihodne i rashodne strane, a ni prihodi nisu precizno definisani, već su paušalni i zasnivaju se na budućem dugu. Upravo kod budućeg zaduživanja kreditni rejting igra značajnu ulogu. Takođe, nije rađeno dovoljno na smanjenju neproduktivne potrošnje – smatra Gajević.
Fiskalni savjet još nije formiran, a jedan od njegovih glavnih zadataka, kada se formira, biće ocjena predloga budžeta.
– Ako se realizaciji budžeta ne pristupi krajnje ozbiljno i sa kvalitetnim procesom praćenja i menadžerisanja, rizik je da Crna Gora zakorači u period slabijeg rasta, većeg zaduženja i smanjenog prostora za reagovanje u krizama. Predloženi budžet za 2026. godinu pokazuje ambiciju i želju Vlade za pokretanjem velikog investicionog ciklusa, što je, po prirodi stvari, pozitivno, ali istovremeno otkriva značajne slabosti u fiskalnom planiranju, transparentnosti i održivosti, ukazujući da je riječ o budžetu koji nosi i prilike, ali i znatne rizike za ukupnu makroekonomsku stabilnost Crne Gore – ocijenio je Gajević.
Po njegovim riječima, ako Vlada ne adresira proceduralne probleme, ne poveća prihode kroz rast i reformu i ne obezbijedi da kreditna sredstva donesu konkretne rezultate, a prije svega ako ne smanji tekuću neproduktivnu potrošnju, tada će naredna godina donijeti više servisiranja duga i održavanja statusa kvo nego razvojni iskorak.
– Time budžetiranje gubi smisao planskog dokumenta – ukazuje naš sagovornik.
Budžet je projektovan na 3,79 milijardi eura, sa najavom velikog investicionog ciklusa, uz mogućnost zaduženja do skoro 3,5 milijardi, od čega milijardu i po za dugove i rezervu, a skoro dvije milijarde za 37 projekata. Prihodi iz redovnih izvora su oko 2,97 milijardi, dok će se nedostajuća sredstva od 710 miliona pokriti zaduživanjem do 500 miliona i depozitima (200 miliona). Kapitalni budžet planiran je na 305 miliona.
– Tradicionalno, značajan dio kapitalnog budžeta je nerealizovan ili realizovan sporije nego što je planirano, a to povećava rizik da najavljeni investicioni ciklus ostane više na papiru nego u praksi – rekao je Gajević.
Ističe da se projektima koji su u budžetu pokušava napraviti investicioni ciklus koji bi podstakao makroekonomske parametre, prije svega BDP.
– Struktura finansiranja budžeta takoreći nije idealna. I dalje je nejasno kako zaustaviti rast deficita zdravstvenog budžeta i budžeta državnog penzionog fonda, a značajan dio prihoda ne zavisi od projektovanih prihoda, već od kreditnog zaduživanja i donacija, što znači da je fiskalni prostor za upravljanje rizikom ograničen – kazao je Gajević.
