Martin Leberle, NLB banka / -DEJAN KALEZIC+38269018780
10/10/2025 u 08:00 h
PROMOPROMO
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Martin Leberle: SEPA - brže, sigurnije i povoljnije transakcije za nove poslovne prilike

SEPA standard je važna prekretnica na našem putu ka potpunoj integraciji sa EU, a istovremeno ključna karika u harmonizaciji platnog prometa sa evropskim standardima, čime se jača stabilnost tržišta, povećava dostupnost finansijskih usluga i otvaraju nove prilike za rast ekonomije.
  •  Kada govorimo o transformaciji našeg finansijskog sistema i evropskim integracijama – da li je uvođenje SEPA standarda zaista taj „prvi korak" ili nešto više?

Uvodjenje SEPA standarda svakako nije prvi korak, ali jeste izuzetno važna prekretnica na našem putu ka potpunoj integraciji sa Evropskom unijom. SEPA stvara ravnopravne uslove i za građane i za privredu i omogućava da finansijske transakcije obavljamo gotovo u realnom vremenu, svakog radnog dana. Naša ulaganja u SEPA, kao i u digitalizaciju i tehnologiju u cjelini, usmjerena su na to da finansijske usluge učinimo jednostavnijim, sigurnijim i udobnijim za sve klijente. Savremena tehnologija već je sastavni dio naših života – u Crnoj Gori statistički gotovo svaki građanin posjeduje više od jednog mobilnog telefona – i na nama je da tu činjenicu iskoristimo pametno, nudeći aplikacije i servise koji su intuitivni i laki za upotrebu. SEPA, a već naredne godine i TIPS, otvaraju nove poslovne prilike i stvaraju uslove za potpunu integraciju našeg finansijskog sistema u evropski prostor plaćanja.

  • Da li je vaša banka u potpunosti tehnički i operativno spremna za realizaciju SEPA transakcija od 7. oktobra i koje korake ste morali da preduzmete u prethodnom periodu kako biste ispunili sve zahtjeve CBCG i SEPA standarda?

Da, NLB Banka je uspješno prošla sve testne faze i u potpunosti je spremna za prelazak na produkcioni rad u skladu sa planiranim datumom. U prethodnom periodu sproveli smo niz tehničkih i organizacionih aktivnosti kako bismo ispunili zahtjeve CBCG i SEPA standarda, uključujući nadogradnju IT infrastrukture, usklađivanje internih procedura i edukaciju zaposlenih.

  • Koliko su implementacija SEPA standarda i uvođenje novih platnih kanala zahtijevali dodatna ulaganja u IT sisteme, edukaciju zaposlenih i organizaciju procesa unutar banke?

Integracija u SEPA Credit Transfer šemu podrazumijevala je značajna, ali planska i kontinuirana ulaganja u razvoj i dostupnost IT sistema, kao i prilagođavanje organizacije poslovanja. Ova ulaganja nisu jednokratna – riječ je o stalnom procesu koji obezbjeđuje da naši sistemi budu pouzdani, sigurni  i spremni za buduće inovacije.

  • Šta nova SEPA pravila i tarife znače za vaše klijente – fizička i pravna lica – posebno imajući u vidu značajno niže naknade u odnosu na dosadašnje SWIFT transfere?

SEPA donosi brojne prednosti, uključujući značajno niže naknade – u pojedinim slučajevima i do šest puta jeftinija plaćanja u odnosu na dosadašnje SWIFT transfere – kao i bržu obradu transakcija, gotovo u realnom vremenu, čak šest puta tokom radnog dana. Osim finansijske i vremenske efikasnosti, SEPA omogućava jednostavnije i pouzdanije upravljanje međunarodnim plaćanjima, čime se dodatno olakšava i ubrzava poslovanje sa inostranim partnerima. Standardizovan proces i visoka sigurnost transakcija doprinose većem povjerenju i stabilnosti u poslovnim odnosima.

  • Koje ključne benefite očekujete za vaše klijente u pogledu cijene, brzine i sigurnosti transakcija? Da li očekujete rast broja transakcija prema EU i unutar regiona?

Očekujemo rast broja transakcija kako prema EU, tako i unutar regiona, jer ulazak u evropski platni sistem donosi niz konkretnih prednosti za građane i privredu. Prije svega, klijenti mogu računati na značajno povoljnije cijene transakcija. Osim toga, brža obrada plaćanja omogućava gotovo realno vrijeme realizacije, što je posebno važno za efikasno poslovanje.

Dodatno, SEPA sistem garantuje visok nivo sigurnosti i pouzdanosti, uz standardizovane procedure koje olakšavaju upravljanje međunarodnim plaćanjima. Sve ove prednosti doprinose lakšoj i bržoj poslovnoj saradnji sa partnerima u EU i regionu, čime se stvaraju uslovi za intenzivniji promet i širenje poslovnih aktivnosti.

  • Dosta se naglašava da su SEPA plaćanja preko m- i internet bankarstva znatno jeftinija od naloga na šalteru. Kako vaša banka planira da podstakne klijente da koriste digitalne kanale i da li očekujete da će SEPA ubrzati prelazak korisnika na online servise?

NLB Banka kontinuirano ulaže napore u migraciju klijenata ka digitalnim kanalima, kroz unapređenje funkcionalnosti aplikacija, edukativne kampanje i prilagođene tarifne modele. SEPA će dodatno ubrzati ovaj proces jer klijentima omogućava brže, povoljnije i jednostavnije transakcije, posebno putem mobilnog i internet bankarstva. Naš cilj je da klijentima omogućimo da svakodnevne i jednostavne bankarske operacije obavljaju samostalno, brzo i sigurno, dok dolazak u banku želimo da sačuvamo za ono što im donosi najveću vrijednost – za kvalitetno finansijsko savjetovanje sa našim stručnjacima i podršku u donošenju ključnih finansijskih odluka.

  • Kako vaša banka planira da se prilagodi činjenici da će prihod od naknada u platnom prometu biti smanjen (procjena CBCG je -23,5% za sektor u cjelini)? Vidite li priliku da kroz SEPA i prateće servise (instant plaćanja, QR kod, TIPS Clone) nadoknadite te prihode i povećate konkurentnost?

NLB Banka Podgorica će i dalje biti predvodnik transformacije platnih sistema. Vjerujemo da tzv. „overlay" servisi – poput instant plaćanja, QR koda i budućeg TIPS rješenja – ne samo da mogu nadoknaditi dio prihoda, već i da otvaraju nove tržišne mogućnosti i povećavaju konkurentnost banke u dugom roku.

image

Martin Leberle, NLB banka

-DEJAN KALEZIC+38269018780
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
05. decembar 2025 22:10