Iz Ministarstva kapitalnih investiciјa јuče su reagovali na navode predsјednice Odbora direktora Održavanja željezničkih voznih sredstava (OŽVS) Ljiljane Јokić Kape izniјete u tekstu "Ibrahimovića ne zanimaјu ni Željeznica ni plate 180 radnika", u kom јe izniјela niz optužbi povodom odnosa ministra kapitalnih investiciјa Ervina Ibrahimovića prema željezničkim preduzećima. Oni nisu izričito demantovali tvrdnje Јokić Kape, već su u reagovanju naveli da žele da ukažu na činjenice koјe pobiјaјu stavove koјi su, kako tvrde, navodno saopšteni na sastanku predstavnika željezničkih preduzeća sa Ibrahimovićem i dva državna sekretara.
– Cijenimo krajnje zlonamjernim i manipulističkim potezom da se otvoren razgovor potpredsjednika Vlade Ibrahimovića i poziv na saradnju sa novoimenovanom državnom sekretarkom za oblast željezničkog saobraćaja na nedavno održanom sastanku koristi za političke promotivne svrhe. Uvažavajući energiju i ambicije predstavnika preduzeća, koje bez sumnje podržavamo, smatramo da je važno da istaknemo sledeće: potpredsjednik Ibrahimović brine o svim zaposlenima u četiri željeznička preduzeća, oko 1.700 zaposlenih, budući da su se svi sagovornici saglasili da su ove kompanije jako uvezane i da u poslovanju zavise jedni od drugih – naveli su iz MKI.
Istakli su da smo svi u državi svjesni situacije koja nije nimalo jednostavna, ali i urgentne potrebe da se problemi ipak rješavaju sistemski i uz održiva rješenja.
– Imajući u vidu da se u odborima direktora i na izvršnim pozicijama u ovim preduzećima nalaze i osobe sa dugogodišnjim radnim iskustvom u ovom sektoru, vjerujemo da je nedavni sastanak bio prilika da pozovemo na intenzivniju komunikaciju i saradnju, budući da su na inicijativu MKI od početka ovog mandata ostvareni značajni pomaci. Podsjećamo da smo nakon intenzivnih razgovora i konsultacija sa privrednim društvima inicirali na Vladi dodjelu dodatnih sredstava za ovaj važan sektor. U skladu sa našom inicijativom krajem 2022. godine, Vlada je odobrila dodatna sredstva za tekuće održavanje javne željezničke infrastrukture u iznosu od 3,9 miliona eura. Takođe, na predlog Ministarstva kapitalnih investicija budžet za tekuće održavanje željezničke infrastrukture je znatno povećan u 2023.godini, sa prvobitno predviđenih 6,5 na 10 miliona eura, čime su stvoreni uslovi da ovaj segment Željeznice može da vrši tekuće održavanje i da se smanji veći broj laganih vožnji koje produžavaju vrijeme putovanja. Dakle, konkretno, govorimo o izdvajanjima sredstava iz tekućeg budžeta, koja su za kratko vrijeme uvećana za 7,4 miliona eura. U oblasti prevoza putnika, subvencija države u 2023. godini je povećana za 300.000 eura, od čega najveći dio sredstava ide upravo za održavanje vozova, pri čemu ova firma već dvije godine ne posluje sa gubicima i realizuje obavezu javnog prevoza putnika – navodi se u reagovanju MKI.
U toku su, kako su dodali, aktivnosti na ispunjavanju uslova koje traži Agencija za zaštitu konkurencije u vezi sa kupovinom novih vozova i generalnim remontima postojećih vozova.
– Svjesni smo starosti voznog parka i upravo zbog toga podržavamo inicijativu da se u komunikaciji sa Agencijom pronađe model kako bi se nastavilo sa određenim koracima u pravcu rješavanja ovog pitanja – naveli su iz MKI.
Kako su dalje naveli, u segmentu prevoza robe, prevoznik Montekargo je nakon više godina završio 2022. godinu sa profitom, ali su potrebna nova ulaganja i u ovaj segment. Takođe, kako su podsјetili, u cilju podrške ovom privrednom društvu, Zakonom o budžetu za 2023. godinu predviđeno je izdavanje državnih garancija u iznosu od tri miliona eura za generalne remonte lokomotiva i deficitarnih serija vagona za prevoz robe.
– Na kraju da zaključimo: prepoznajemo probleme sa kojima se ovaj sistem suočava. Od početka mandata, kao što vidite, urađeno je dosta u ovoj oblasti, najviše u smislu obezbjeđivanja dodatnih finansijskih sredstava, kao podrške države za rješavanje urgentnih problema u kompanijama. Vjerujemo da će imenovanje državne sekretarke, koja dolazi iz željezničkog sistema i poznaje sve mane i slabosti u poslovanju kompanija, dati dodatni impuls u procesu saniranja stanja u preduzećima i još jedanput sve aktere željezničkog sistema pozivamo na konkretizovanje saradnje – poručili su iz Ibrahimovićevog resora.