Purić
08/12/2025 u 14:04 h
Svetlana ĆetkovićSvetlana Ćetković
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Purić: Vizama poručujemo da turisti nisu dobrodošli

Brojne međunarodne studije poslednjih godina jasno pokazuju da brži, jednostavniji i otvoreniji vizni režimi posebno utiču na rast turizma u zemljama u razvoju. Zato je za Crnu Goru, kao turističku destinaciju, vizna politika prije svega strateško ekonomsko pitanje, kaže za "Dan" Spasenija Kika Purić, rukovodilac sektora MICE prodaje iz Montenegro stars hotel grupe.

– Upravo u ekonomijama gdje turizam čini veliki dio bruto društvenog proizvoda (BDP) i zapošljava širok krug ljudi svako olakšanje ulaska donosi mjerljiv porast dolazaka, veću potrošnju, snažnije investicije i veću konkurentnost destinacije. Suprotno tome, uvođenje strožih viznih procedura dovodi do naglih padova u potražnji, snažnijih nego u velikim i diversifikovanim ekonomijama. Zato je za male destinacije vizna politika mnogo više od administrativnog pitanja; ona je strateški ekonomski alat – ističe Purić.

Ona naglašava da bezvizni ulazak, e-vize i brže procedure podstiču dolaske, olakšavaju poslovnu saradnju i jačaju privlačnost destinacije. S druge strane, komplikovani procesi, dugi rokovi i neizvjesnost stvaraju barijere koje nijedna marketinška kampanja ne može u potpunosti nadoknaditi.

Bader: Stranci godišnje u Crnu Goru unesu milijardu eura

Kako ukazuje, iako su vize važan faktor, vrijedi se podsjetiti na nešto suštinsko: turizam nije samo B2B (Business-to-Business) ili B2C (Business-to-Consumer) industrija; turizam je prije svega H2H (Human to human) poslovanje.

– Bez obzira na politike, procedure, cijene ili konekcije, na kraju dana putovanja pokreću ljudi, emocije i doživljaji. U danima kada iznova računamo koliko nas košta uvođenje viza, kada govorimo o gotovo 25 odsto ukupnog prihoda od turizma koji dolazi sa tri ključna tržišta za koja uvodimo ili razmatramo uvođenje viznog režima, nameće se i jedno važno pitanje: ako možemo precizno izmjeriti ekonomske gubitke, možemo li izmjeriti i cijenu emotivne reakcije ovih tržišta? Vizna procedura je mnogo više od administrativnog koraka. Ona je emocionalni početak putovanja. Ako je proces jednostavan, brz i transparentan, šalje poruku dobrodošlice. Ako je spor, komplikovan, ako rezultira odbijanjem bez jasnog razloga, ili ako se odluka o uvođenju viza donosi naprečac, bez strategije i bez jasne procjene ekonomskih posljedica, tada, nažalost, šalje potpuno drugačiju poruku: "vi ne želite moj novac"; "vi ne želite nas", "nismo dobrodošli" – kaže Purić.

Turiste privlače otvorenost, poštovanje i dobrodošlica

Ako želimo više turista, više poslovnih putnika i više investitora, moramo graditi procese koji komuniciraju otvorenost, poštovanje i dobrodošlicu. Kada to uradimo, sve ostalo dolazi lakše, rast dolazaka, veći prihodi, jače partnerstvo i snažnije veze između ljudi i zemalja. I zato u turizmu jedna jednostavna istina nikada ne mijenja svoju snagu. Vize mogu otvoriti vrata, ali emocije odlučuju da li ćemo kroz ta vrata ponovo ući, ističe Purić.

Ona ističe da ove kratke rečenice nisu samo racionalne reakcije na birokratiju, već duboko emotivni odgovori ljudi koji žele da putuju, ulažu i povezuju se.

– A emocije često presuđuju: i u izboru destinacije i u odluci da li će se neko vratiti. Zato liberalizacija viznih režima i efikasnije procedure nisu samo ekonomska ili politička odluka; one su investicija u povjerenje, u reputaciju destinacije i u odnos prema ljudima. Jer turizam je oduvijek bio i ostao HUMAN TO HUMAN industrija – naglašava Purić.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
08. decembar 2025 14:06