Jer ta odluka (ili preporuka) preduzeća koje raspolaže morskim dobrom nije precizirana zakonom.
Iako je većina zakupaca poštuje, i ne naplaćuje ležaljke poslije 17 časova, ima i drugačijih slučajeva.
Upravo je ovdje riječ o jednom takvom primjeru.
Ta nepreciznost u propisima (koja često uzima danak našoj turističkoj praksi) u fokusu je primjera o kojem je ovdje riječ.
Ležaljke ne samo da su naplaćene poslije 17 časova nego ih je naplatio hotel svom gostu, dakle, turisti koji je odsjeo u njemu. Dokaz za to je fotografija fiskalnog računa koju nam je poslao jedan čitalac, čije je ime poznato redakciji.
Riječ je o računu izdatom u hotelu "Aleksandar", koji posluje u sastavu državne "Budvanske rivijere", u kojem se ove sezone turisti suočavaju sa praksama koje najbolje opisuju pogrešnu logiku domaćeg turizma: kratkoročna zarada važnija je od dugoročnog povjerenja i imidža destinacije.
Jedna od anomalija je naplata hotelskih ležaljki i poslije 18 časova, iako u ostatku Crne Gore postoji praksa da se one nakon 17 sati daju na slobodno korišćenje.
Na pitanje zašto, odgovor koji gosti dobijaju glasi – "imamo pravo na to", uz napomenu da se "o svemu pita menadžer plaže". Cijena: 20 eura po ležaljci.
Ista logika preslikana je i na hotelski parking: gostima se naplaćuje dnevna karta od 10 eura, čak i ako stignu u 17 časova. Parking pritom nije obezbijeđen, vidno je neuredan i smješten ispod zarđale metalne konstrukcije – prizor koji više liči na napušteno skladište nego na dio hotelskog kompleksa.
Političko kadriranje umjesto stručnog menadžmenta
Nije prvi put da naš turizam pati od političkog kadriranja. Kada ključne pozicije popunjavaju partijski kadrovi, a ne stručnjaci, rezultat je uvijek isti – loša usluga, nezadovoljni gosti i propušteni potencijali.
Prazne izjave, prazne plaže
I dok se iz resora turizma govori o "modernim trendovima", "digitalizaciji" i "strategijama razvoja", u praksi ne možemo, ili ne želimo, da riješimo elementarne probleme. Dok se priča o vizijama, na terenu se turistima naplaćuju i ležaljka i parking, dok sezona polako odlazi u statistiku kao jedna od najslabijih u posljednjoj deceniji.
Loša sezona, loš utisak
Turisti se sve češće žale na previsoke cijene i prosječan kvalitet usluge. Budva, iako prirodno atraktivna, sve teže opravdava svoju cijenu. Umjesto da bude motor razvoja crnogorskog turizma, Budvanska rivijera postala je ogledni primjer državnog nemara.
"Imamo pravo na to" – parola kojom "Budvanska rivijera" brani naplatu ležaljki poslije 18 sati i parkinga od 10 eura u 17 sati, dok se o svemu pita menadžer plaže, a ne turistička strategija.
Turizam vođen logikom "uzmi danas što više" vodi direktno ka gubitku sjutra. Budvanska rivijera je ove sezone pokazala da se od državnog vlasništva ne može očekivati razvoj, već samo nastavak loše prakse koja jede i reputaciju i prihod.
