
Aktuelna svjetska kriza i sve veća potražnja za žitaricama, osim prehrambene, pogađa i druge industrije, a među proizvođačima jednog od omiljenih pića, piva, uveliko se strahuje da bi do povećanja cijena ovog proizvoda uskoro moglo doći. Brojne poznate pivare na zapadu Evrope uveliko najavljuju podizanje cijena, a kako se zbog rata u Ukrajini i dalje ne nazire kraj nestašice žitarica, sličan scenario mogao bi da se desi i u Crnoj Gori.
Jedan od proizvođača zanatskog piva Vasilije Prelević je istakao da je kriza sa žitaricama ozbiljno narušila tržište.
– Cijene ječmene i pšenične sladi su skočile minimalno 30 odsto. Dodatno, poskupio je i hmelj, kog ovog trenutka ima vrlo malo u Crnoj Gori, pa smo prinuđeni da tražimo alternativne načine snabdijevanja. Sve je skuplje – ističe Prelević.
On navodi da je samo prije tri godine kilogram najpopularnijeg američkog hmelja bio oko 40 eura, dok je prije nekoliko dana isti proizvod koštao oko 100 eura po kilogramu.
– Takođe, sada ga je sve manje u regionu, jer naše pivare nijesu toliko jake da mogu da poruče količinu za godinu dana i odmah plate dobavljačima. Svi smo pioniri u ovom poslu, nemamo pomoć države i u državnoj upravi nema sluha za nas zanatske pivare – navodi Prelević.
Prema njegovim navodima, pomoć bi dobrodošla u vidu subvencija za nabavku sirovina, ali i pomoć pri pozicioniranju na tržištu, jer zanatski pivari nemaju prostora da kao velike pivare predstave svoje proizvode.
– Objektivno je da kažem da je zanatsko pivarstvo u Crnoj Gori i dalje u povoju, i dalje se borimo da preživimo i da edukujemo ljude kvalitetu naših proizvoda, ali na tom putu smo apsolutno sami – kazao je Prelević.
Predsjednik Udruženja kraft pivara Crne Gore Srđa Jovović istakao je da rast cijena koji se bilježi unazad godinu pogađa i proizvođače piva.
– Troškovi proizvodnje ovog napitka su značajno porasli, poskupjele su sirovine, a zbog rasta cijena energenata i transport je poskupio, pa je za očekivati da će i domaći proizvođači piva biti primorani da povećaju cijene svojih proizvoda. Čudi nas kako da niko u državi ne shvata koliko je značajna ova privredna djelatnost i koliko doprinosi razvoju domaće ekonomije kroz zapošljavanje, ali i izvoz čime direktno promovišemo i Crnu Goru. Naša želja je da domaća piva, kao što su vina, postanu prepoznata kako bi na taj način pospješili ponudu države – navodi Jovović.
On kaže i da su što se tiče trenutne zastupljenosti na domaćem tržištu, kraft piva na nivou "statističke greške".
– Sami neuporedivo manji kapaciteti proizvodnje u odnosu na industriju, kao i korišćenje najkvalitetnijih, a time i najskupljih sirovina, kao posledicu ima i neuporedivo veću proizvodnu cijenu. Izuzetno je veliki izazov pozicionirati se na tržištu, i dobiti priliku da na adekvatan način prezentuješ svoj proizvod. Od velike pomoći za male pivare bi bila promocija domaćih piva, i davanje prednosti domaćim proizvodima u odnosu na uvozne – kazao je Jovović.
Uprkos tome što su sa bivšim ministrom poljoprivrede imali sastanak, Jovović navodi da ministar nije shvatio koliko je značajna ova privredna grana.
– Zato od nove vlade očekujemo bolju saradnju i razumijevanje kako bi domaća piva postala novi crnogorski brend. Pozivamo ministre ekonomije i poljoprivrede da nas posjete da bi razumjeli male proizvođače piva – poručio je Jovović.
Коментари (0)
Оставите свој коментар