/ foto: ivan petrović
07/10/2022 u 13:21 h
Dan portalDan portal
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
StoryEditor

Medojević pisao Novoviću o navodnim nezakonitim aktivnostima Spajića

Ministar finansija Mickej Spajić je potvrdio sve moje ključne teze oko emisije obveznica od 750 miliona eura u decembru 2020. godine, naveo je Medojević pismom

Predsjednik "Pokreta za promjene" Nebojša Medojević uputio je glavnom specijalnom državnom tužiocu Vladimiru Novoviću otvoreno pismo. Pismo prenosimo u cjelosti.

" Predmet: Obavještenja o nezakonitim aktivnostima bivšeg ministra finansija Milojka Spajića

Postovani gdine Novoviću,

Koristim ovu priliku da Vas obavjestim da sam, kao poslanik crnogorskog Parlamenta, došao do sazanja koja mogu predstavljati osnov sumnje da je bivši Ministar finansija Milojko Spajić, sa umišljajern, teško zloupotrebljavao svoju funkciju, kršio zakon i netransparentno donosio odluke, nanoseći štetu državi i donosći višernilionsku korist drugim pravnim i fizičkirn licima i da se radi o postupanjima koja sa sobom nose visoki stepen rizika od korupcije.

Naime,

Ministar finansija Mickej Spajić je potvrdio sve moje ključne teze oko emisije obveznica od 750 miliona eura u decembru 2020. godine:

1. Vlada nije donijela odluku o zaduženju i emitovanju državnlh obveznica

2. Vlada nije pripremila izmjene i dopune Zakona o budžetu za 2020 kojom bi se predvidjelo ovo zaduženje

3. Privatna osoba Mickej Spajić je više od dva mjeseca neovlašćeno u ime i za račun države Crne Gore vodio tajne pregovore sa kupcima obveznica.

4. Vlada nije u javnoj konkurentskoj proceduri izabrala investicione banke da pripreme emisiju, ispitaju trfiste, kontaktiraju kupce. Investiciona banke su izabrane direktnim pregovorima. Direktno tajno pregovaranje je osnovni mehanizam korupcije

5. Vlada nije donije odluku o visini kamate koji će poreski obveznici platiti. Normalna procedura je da Vlada u javnom pozivu za upis o kupovini obveznica prethodno  odredi visinu kamate, na predlog Investicione banke koja prethodno istraži stanje na tržištu i zainteresovanost kupaca. Kamata je u ovom slučaju ugovorana neposredno u direktnim pregovorima. Direktno tajno pregovaranje je  osnovni mehanizam korupcije. Neko se ugradio u ovu spekulativnu kamatu od 2,875 odsto. Poslednja emisija drzavnih obveznica je prodata u oktobru 2019 po kamati od 2,5 odsto.

6. Vlada nije na transparentan način, javno i u konkurentskim uslovima izabrala pravnog savjetnika. Pravni savjetnik je izabran neposrednou direktnim pregovorima. Direktno tajno pregovaranje je osnovni mehanizam korupcije

7. Ministar Mickej Spajić je 09.12. obavjestio javnost da je emisija obveznica od 750 miliona eur realizovana. Na Londonskoj berzi je registrovana tek 17.12. još jedan dokaz da je ova transakcija realizovana u direktnim pregovorima i tajno sa unaprijed izabranim kupcima.

8. Vlada nije objavila poziv za upis i kupovinu obveznica ni u jednom domaćem ili stranom časopisu, ili na sajtu Ministarstva finansija, kao ni na sajtu Komisije za tržište kapitala Crne Gore.

9. Skupština Crne Gore nije donijela odluku o zaduživanju od 19,2 odsto BDP. Mickej Spajić je sam ili u dogovoru sa Zdravkom odredio iznos zaduženja?

10. Skupština nije razmatrala budžet za 2020 pa niko ne zna kako će se potrošiti 316 miliona od ove emisije, jer će se 434 miliona potrošiti za plaćanje emisije obveznica od 350 mil iz 2015 koja pristiže na naplatu u martu.

11. Ukupna provizija od tajnog angažovanja tri investicione banke, pravnog savjetnika i drugih savjetnika je iznosila od oko 4 miliona eura. Da li je i koliko od ovog iznosa dobio Mickej Spajić i Zdravko Krivokapić, s obzirom da su oni javno priznali da su ovaj posao radili “tajno, ali organizovano”

12. Kakvu ulogu su u ovom “tajnom, ali organizovanom poslu imali poznanici, poslovni partneri Mickeja Spajića i zašto ih je Mickej angažovao za ovaj posao?

Nema nikakve dileme da je ovaj posao teški kriminal, da se najveće zaduženje zemlje u istoriji od 19,2 odsto BDP odvijalo protivzakonito uz obilje neposrednih dogovora u tajnim netrasparentnim procedurama i bez validnih odluka Vlade i Skupštine. Tajnost postupka i svjesno kršenje zakona i Ustava zemlje navodi na osnovanu sumnju da je motiv za ovu tajnu transakciju bio lični profit Mickeja Spajića i Zdravka Krivokapića, jer je neko od ovog posla zaradio 4 miliona eura , što je utvrdila DRI u reviziji završnog računa za 2020 godinu.

Osim višestrukih kršenja zakona u vezi zaduženja države za 750 miliona eura Milojko Spajić je suprotno zakonu u neposrednoj pogodbi kupio dva aviona Embrare za novoosnovanu kompaniju To Montenegro.

Ministar finansija i socijalnog staranja, Milojko Spajić, grubo je prekršio Zakon o javnim nabavkama prilikom kupovine dva aviona za To Montenegro, za 21 milion dolara.

Nevjerovatna je drskost i bezobrazluk Spajića i ministra za kapitalne investicije, Mladena Bojanića, koji tvrde da je Vlada kupila dva aviona u direktnoj pogodbi, bez tendera, u skladu sa zakonom?

Zakon o javnim nabavkama je više nego jasan i Ministarstvo finansija, kao državni organ, moralo je ispoštovati procedure za kupovinu aviona.

Zakonom je definisano da su obveznici njegove primjene javni i sektorski naručioci, odnosno državni organi, jedinice lokalne samouprave i preduzeća koja imaju svojstva pravnog lica i osnovana su u cilju zadovoljenja potreba od javnog interesa, a nemaju industrijski ili komercijalni karakter.

Takođe, to su preduzeća u kojima država i/ili jedinica lokalne samouprave posjeduje više od 50 odsto akcija ili udjela, koje se sa više od 50 odsto finansira iz budžeta, koje kontroliše javni naručilac ili je on imenovao više od polovine članova nadzornog ili organa upravljanja.

Među obveznicima primjene su i udruženja, odnosno organizacije koju su osnovala dva ili više naručioca. Ministar Spajić je već od ranije bio poznat po ignorisanju Ustava i zakona, kao i zaduživanju građana “tajno, ali organizovano”.

Takva korupcionaška praksa trošenja novca poreskih obveznika mora biti istražena kako bi se utvrdilo da li je i koliko Spajić dobio korupcionaške nadoknade. Uobičajeni procenat za kupovinu aviona je oko pet odsto. U slučaju kupovine dva aviona radi se o preko milion dolara.

Ministar Spajic je iniciao, a Vlada donijela neustavnu i protivzakonitu odluku da ne predloži Skupštini Zakon o budžetu za 2021 i da pređu na sistem privremenog finansiranja. Vlada Crne Gore je odlukom o privremenom finansiranju prekršila Ustav i organski zakon o budžetu i fiskalnoj odgovornosti.

Na osnovu takve neustavne i protivzakonite Odluke Vlade, ministar finansija Milojko Spajić suprotno zakonu potrošio za prva četiri mjeseca 633 miliona eura, bez kontrole i bez ustavnog i zakonskog osnova.

U svakoj demokratskoj državi SDT bi već saslušao Spajića i pokrenuo krivični postupak, a premijer bi ga razriješio. U našem slučaju, zbog ovako brutalnog kršenja Ustava i zakona o budžetu i trošenju 633 miliona eura, morala je pasti Vlada.

Član 100 tačka 6 Ustava kaže da Vlada predlaže budžet i završni račun; Vlada predlaže, a Skupština usvaja budžet. Član 82 tačka 5 Ustava, kažu da Skupština donosi budžet i završni račun.

Svakome činovniku u Ministarstvu finansija je ovo kristalno jasno. Saučesnik u ovom kriminalu je i predsjednik Skupštine koji nije upozorio Vladu da je odluka o privremenom finansiranju Vlade neustavna i nezakonita, jer Vlada nema tu nadležnost. Ustav je, prirodno, kao i svaki ustav demokratske zemlje, dao nadležnost Skupštini da donosi odluke o trošenju novca građana Crne Gore, ali i da kontroliše kako Vlada troši novac. Zato u sistemu javnih finansija imamo i DRI koji treba da kontroliše da li se novac građana troši po zakonu, ali i da li se troši efektivno, tj. namjenski za ono za šta je planirano budžetom.

Čudi da Skupština već nije obratila DRI za mišljenje da li su odluke Vlade o zaduženju, promjeni potrošačkih jedinica uredbom i donošenje odluke o privremenom finansiranju zakonite ili ne.

Nered u javnim finansijama, nezakonitost, neregularnost, tajnost, netačnost će se popravljati godinama. O riziku od korupcije zbog tajnog, netransparentnog, protivustavnog i nezakonitog finansiranja i činjenice da samo jedan čovjek, bez ikakve kontrole troši 633 miliona eura za četiri mjeseca, ne treba ni pričati.

Imajući u vidu ova diskreciona ovlašćenja koja je Spajić sam sebi prigrabio on je, na osnovu samo njemu znanih kriterijuma, birao određene privatne firme, dobavljače roba i usluga i davao im prioritetni status u dinamici plaćanja, što predstavlja osnov sumnje da je Spajić sa određenim privatnim firmama uspostavio korupcionaške odnose i da je moguće bio dodatno stimulisan od ovih firmi za ove usluge.

....

Poštovani gospodine Novoviću,

Cijenim da sam vam prezentiao dovoljno konkretnih saznanja i informacija koje ukazuju na osnov sumnje da je bivši Ministar finansija i socijalnog staranja u više navrata, sa jasnom namjerom-umišljeno i svjesno zloupotrebljavao svoju službenu funkciju i ovlašćenja, kršio Ustav i zakone Crne Gore sa jasnim motivom sticanje velike materijalne koristi.

Imajući u vidu dalekosežne posledice ovakvog kriminalnog postupanja Spajića, koristim ovu priliku da iskažem svoju spremnost da u svojstvu koji Vi izaberete pomognem Vama i vašim saradnicima u ovoj istrazi", naveo je, pored ostalog, pismom Medojević.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
21. april 2024 14:28