Mandatar Milojko Spajić dostavio je predlog programa nove, 44. Vlade. U njemu se kao ciljevi rada Vlade, između ostalog, navodi da će formirati specijalni sud za borbu protiv organizovanog kriminala, visoke korupcije, pranja novca i ratnih zločina.
Cilj je i da, kako je navedeno, transformišiu Specijalno policijsko odjeljenje Uprave policije u nezavisnu specijalnu policijsku agenciju, a formiraćemo i stalno i funkcionalno odjeljenje za finansijske istrage u okviru SDT-a.
"NA PRAVDI SE GRADI JAKA DRŽAVA"
"Konstituisanje Crne Gore kao države pravde i prava, jedan je od imperativa rada 44. Vlade i u tom smislu smo definisali tri ključna prioriteta.
Prvi prioritet podrazumijeva reformu i jačanje kapaciteta pravosudnih institucija. Naime, osnov za postizanje najviših principa pravičnosti i pravde su nepristrasni organi pravosudnog sistema, nezavisni i samostalni nosioci pravosudnih organizacija u odlučivanju, jasan sistem kontrole i praćenja rada i obezbijeđeni sveukupni finansijski, prostorni i ljudski kapaciteti.
Nadalje, biće potrebno stvaranje uslova da se u potpunosti riješi v.d. stanje u pravosuđu, koje je ozbiljna prepreka, kako unutrašnjem radu i efikasnosti pravosuđa, tako i ubrzanju evropskih integracija. U tom smislu, biće uloženi sveukupni napori, kako na planu dijaloga, tako i ubrzanja reformskih procesa, koji će garantovati vraćanje povjerenja u pravosuđe, njegovu nezavisnost i efikasnost.
Pristupićemo izradi i usvajanju Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sudskom savjetu i sudijama, kako bi se adekvatnije regulisala pojedina pitanja za koja se pokazalo da ne doprinose efikasnijem radu i dodatno podstakla nezavisnost, efikasnosti i odgovornosti sudstva.
U cilju unaprjeđenja nezavisnosti i profesionalizma tužilaštva inoviraćemo relevantne zakone, prije svih Zakona o državnom tužilaštvu i Zakona o Specijalnom državnom tužilaštvu, u smislu modernizacije i unaprjeđenja strukture državno-tužilačke organizacije, reforme Tužilačkog savjeta, dostizanja većeg stepena koherentnosti odredaba zakona, kao i eliminisanja pravnih praznina, te stvoriti organizacione i funkcionalne pretpostavke za efikasnu i odlučnu borbu protiv najtežih krivičnih djela, na nacionalnom i međunarodnom planu.
Pošto Crna Gora nikada nije imala Građanski zakonik i danas spada u red rijetkih država koje nemaju svoju građansku kodifikaciju, intenziviraćemo rad na izradi jedinstvene kodifikacije građanskog prava u formi Građanskog zakonika Crne Gore koji predstavlja najznačajniji zakonodavni poduhvat započet u Crnoj Gori, sa ciljem da se postojeća zakonska rješenja u ovoj širokoj oblasti vrednuju, preispitaju, dopune, sistematizuju i usaglase sa međunarodnim standardima i pravnom tekovinom EU.
Takođe, sprovešćemo transformaciju zaštitnika imovinsko pravnih interesa u javnog pravobranioca radi zaštite državnog interesa po sopstvenom uključenju, a ne po instrukcijama izvršne vlasti i osposobljavanje istog za aktivnu ulogu u postupcima oduzimanja imovine; formiraćemo više osnovnih i odjeljenja osnovnih sudova na teritoriji Crne Gore; uspostaviti Centar za čuvanje dokaza; formirati odjeljenja za pravosudnu inspekciju, kao i jedinicu za kapitalne projekte u pravosuđu.
Drugi prioritet u ovoj oblasti se odnosi na borbu protiv organizovanog kriminala, korupcije i korupcije na visokom nivou. Kreiraćemo jaki pravni i institucionalni okvir koji će omogućiti jači odgovor na kriminal i korupciju i to kroz: usvajanje izmjena i dopuna Krivičnog zakonika Crne Gore i Zakonika o krivičnom postupku, usvajanje izmjena i dopuna Zakona o oduzimanju imovinske koristi stečene kriminalnom djelatnošću u skladu sa preporukama EU, te u skladu sa najefikasnijim uporednim modelima i donošenje Zakona o vetingu kao lex specialis-a; izmjene i dopune Zakona o sprječavanju korupcije; donošenje novog Zakona o sprječavanju pranja novca i finansiranja terorizma; donošenje novog Zakona o slobodnom pristupu informacijama, u cilju uspostavljanja maksimalne transparentnosti kao ključnog instrumenta u borbi protiv korupcije, kao i izmjena i dopuna Zakona o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja, u cilju stvaranja fer ambijenta za izbore i eliminisanja političke korupcije.
U sklopu reforme krivičnog zakonodavstva kriminalizovaćemo nezakonito bogaćenje javnih funkcionera, čime bi se ispunile preporuke Evropskog parlamenta, ali i kreirao važan mehanizam u borbi protiv korupcije i zloupotreba vlasti i javnih ovlašćenja. Takođe, u skladu sa uporednim iskustvima, ustanovićemo nova krivična djela kada je riječ o zloupotrebama u postupku javnih nabavki, stečaja i privatizacija.
Ojačaćemo organizacionu jedinicu u Ministarstvu unutrašnjih poslova koja se bavi kontrolom imovine i životnog stila policijskih službenika i zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova, kroz stvaranje materijalno – tehničkih uslova (opreme, kancelarijskog prostora i razvijanje IT softvera) za rad navedene organizacione jedinice, kao i kroz stvaranje pravnog okvira (donošenje Pravilnika na osnovu Zakona o unutrašnjim poslovima) kojim će u potpunosti zaživjeti kontrola imovine policijskih službenika i sa njima povezanih lica. Tu je, svakako, i kontrola zaposlenih u Upravi prihoda i carina, inspekcijskim organima i službama itd, sa ciljem jačanja njihovog integriteta kako bi građani i cjelokupna javnost povratili i povećali stepen povjerenja u navedene institucije.
Formiraćemo specijalni sud za borbu protiv organizovanog kriminala, visoke korupcije, pranja novca i ratnih zločina; transformisaćemo specijalno policijsko odjeljenje Uprave policije u nezavisnu specijalnu policijsku agenciju, a formiraćemo i stalno i funkcionalno odjeljenje za finansijske istrage u okviru SDT-a.
U strateškom dijelu, a shodno preporuci iz Non papera Evropske komisije za 2023. godinu, donijećemo i novu Strategije za borbu protiv korupcije, kao i Strategiju za transnacionalni organizovani kriminal.
Vlada će shodno preporukama GRECO-a jačati prije svega integritet zaposlenih u Vladi i službama Vlade, ali i u ostalim organima državne uprave, organima uprave, kao i u lokalnim upravama i lokalnim samoupravama; pružiti punu normativnu, materijalno-tehničku i ljudsku podršku sudstvu i tužilaštvu u borbi protiv korupcije i biće glavni partner navedenim institucijama u suzbijanju ove pojave na svim nivoima, uz potpuno poštovanje samostalnosti u radu sudova i tužilaštava.
Vlada će pružiti i podršku u potpunoj primjeni automatizovane razmjene podataka (interoperabilnost) između organa za sprovođenje zakona (MUP, Carina, Centralna banka, Uprava prihoda i carina, Vrhovni sud, Vrhovno državno tužilaštvo, Uprava za izvršenje krivičnih sankcija i Sektor za sprječavanje pranja novca i finansiranja terorizma) u cilju efikasnije borbe protiv kriminala.
Treći prioritet podrazumijeva uspostavljanje i intenziviranje međunarodne saradnje. Kontinuirana saradnja na bilateralnom i multilateralnom nivou i obezbjeđivanje usklađenog pravno-strateškog okvira na nacionalnom nivou u skladu sa pravnom tekovinom SE i EU, centralne su aktivnosti u budućem radu Vlade, koje osiguravaju međunarodnu respektabilnost i kredibilnost države posebno u suočavanju i borbi sa transnacionalnim oblicima kriminaliteta. U tom pravcu radićemo na uvođenju evropskog javnog tužioca u pravosudni sistem Crne Gore i poboljšanju korišćenja pretpristupnih fondova i drugih vidova finansiranja radi poboljšanja prostornih, administrativnih i tehničkih kapaciteta instititicija"