Po starom crnogorskom običaju, prisvajaju se zasluge za pozitivan ishod koji je doskoro bio neizvjestan, iako priroda pregovaračkog procesa upućuje na znatno širi skup odlučujućih faktora.
Savjetnik predsjednika države za unutrašnju politiku Nebojša Vuksanović tako je saopštio da je Jakov Milatović, na inicijativu ministarke evropskih poslova Maide Gorčević, lično, kroz direktnu komunikaciju sa predsjednikom Francuske Emanuelom Makronom, pokrenuo preispitivanje stava francuske strane na najvišem nivou.
– Zatvaranje pregovaračkih poglavlja 11 i 13 predstavlja važan uspjeh Crne Gore na njenom evropskom putu i podsticaj da se reforme nastave još snažnije. Radi objektivnog informisanja javnosti, važno je ukazati na okolnosti koje su prethodile donošenju ove odluke. Tokom razmatranja u radnim tijelima Savjeta Evropske unije, prema informacijama iz procesa, francuski predstavnici dali su negativno mišljenje o zatvaranju ova dva poglavlja. Imajući u vidu da se u praksi odluke ministara najčešće donose u skladu sa preporukama ovih tijela, postojala je realna opasnost da do zatvaranja ovih poglavlja ne dođe – naveo je Vuksanović.
Kako tvrdi, upravo je komunikacija dvojice predsjednika bila presudna da Francuska, nakon konsultacija, ipak da zeleno svjetlo za zatvaranje poglavlja 11 i 13.
– Ovo potvrđuje značaj pravovremene i odgovorne komunikacije na najvišem nivou kada je riječ o strateškim državnim interesima. Važno je pojasniti i da je, u okviru crnogorskih institucija, jedino predsjednik Crne Gore Jakov Milatović imao direktnu komunikaciju sa predsjednikom Francuske u vezi sa ovim pitanjem – saopštio je Vuksanović.
Na ovu njegovu tvrdnju reagovao je poslanik DPS-a Ivan Vuković.
– Prema pouzdanim informacijama iz Pariza i Brisela (kakva je bila i ona o inicijalnom protivljenju Francuske da zatvorimo 2 od 5 poglavlja), ovo nije tačno. Još manje je bitno – naveo je Vuković.
Najava povlačenja francuske blokade jeste olakšanje za Crnu Goru i dobra vijest za našu državu, ali je istovremeno i opomena koliko je pregovarački proces neozbiljno vođen, smatra Mileta Radovanić, nekadašnji generalni sekretar Ministarstva vanjskih poslova i visoki funkcioner opozicionog GP URA.
– Da je Vlada radila svoj posao na vrijeme, do javne najave blokade uopšte ne bi došlo. Bez obzira što se poslednjih dana premijer i predsjednik utrkuju ko je, zapravo, zaslužan za novu informaciju o povlačenju blokade, jasno je da ovo nije rezultat snage crnogorske diplomatije, već posljedica političkog momenta u Evropi i pritiska, javnog i političkog, da se ne obesmisli čitava politika proširenja. EU je ovdje pokazala fleksibilnost, ali ne zbog uvjerljivog rada Vlade, već da ne pošalje poruku da ni najnapredniji kandidat nema šansu. Dakle, francuska blokada nije povučena zbog uspjeha Vlade, već isključivo zbog straha EU da ne izgubi kredibilitet na Balkanu, a i šire – kazao je Radovanić za "Dan".
S druge strane, poslanica vladajućeg PES-a Nađa Laković u izjavi za naš list tvrdi da je povlačenje francuske blokade rezultat jasno uspostavljenog političkog i diplomatskog dogovora sa predsjednikom Vlade Milojkom Spajićem, koji je zajedno sa svojim timom pokazao izuzetnu efikasnost, brzinu i diplomatsku zrelost.
– Ovaj ishod jasno pokazuje da Crna Gora, uz ovakvo vođstvo, ima kapacitet da ubrza evropski put kroz ozbiljan dijalog i odgovornu politiku – rekla je Laković.
Konstatujući da zatvaranje poglavlja jeste pozitivan događaj za državu, Radovanić tvrdi da je pogrešno i politički nepošteno to predstavljati kao isključivi uspjeh Spajićeve vlade.
– Za mnoge "štrikove" na evropskom putu neizostavan doprinos dala je i opozicija. Dok, sa druge strane, parlamentarna većina, okupljena oko EU integracija, kako sami kažu, pada na ispitu izbora sudija Ustavnog suda, i to zbog partijskih interesa. U tom smislu, ovjde se dominantno radi o geopolitičkom momentu i dobroj volji Evropske unije – izričit je Radovanić.
On smatra da Crna Gora danas nema diplomatsku mrežu koja anticipira probleme, već onu koja ih rješava kad eskaliraju.
– Ako država kandidat sa ambicijom da prva uđe u EU sazna za moguću blokadu praktično u posljednjem trenutku, onda to govori o ozbiljnom institucionalnom neuspjehu i lošoj organizaciji sa vrha. Naša diplomatija reaguje reaktivno, a ne proaktivno, i ova situacija sa Francuskom to je do kraja ogolila, jer država koja je na pragu ulaska u EU ne smije saznati za potencijalnu blokadu praktično u posljednjem trenutku – istakao je Radovanić.
Za razliku od njega, Laković smatra da Crna Gora danas ima sve snažniju, vidljiviju i profesionalniju diplomatsku mrežu, koja, uz jasno političko vođstvo, pokazuje sposobnost da odgovori i na najosjetljivije izazove.
– Sinergija Vlade, Ministarstva vanjskih poslova i tima za evropske integracije daje rezultate koji se prepoznaju i u Briselu i u državama članicama EU. Najvažnija lekcija je da ozbiljna politika, jasna komunikacija i posvećen rad daju mjerljive rezultate. Crna Gora treba da nastavi ovim tempom, uz snažnu koordinaciju, institucionalnu stabilnost i kontinuirani dijalog sa partnerima iz EU. Ovaj slučaj pokazuje da evropski put Crne Gore nije samo obećanje, već realnost kada nastupamo jedinstveno, profesionalno i odgovorno – zaključila je Laković.
