Zakon EU o digitalnim uslugama (DSA) zvanično je stupio na snagu. Počevši od 25. avgusta 2023, tehnološki giganti kao što su Gugl, Fejsbuk, TikTok i drugi moraju da se pridržavaju sveobuhvatnog zakona koji onlajn platforme smatra zakonski odgovornim za sadržaj koji se na njima pojavljuje.
Iako je ovaj novi zakon usvojen u EU, vjerovatno će imati dalekosežne globalne posledice. Evo šta tačno DSA radi i kako EU planira da ga sprovede.
Šta je Zakon o digitalnim uslugama?
Sveobuhvatni cilj DSA je, kako kažu iz EU, da podstakne bezbjedno onlajn okruženje. Prema novim pravilima, onlajn platforme moraju da pronađu način da spriječe i uklone objave koji sadrže nelegalni sadržaj, robu ili usluge, dok istovremeno daju korisnicima jednostavan način da prijave ovu vrstu sadržaja.
Pored toga, DSA zabranjuje ciljano oglašavanje zasnovano na seksualnoj orijentaciji, religiji, etničkoj pripadnosti ili političkim uvjerenjima osobe i postavlja ograničenja na oglase koji ciljaju djecu. Takođe zahtijeva da onlajn platforme obezbjede više transparentnosti o tome kako njihovi algoritmi funkcionišu.
DSA predviđa posebna pravila za ono što smatra „veoma velikim onlajn platformama“.
EU pod „veoma velike onlajn platforme“ podrazumijeva one sa preko 45 miliona korisnika mjesečno u EU. Do sada je izdvojeno 19 platformi i pretraživača koji spadaju u tu kategoriju, uključujući sledeće:
Alibaba
AliExpress
Amazon prodavnica
Apple App Store
Booking.com
Fejsbuk
Google Play
Gugl mape
Google Shopping
Snapchat
TikTok
X (bivši Tviter)
Vikipedija
JuTjub
Zalando
Bing
Google pretraga
Ako platforma padne ispod 45 miliona korisnika mjesečno tokom cijele godine, biće uklonjena sa liste.
Mnoge od ovih kompanija su već navele načine na koje će se pridržavati DSA. Evo kratkog pregleda najistaknutijih.