Bristolski pioniri trip-hopa, Robert Del Naja (3D) i Grant Maršal (Dedi Dži), najavili su novi album za 2026. godinu, opisan kao "zaliha rada nastalog u skorijoj prošlosti". Materijal će biti objavljen na novoj diskografskoj etiketi i biće dostupan u fizičkom i digitalnom obliku. Ipak, najvažniji detalj – novi album neće biti dostupan na Spotifyju.
Na pitanje kako se osjeća povodom nove muzike, Del Naja je kratko rekao:
– Mrzim da čuvam stvari predugo jer sam prva osoba kojoj dosade. Namjerno ih ne slušam mjesecima da bih zadržao entuzijazam. Dobro je, radujem se tome.
Ovakav potez legendarnog dvojca nije iznenađenje, već logičan nastavak njihovog dugogodišnjeg i javnog etičkog sukoba sa tehnološkim gigantima i ustaljenim praksama savremene muzičke industrije. Massive Attack su već u septembru ove godine povukli cio katalog sa Spotifyja. Kao razlog naveli su kontroverznu investiciju izvršnog direktora Danijela Eka u njemačku kompaniju Helsing, koja razvija vojnu tehnologiju zasnovanu na vještačkoj inteligenciji.
Tada su jasno poručili da se ekonomska nejednakost koju streaming nameće muzičarima sada udvostručuje moralnim problemom:
– Teško zarađeni novac fanova i kreativni rad muzičara na kraju finansiraju smrtonosne, distopijske tehnologije.
Massive Attack su, još od prvenca "Blue Lines" (1991) pa preko kultnog "Mezzanine" (1998), bili mnogo više od benda – bili su kulturni fenomen koji je definisao žanr i oblikovao generacije umjetnika. Njihov zvuk, prepoznatljiv po dubokim bas linijama, hip-hop ritmovima i turobnoj filmskoj atmosferi, postao je soundtrack urbanih melankolija širom svijeta.
Jednako snažno prisutni u političkom i društvenom aktivizmu, Massive Attack su godinama učestvovali u borbi protiv klimatskih promena. Godine 2020. objavili su EP "Eutopia", nastao u saradnji sa ekonomistima i klimatskim aktivistima, zahtevajući radikalnu dekarbonizaciju muzičke industrije. U najnovijem talasu aktivizma pridružili su se pokretu No Music For Genocide i geoblokirali svoju muziku za streaming na području Izraela.
Najava novog materijala – objavljenog preko nove etikete i uz eksplicitnu zabranu distribucije preko Spotifyja – samo je dosledan nastavak njihove umjetničke i političke filozofije.
Massive Attack još jednom potvrđuju da komercijalni uspjeh ne smije da nadjača etičku odgovornost.
