Sa koncerta Marka Perkovića Topmsona u Zagrebu / IMAGO/Neja Markicevic/Guliver
09/07/2025 u 07:45 h
DAN portalDAN portal
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Njemački mediji: 500.000 Hrvata slavi fašizam

Na početku svoje recenzije koncerta na Hipodromu, objavljene pod naslovom „Stotine hiljada uzvikuju fašističke parole“, list „Noje Cirher Cajtung“ napominje da je Tompson otvorio koncert pozdravom „Hvaljen Isus i Marija“ i porukom da se Evropa mora vratiti svojim hrišćanskim korijenima kako bi Hrvatska ponovo bila jaka.

On „prenosi svojim obožavaocima poruku da pripadaju velikoj naciji" i predstavlja se istovremeno „i kao provokator i kao nacionalni heroj", izvještava Dojče Vele.

List zatim napominje da je „Za domovinu spremni" „pozdrav fašističke ustaške organizacije, koja je uspostavila marionetsku državu pod nacističkom Njemačkom u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini tokom Drugog svjetskog rata", i da su u subotu „stotine hiljada ljudi bez oklijevanja uzvikivali ovaj fašistički pozdrav".

Autor piše da ta fraza i dalje izaziva strah među manjinama u Hrvatskoj i da su tokom Drugog svjetskog rata, pod ustaškim režimom, masovno ubijani Jevreji, Srbi i Romi.

- Ovo svakako nije bilo nepoznato ne samo Tompsonu, već i brojnim poznatim ličnostima iz politike i fudbala koje su bile prisutne na koncertu. Ali izgleda da to nikoga nije uznemirilo. Čak su i konzervativni premijer Andrej Plenković i njegova djeca posjetili Tompsona na generalnoj probi. Koncerti čovjeka koji je sebe nazvao po američkom mitraljezu (Tompson) bili su rituali jačanja kolektivnog identiteta tokom rata (1991-1995) - i ostali su takvi do danas - navodi se u tekstu.

Zatim se podsjeća da je Tompsonu posljednjih godina zabranjeno održavanje koncerata u Švajcarskoj, Njemačkoj, Austriji, Holandiji, Bosni i Hercegovini i Sloveniji zbog veličanja fašizma.

Na kraju, autor zaključuje da Tompson kanališe nacionalna osjećanja i intenzivira ih, i da je to oblik hrišćanskog nacionalizma.

- U Tompsonu je Dobro uvijek prisutno: porodica, hrvatski narod, Bog, Marija. I Zlo: komunisti i izdajnici hrvatskog naroda. Tokom koncerta u subotu, svjetlosni dronovi su na noćnom nebu crtali krst i sliku Marije, Isusove majke - hrvatski nacionalizam je usko povezan sa iskrivljenim oblikom katolicizma.

Tompson je predstavnik hrišćanskog nacionalizma koji je postao poznat kao politički pokret, posebno u SAD oko Donalda Trampa. Riječ je o vjerovanju u superiornost nad nehrišćanima, ideji pripadnosti „izabranom narodu", pokušaju ukidanja odvajanja Crkve od države i podršci tradicionalnim rodnim ulogama - zaključuje se tekst u Noje Cirher Cajtungu.

Autor recenzije u Berliner Cajtungu je takođe uznemiren: njegov tekst nosi naslov: 500.000 Hrvata slavi fašizam, a podnaslov: Koncert ultranacionalističkog pjevača Tompsona baca uznemirujuće svjetlo na situaciju u zemlji.

Nakon što je objasnio porijeklo pozdrava „Za domovinu – spremni", autor povlači paralelu sa Njemačkom: „Zamislimo na trenutak da se pola miliona ljudi u Berlinu okupi na desničarskom rok koncertu i kolektivno uzvikne „Zig Hajl". Nezamislivo u Njemačkoj. U Hrvatskoj, međutim, fašistički pozdrav „Za domovinu – spremni" glasno skandira masa." Istovremeno, smatra autor, „posebno je uznemirujući bio veliki udio mladih među posjetiocima koncerata – generacije koja nije doživjela ratove devedesetih i zna ih samo iz udžbenika, a koja se jasno poistovećuje sa pjevačevim ratnim porukama".

Na koncertu kontroverznog pjevača Tompsona u Zagrebu više od pola miliona ljudi

Kult Tompsona, navodi se dalje, nije subkultura u Hrvatskoj – to pokazuje ne samo veliki broj posjetilaca koncerata, već i činjenica da ga politička i sportska elita zemlje rado prisvaja. Fudbalska reprezentacija i drugi sportisti redovno slave svoje uspjehe njegovim pjesmama, političari svih stranaka puštaju njegove pjesme tokom predizbornih kampanja, a Tompsonova muzika odjekuje iz barova na jadranskim plažama svake sezone.

- Hrvatska je izgradila herojsku verziju istorije, u kojoj se ratni zločini minimiziraju, a fašistički elementi romantizuju. Sa svakim stihom koji Tompson otpeva, ova selektivna kultura sjećanja sve glasnije odjekuje na večernjem nebu Zagreba i širom hrvatskog društva. Čini se da plavetnilo Jadrana mnogo toga prikriva. I šta ključa u unutrašnjosti zemlje - upozorava tekst na kraju.

Međutim, autor vidi odgovornost za ovo i u pasivnosti Evropske unije.

- Svako ko ozbiljno shvata zajednicu evropskih vrednosti ne smije ostati nijem pred takvim kulturnim uljepšavanjem prošlosti. Jer kada se pola miliona ljudi okupi da proslavi pjevača koji otvoreno koketira sa fašističkim simbolima, onda se više ne radi samo o muzici. Radi se o neuspjehu Evropske unije da jasno povuče granice prema fašizmu - smatra autor opsežne analize Tompsonovog koncerta u Berliner Cajtungu.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
05. decembar 2025 19:38