Otvaranje izložbe posvećene Andriji Markušu: inok Simeon i dekanka Perović / -/
20/12/2025 u 15:42 h
Vera SamolovVera Samolov
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

(Foto) Andrija Markuš je bio hroničar i neumoljivi kritičar arhitekture i društva

Kao arhitekta Andija Markuš je bio sjajan. Gospod Bog mu je dao talente koje je on umnožavao. Kroz pjesme je opjevao vrhinska djela arhitekture, bio je esejista, a uz sve to i kritičar i to nepristrasan, rekao je inok Simeon, priređivač spomen-izložbe postavljene u galeriji Arhitektonskog fakulteta u Podgorici.

Otvaranju postavke prethodio je omaž Markušu, autoru 22 knjige iz arhitekture, a ukupno 48 djela koja je izdao u poslednjih 34 godine, a pojedine od njih i u elektronskoj formi.

– Bio je pedagog, profesor Nacrtane geometrije u srednjoj školi, ali je stigao da bude i profesor na Građevinskom fakultetu, dok još nije arhitektonski fakultet postojao. Bio je izuzetan. Znate, postoje kritičari arhitekture koji samo lijepo pišu. Teško je biti kritičar da kritikuje i lijepo, i ono što nije lijepo. Andrija Markuš je bio jedan od njih. Cijelog svog vijeka štitio je nasljeđe kulture – rekao je monah Simeon Dragović, arhitekta i Markušev kum.

Arhitektonski fakultet pokrenuo ciklus izložbi

Izložbu je otvorila dekanka Arhitektonskog fakulteta prof. dr Svetlana Perović ističući da se ujedno pokreće i ciklus izložbi posvećen renomiranim crnogorskim arhitektima. Ona je naglasila da izložba odražava duh arhitekte koji je svoju profesiju shvatao ozbiljno i odgovorno, ne samo kroz realizacije, već i kroz javni angažman u odbrani graditeljskih vrijednosti.Perović je ocijenila da Markuševi zapisi, eseji i knjige ostaju trajne lekcije budućim generacijama o odnosu prema prostoru, nasljeđu i profesionalnoj etici. Perović je istakla da njegove kritike nijesu bile usmjerene protiv ljudi, već protiv loših rješenja, površnosti i odsustva kulture, te da je arhitekturu branio i onda kada to nije bilo lako ni popularno. Najavila je i da će galerija ovog fakulteta koja nosi ime "Aleksandar Baćko Keković" ubuduće biti otvorene za javne događaje i raznovrsne kulturne sadržaje, sa posebnim fokusom na teme prostora i arhitekture.

Kao moderatorka programa izložbe Milica Kralj, potpredsjednica Udruženja književnika Crne Gore je podsjetila da je Andrija bio jedan od njih i da su ovdašnji pjesnici počeli da obilježavaju Puškinov dan u Podgorici vođeni idejom profesora Pavla Radusinovića i Andrije Markuša, koji je i sam pisao o velikom ruskom književniku.

Upravo o Markuševoj svestranosti govorio je i arhitekta Aleksandar Ašanin ističući da je bio hroničar i kritičar arhitekture, ali i društva. Sva izlaganje propraćena su videoprezentacijom kroz koju je evocirano sjećanje na objave Markuševih eseja u "Danu", ali i tekstova o njegovom društvenom angažovanju koji su publikovani u drugim dnevnim novinama i periodičnoj, stručnoj štampi. Kroz različite umjetničke forme i u promjenjivim društvenim okolnostima, Markuš se dosljedno borio za ideale ljudske slobode i protiv svakog oblika nehumanog i neslobodnog poretka.

Ašanin je podsjetio da se Markuš u projektovanju dokazao već početkom sedamdesetih godina, kada je pobijedio na prestižnom konkursu za tipsku osnovnu školu (OŠ "Sutjeska" u Podgorici koja je multiplicirana kasnije u Nikšiću i Baru) i to ispred renomiranih crnogorskih arhitekata. Njegov doprinos arhitektonskoj istoriografiji Crne Gore je toliki da je nezamislivo pisati kritičku istoriju arhitekture XX vijeka bez Markušovog djela.

"Knjigu "50 neimara arhitekture" neki smatraju manje-više faktografskom jer ne umiju da je čitaju. Na malo prostora za svakog arhitektu, za svako djelo, Markuš je izrekao nevjerovatno tačne činjenice, neumoljivo precizno – kaže prof. dr Rifat Alihodžić

– Čini mi se da je upravo jedan osoben i rijedak spoj modernističkih pogleda na arhitekturu i tradicionalnih pogleda na moral i etiku, ono što je formiralo vrijednosni okvir kroz koji je Andrija Markuš posmatrao i tumačio arhitekturu i njene protagoniste – heroje i antiheroje – kazao je Ašanin.

Prof. dr Mileta Bojović, arhitekta, nije bio u prilici da prisustvuje otvaranju izložbe, pa je njegov tekst posvećen Andriji Markušu pročitao crnogorski glumac Simo Trebješanin.
– Promocija knjige „50 neimara Crne Gore" bila je povod za omaž preminulim kolegama iz druge polovine XX vijeka. „Sagoreli" su na vječitom raskoraku između radosti nadanja i strepnje od realizacije… Dobar dio knjige „Kana" posvetio je odbrani Kaninog djela, posebno hotela „Podgorica". „Sakralna arhitektura Slobodana Dragovića" pretežno je posvećena kapeli u Staroj Pazovi, koju Andrija smatra jednim od najvrednijih arhitektonskih djela na Balkanu, i Manastiru Svete Trojice u Stanjevićima. Preporučujem vam da čitate Andrijine knjige. On ih je napisao i spasio dušu. I vama će dobro činiti – pročitao je Trebješanin Bojovićeve riječi. 

O radu Andrije Markuša govorio je i dr Rifat Alihodžić, redovni profesor Arhitektonskog fakulteta u Podgorici, napominjući da je pokojni arhitekta uvijek bio neposredan i direktan.

– Kad pogledate naslove Markuševih eseja u novinama i časopisima, niste morali da čitate dalje. U jednoj rečenici je pisalo sve što je htio da kaže. U ovoj sredini u kojoj se njeguje stil nezamjeranja, Andrija nije vodio računa o tome. On nije imao veliki broj prijatelja zbog toga što je bio iskren, ali su ga uvažavali zbog hrabrosti – kaže Alihodžić.

image

Инок Симеон спомен изложба Андрија Маркуш Архитектонски гакултет Подгорица

-Приватна архива

Umjetnički program

Glumac Simo Trebješanin i glumica nikšićkog pozorišta Maja Stojanović čitali su neka od djela Andrije Markuša. Priređen je bio i program, koji su pjesmom i muziciranjem na flauti uveličali Milica Radović i Isidora Brajović, kao i hor Hristovog vaskrsenja.

On je istakao značaj zalaganja arhitekte Markuša u zaštiti arhitektonskog nasljeđa 20. vijeka.

– Njegovu knjigu, "50 neimara arhitekture" neki smatraju manje-više faktografskom jer ne umiju da je čitaju. Na malo prostora za svakog arhitektu, za svako djelo, izrekao je nevjerovatno tačne činjenice, neumoljivo precizno... – navodi profesor čija su teorijska istraživanja usmjerena na perceptivne procese u arhitekturi i arhitektonsku kompoziciju.

Arhitekta Andrija Markuš je stvarao u sredini gdje suština ne postoji, gdje nam je perspektiva nevidljiva, neostvariva, ocijenio je profesor Dragan Radenović, vajar.

image

Бројна публика на спомен-изложби

-Приватна архива

– U takvoj sredini je stvarao Andrija Markuš i uspio je da ostavi dubok trag. Čini mi se da nam je ostavio još jednu pouku, da nas smrt ravna sa besmrtnim. Vjerujem da je besmrtnost ono što svi očekujemo i da je besmrtnost ono što očekuje arhitekturu posebno kao suštinsku dimenziju smisla. Monah Simeon i Andrija Markuš su nam omogućili da idemo putem u koji možemo da vjerujemo i da očekujemo da budućnost ima smisla – rekao je, između ostalog, Radenović.

image

Otvaranje izložbe 

-Приватна архива

O umjetničkom daru Andrije Markuša i njegovom talentu da se izrazi kroz aforizam i karikaturu govorio je Goran Šćekić napominjući da je pored arhitektonskog opusa, ostavio i djela inspirisana humorom, kritičkim komentarima, aforizmima…

– Kada su karikatura i aforizam u pitanju, sviđala mi se njegova hrabrost, njegov inat, koji je svojstven svima nama koji želimo da loše stvari u društvu kritikujemo – rekao je karikaturista Šćekić, iza koga stoji, kako je naveo, više hiljada objavljenih karikatura.
Omaž je završen emotivnim obraćanjem Danke Markuš koja je u ime porodice zahvalila priređivačima spomen-izložbe, kao i svima koji su došli da odaju počast njenom ocu.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Izdvojeno

20. decembar 2025 15:42