Veliki ansambl Baletske škole "Princeza Ksenija" pod vođstvom profesora Ivana Salonskog, direktorice Vanje Pantović i uz podršku predstavnika školskog odbora i prijatelja škole, uspješno je predstavio Crnu Goru na jednom od najznačajnijih svjetskih baletskih događaja u Pekingu.
Poseban akcenat bio je na promociji ljepote i univerzalnosti baletske igre kao umjetnosti koja spaja različite kulture i obrazovne sisteme.
Prvi segment festivala, pod naslovom „Ljepota harmonije" (The Beauty of Harmony), otvoren je upravo nastupom mladih balerina iz Crne Gore. U sali čiji je zid odzvanjao ehom klasičnih instrumenata, Salonski je, kao Paganini, uvodio svoje učenice u Paganinijevu Rapsodiju na 24. kapris – virtuoznu igru između muzike, tijela i duše.
U strogoj, a ipak poetskoj koreografiji, osmišljenoj do najsitnijeg pokreta, publika je posmatrala kako osam „nota" oživljavaju pred njima: Iva Šoć, Kalina Kažić, Mila Leković, Maša Milić, Sofija Čvorović, Sara Dojić, Viana Ivezaj i Teodora Pešić. U svojim tankim srebrnim kostimima, balerine su precizno i osjećajno dočarale borbu između stvaraoca i njegovog djela.
– Bio je to trenutak kad je cijela scena disala kao jedno tijelo – kazala je kasnije direktorka Vanja Pantović – Naš ansambl je pokazao da Crna Gora ima talenat i duh koji se mjeri sa najvećima.
Salonski je kroz scenografiju u obliku linijskog sistema predstavio simboličan prostor u kojem kompozitor i njegove note postoje u zajedničkom kretanju – kretanju između nadahnuća i sumnje, ljepote i bola. Publika u Pekingu, ali i profesionalci svjetskog baletskog establišmenta, pozdravili su ovaj nastup dugotrajnim aplauzom.
Nakon Crnogorki, nastupili su ansambli iz Rusije, Poljske, Velike Britanije, SAD-a, Malezije i Singapura, ali je upravo nastup „Princeze Ksenije" ostao u pamćenju kao jedan od najoriginalnijih.
Sljedećih dana, mlade balerine su imale priliku da uče od najvećih: Shao Veikju, Eve Rechaha Garsije, Kevina Mičela Durveea, Muhamada Zahida, Stanislava Marišlera, Ši Mina, Guo Leja i Andraša Lukaca. Radionice su predstavile sintezu različitih pedagoških pravaca, a susret sa kineskim tradicionalnim plesom bio je naročito inspirativan.
– Vaše djevojke su apsolutno izuzetne – rekla je profesorica Veikju nakon završnog časa – Shvatile su suštinu pokreta i duh kineske igre bolje nego mnogi koji se njome bave godinama.
Poseban trenutak bio je i završni koncert u čuvenom Black Box Theatre gdje su balerine iz Crne Gore izvodile meditativne elemente klasičnog kineskog plesa. Publika je, očarana preciznošću pokreta i unutrašnjom tišinom izvođenja, nagradila nastup stojećim ovacijama.
Pored umjetničkog trijumfa, pekinška avantura donijela je i ponovni susret sa starim prijateljima. Profesor BDA Liu Liang, koji je 2019. godine boravio u Crnoj Gori, dočekao je crnogorski ansambl sa vidnim ponosom.
– Ovo je više od nastupa – naglasio je profesor Ivan Salonski – To je kulturni dijalog koji traje godinama, most koji grade mladi ljudi kroz umjetnost i zajednički rad.
BDA se, kao i u prethodnim saradnjama, pokazala kao besprekoran domaćin. Uspjeh škole „Princeza Ksenija" potvrdio je da Crna Gora ima mjesto u mapi svjetskih baletskih dostignuća. Njihova igra u Pekingu nije bila samo izvođenje – bila je to poruka, plesna poema o predanosti, kulturi i ljepoti koja nadvisuje granice.
