Igor Galo, glumac, scenarista i režiser / -LAZAR RUZIC
15/02/2024 u 13:02 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Igor Galo: Imamo razmjene, nemamo kinematografiju

Glumac i režiser Igor Galo predstavio u Crnogorskoj kinoteci svoj dokumentarni film o Pulskom festivalu do 1991. godine

Naša publika imala je preksinoć priliku da u Crnogorskoj kinoteci pogleda dokumentarni filma Igora Gala "1991. Adio Jugo, film, adio Jugoslovenski filmski festival, adio Jugoslavija.... vidimo se u slijedećem ratu". Glumac i reditelj, Galo prikazuje prve korake čuvenog Pulskog festivala, od 1954, njegovog utemeljenja 1958. i njegovog ukidanja 1991. godine čemu je kumovao glumac i režiser Antun Vrdoljak, a samo zbog toga što je festival u sebi imao odrednicu i jugoslovenski. Od 1961. godine festival je nosio naziv Festival jugoslovenskog filma u Puli, punih 30 godina. No, dolaskom HDZ na vlast u Hrvatskoj i odlukom Vrdoljaka, kao takav, prestaje da postoji. Ponovo ga oživljavaju 1992. godine, ali sada pod nazivom Filmski festival u Puli, potom ga preimenuju 1995. u Festival hrvatskog filma, da bi 2001. dobio naziv koji nosi i danas Festival hrvatskog i evropskog filma.

image

Razgovor Gala i Bjelanovića pred projekciju filma

-LAZAR RUZIC

Projekciji filma prethodio je razgovor Igora Gala s direktorom Crnogorske kinoteke Goranom Bjelanovićem. Tokom razgovora dotakli su se mnogih detalja vezanih za karijeru ovog glumca, scenariste i režisera, kome ne smeta da ga svrstavaju u jugoslovenske.

Galo je istakao da smo svjedočili bolnoj promjeni sistema, tranzicije ka demokratiji, i dalje noseći breme jednog iskustva koje se ne može uklopiti u novo iskustvo, a ne rađa se ništa novo i drugo. Pritom, sjećajući se prethodnog sistema za koji su mnogi mislili da je nepromjenljiv, a za koji se pokazalo da se ne može oduprijeti nadolazećem. Ipak, svijetla tačka te situacije je mogućnost prenošenja iskustva narednim generacijama, jer, riječ je o jedinstvenom, raritetnom iskustvu, kaže Galo. Jer, jugoslovenski filmski festival kao takav ne može više oživjeti, jer nema ni Jugoslavije. Po Galu, pitanje je i kako je uopšte bilo moguće 1953. godine krenuti s jednim takvim festivalom, kad ni Istra tada nije bila u sastavu Jugoslavije. Posebno ističe snagu jugoslovenske kinematografije. Napominje da se ne može opovrći činjenica da je postojao jugoslovenski film i jugoslovenska kinematografija sa svim onim što kinematografija podrazumijeva.

image

Publika ispratila i razgovor i film s pažnjom

-LAZAR RUZIC

– Mi sada imamo situaciju da postoji razmjena glumaca koji gostuju u pojedinim filmovima, ali, nemamo kinematografiju - ističe Galo.

Ovom prilikom bilo je govora i o Galovoj inostranoj karijeri, ali i počecima njegovog režiserskog rada. Naime, svoj prvi kratkometražni igrani film snimio je sa Slobodanom Aligrudićem u glavnoj ulozi 1985. godine. Ipak, s posebnom emocijom pričao je o svojim iskustvima na Pulskom festivalu kao i druženjima s kolegama iz svih jugoslovenskih republika.

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
{"success":true,"message":null,"messages":null,"data":null,"logged_in":false}
18. mart 2025 07:42