Dragan Mijač Brile / -(PRIVATNA ARHIVA, FEJSBUK)
10/07/2022 u 14:25 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Izložbu sam posvetio moјoј Simeoni

Likovni umјetnik Dragan Miјač Brile govori o umјetnosti i životu uoči retrospektive koјom obilježava 40 godina rada, a koja će biti otvorena večeras (10.jul) u 21 čas u Galeriji "Marko K. Gregović" Spomen doma "Crvena komuna"

"Zaista nije malo 40 godina. Brzo prođu", kaže likovni umjetnik Dragan Mijač Brile, vajar i slikar, kojem će večeras u Galeriji "Marko K. Gregović" u Spomen domu "Crvena komuna" u 21 čas biti otvorena samostalna izložba, upravo povodom četiri decenije stvaranja i opstajanja na likovnoj sceni. Izložbu, koja će moći da se pogleda do sredine avgusta, otvoriće istoričarka umjetnosti Ljiljana Zeković, koja je i autorka teksta pratećeg kataloga. Postavku čine skulpture, crteži i slike. Neki eksponati bili su izlagani čak 1982. godine, prilikom njegove prve samostalne izložbe, a tu je i najnoviji ciklus posvećen Njegošu. U razgovoru za "Dan", Miјač kaže da ovu postavku posvećuјe naјmlađem dјetetu, kćerki Simeoni.

Izdvojio se kao stvaralac kojeg karakteriše kreativna samosvojnost

Istoričarka umjetnosti Ljiljana Zeković na kraju teksta sumira rad Dragana Mijača Brila:

– Likovni opus Dragana Mijača Brila, prezentiran na njegovoj retrospektivnoj izložbi u Galeriji "Marko K. Gregović" u Petrovcu ukazuje na umjetnika koji se u crnogorskoj savremenoj umjetnosti izdvojio kao stvaralac kojeg apriorno karakteriše kreativna samosvojnost. Izražava se likovnim jezikom kojim najadekvatnije iskazuje svoje duhovne, emotivne i spoznajne prostore, što je rezultiralo bogatstvom stilskih, tematskih i fenomenoloških slojeva njegovih slika, crteža, grafika i skulptura preko kojih manifestuje svoje naiskrenije zamisli i htijenja u kontekstu suštinskog karaktera umjetničkog čina. Zapravo, ono što njegovo djelo čini osobenim je nota intermedijalne tankoćutosti, ona tanka nit koja povezuje vajarska djela i slike (ekspresija, boja), slike i crteže (mastilo hobotnice) - zapisala je Zeković.

Kada se osvrnete, koliko ste se promijenili u odnosu na početke? Da li ste ostvarili sve što ste htjeli u vajarstu i slikarstvu?

– Nisam ostvario sve što sam želio i planirao. Nešto je bilo do mene, ali je nešto bilo i do situacija kojima čovjek ne vlada. Recimo, za skulpturu vam je potreban novac, a nisam uvijek za to imao priliku. Obično sam skulpture radio u kolonijama, i recimo volio bih da sam za ovu izložbu mogao da donesem jednu veliku skulpturu koju sam radio u okviru kolonije u Kraljevu. Zaista mislim da je dobra, i da je vrijedna toga da se pogleda i izloži ovdje. Ali, problem je dopremiti je iz Kraljeva u Petrovac, i to su vrlo česti problemi nas umjetnika. Imam fotografije, ali nije to isto kao kada se vidi uživo. No, biće zastupljena u monografiji koju počinjem da radim.

Kažete da nijeste zadovoljni obimom učinjenog, no ono što ste uradili, publika i kritika visoko su vrednovali.

– Prije nego sam počeo da se bavim likovnom umjetnošću bavio sam se atletikom. Bio sam prvak Jugoslavije u atletici, prvak u Crnoj Gori, i tu je bilo važno istrajati i stići do cilja. E, tako sam ja i u umjetnosti pokušao da dođem do cilja, do suštine. Do kraja nisam došao, jer se ne može sve doreći, i jer to ne bi onda bila umjetnost. No, rado bih se vratio nekim počecima, da od njih ponovo krenem ka kraju, jer kad je čovjek mlad neke stvari preskače, a kako sazrijeva više vodi računa o njima.

Znači, sad ste zahtjevniji u odnosu na proces rada i ono što stvorite?

– Jeste. Počeo sam 1982. godine, tada sam održao moju prvu samostalnu izložbu, a koja je bila vrlo morbidna. Vidio sam neke fotografije izglednjelih crnaca, koji su bili kost i koža, i to me je tako dotaklo da sam to počeo da crtam. Na kraju, u samoj završnici, na kosti od plećke životinja sam počeo da crtam njihove portrete. A, ljudi su govorili - Brile ni od čega pravi nešto. I tako i jeste bilo. A, najvažnije je što sam se osјećao nekako ispunjenim, bio sam time zadovoljan, a i vjerovao sam da je to bilo dobro.

Prepoznatljiv je i Vaš religiozni ciklus, posvećen Hristu. Pored tematike, prepoznatljiv je i po tehnici kojom ste radili - odnosno crtali ste s mastilom hobotnice. Kako je do toga došlo?

Prije nego sam počeo da se bavim likovnom umjetnošću bavio sam se atletikom. Bio sam prvak Jugoslavije u atletici, prvak u Crnoj Gori, i tu je bilo važno istrajati i stići do cilja. E, tako sam ja i u umjetnosti pokušao da dođem do cilja, do suštine. Do kraja nisam došao, jer se ne može sve doreći

– Svojedobno sam se u Drobnom pijesku družio sa pokojnim književnikom Garom Jovanovićem. Imali smo neke šatore, družili smo se, a ja nisam imao ni papira ni boje. I on me pita što ne bih probao sa mastilom od hobotnice. Kažem: ‚‚Ne znam kako”. On mi odgovori: „Izvadiću ti ja hobotnicu”; i izvadi mi kesu sa crnilom. Ja nađem neki odbačeni papir, i tada sam napravio možda i najbolji moj autoportret ikad, a koji i sad uvijek izlažem, i volim da ga stavim na naslovnu stranu kataloga. Boraveći na Hilandaru, gdje su me pozvali da s ekipom iz Beograda učestvujem u restauraciji fresaka, ponovo sam počeo da crtam s mastilom od hobotnice. Sakralno okruženje Hilandara uticalo je da počnem da radim Hristova raspeća, a koja će biti i sada izložena.

Ciklus o Njegošu posebno izdvajate. Da li ste se Njegošu vratili kao pjesniku ili religioznom filozofu?

– Na tom ciklusu radim i ovih dana. U fokusu mi je Njegoš pjesnik. Kad crtam Njegoša ja ga crtam u Lovćenu, u stvari Njegoš je Lovćen. I to je Njegoš uopšte, iako sam neke njegove citate i ispisivao na samom radu.

Ž.JANjUŠEVIĆ


 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
22. novembar 2024 08:58