On je podsjeto da festival, koji je nekada nosio ime Jugoslovenskog festivala filmske režije, a potom Jugoslovenskog filmskog festivala, danas okuplja igrani, dokumentarni i studentski film, uz prateći program koji uključuje i novu „TV nišu".
- Za sada revijalnu selekciju regionalnih TV serija u nastanku i nadmetanje crnogorskih autora koji pokušavaju da prevaziđu apsolutni televizijski deficit igranog programa u Crnoj Gori - napisao je Koprivica.
On je istakao da Crna Gora bilježi presedan u filmskom kulturnom proizvodu.
- Ove godine čak osam filmova, što većinske što manjinske koprodukcije, iza kojih stoji agilni Filmski centar Crne Gore, ali nadasve kreativni potencijal domicilnih stvaralaca - naveo je Koprivica.
- Domicilnost nije estetička kategorija, ni vrijednosna, ali plasman ovih filmova na respektabilnim evropskim festivalima govori da su u pitanju relevantna umjetnička djela - zapisao je Koprivica.
Prema njegovom mišljenju, "nema više te zemlje, ali ima kinematografije postJu zemalja koje se međusobno prožimaju, sarađuju, stvaraju. To se sada zove koprodukcija, a nekad se zvalo jugoslovenska kinematografija. Autori, glumci, novac, kao nekada".
Tako ćemo vidjeti filmove iz Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije, Kosova, Makedonije, Crne Gore. Različiti stilski i tematski, ali sa zajedničkim imeniteljem sudbine posttranzicionog društva i pojedinca, dok dokumentarni program obuhvata globalne teme i autore.
- Dodajmo ovome i selekciju studentskih filmova sačinjenu od radova poletaraca filmskih škola opet eks-Ju prostora, pa čak i beogradskog FDU-a, čiji su studenti uprkos svemu uspjeli da naprave zanimljive filmove - napisao je Koprivica.
On ističe kako selekcija dokumentarnog filma obuhvata cijelu planetu i suočiće nas sa angažmanom i hrabrošću autora suprotstavljenih već pomenutom fašizmu, apokalipsi Gaze i slično. "Pored angažmana, ova selekcija donosi i visoko estetizovane filmske etide, od kojih su neke u konkurenciji za najveća svjetska priznanja."
U svom tekstu Koprivica je podsjetio na razvoj festivala „napomenimo, prije je to bio Jugoslovenski festival filmske režije, pa raspadom SFRJ a ostatkom krnje Jugoslavije postao je Jugoslovenski filmski festival, a onda više ni te zemlje nije bilo. A festivala jeste. U novom profilu imao je meandriranja, od visokih dometa do krajnje nebrige, ali je opstajao jer je film opstajao."
Koprivica u tekstu podsjeća na značajan doprinos u etabliranju festivala Milana Žmukića, „producentskog maga iz socijalističkih vremena", i Zorana Živkovića, „producenta sa praškom diplomom".
- Danas festival ima promijenjenu upravnu strukturu sa Savjetom velikih ingerencija, 'Herceg festom' kao izvršnim producentom, umjetničkim direktorom koji do sada nije postojao jer je festival selektorskog tipa, a osnivač Herceg Novi i Ministarstvo za kulturu i medije u odnosu jedan prema dva pokrivaju budžet festivala. Savjet čine dva člana koje delegira Opština Herceg Novi i tri člana ispred Ministarstva kulture i medija - napisao je Koprivica.
Pored Zlatnih mimoza, festival dodjeljuje i nagradu „Milan Žmukić" za doprinos domaćoj kinematografiji i razvoju festivala. Dobitnik za 2025. godinu je Dušan Kovačević, jedan od najznačajnijih dramskih pisaca i scenarista regiona.
