Nova predstava nacionalnog teatra, "Predmet Medeja", realizuje se u koprodukciji sa JU Kulturni centar Bar. Predstava će u Baru prvi put biti izvedena 16. avgusta od 21.30 časova na Ljetnjoj pozornici Doma kulture "Vladimir Popović Španac", kao i dan kasnije, a kao segment pozorišnih programa 38. Međunarodnog festivala "Barski ljetopis".
Na konferenciji su pored De Bree govorili i glumci Nada Vukčević, prvakinja drame CNP-a, Jovan Dabović, Luka Stanković, Ivona Raković i Jelena V. Đukić, dramaturškinja Kata Đarmati, umjetnička direktorka CNP Vesna Vujošević Labović i Darinka Škuletić, menadžerka za programske politike barskog KC, i konferansije Tajana Nedić.
Medeja je, kaže Vujošević Labović, i dalje i velika i savremena tema. Predstava se, dodaje, bavi ženama koje strasno izgaraju u svojim ubjeđenjima, protiveći se ulogama koje im društvo nameće. Ujedno, predstava je aktuelna i zbog toga što je ovo i porodična drama, smještena u vrijeme globalnih promjena u strukturama društva, a koje utiču i na porodicu, navela je Vujošević Labović.
Škuletić je ovom prilikom navela zadovoljstvo ovom koprodukcijom sa CNP.
– Predstava "Predmet Medeja" predstavlja ne samo umjetnički izazov, već i snažan savremeni komentar koji kroz klasičan mit otvara bolne teme današnjice - rekla je Škuletić, dodajući da je riječ o predstavi visoke estetske i etičke vrijednosti.
De Brea je prisutnim novinarima osvijetlio različite aspekte ovog komada, navodeći da iako je komad inspirisan Euripidovom tragedijom, ovo nije adapatacija već sasvim novi tekst. Napominje da je smatrao da publici treba ponovo približiti priču o Medeji, ženi koja je ubila svoju djecu. Iako su to rijetki primjeri da se iščupa korijen, oni se dešavaju, kaže De Brea, napominjući da ga je interesovalo kako dođe do tako patološke tragedije. Odnosno, kako dođe do takve destrukcije, što je to što je do toga dovelo a što skrivamo, što nije izrečeno, što nije istinito u partnerskim odnosima, što čini nezdrave odnose i jednu opsesivnu ljubav.
– Htio sam da prikažem da je Medeja jedna od nas, jedna od žena, i da pokušamo da odgonetnemo što je ta ljubav, šta je ta prokleta riječ ljubav, što je to što nam ne dozvoljava da ne možemo da živimo bez nje - njega, već da možemo da živimo samo s njim-njom, što je u srži toj opsesiji, a koja postoji kod mnogih od nas - rekao je De Brea, između ostalog, napominjući da racionalno možemo djelovati samo do jedne tačke, tačke pucanja kada gubimo kontrolu i kada na površinu izlaze naši nagoni. "Danas, najveća vrijednost nije više kreativnost, već sigurnost, odnosno samokontrola", navodi režiser, napominjući da zato pričamo i o slobodi i oslobađanju.
Đarmati je navela da su se u tekstu fokusirali ne toliko na čedomorstvo, već odnos između Jasona i Medeje – šta je to što može da se dogodi, da se promijeni u odnosu pa da dođe do takve tragedije.
