"Epsko otvaranje" naziv je koncerta kojim je preksinoć Muzički centar Crne Gore otvorio novu sezonu, 2025/2026. godine. Sa Crnogorskim orkestrom kao solista i dirigent nastupio je u dvostrukoj ulozi Narek Haknazarijan, violončelista i dirigent. Publici u Podgorici najprije se predstavio kao solista izvodeći sa CSO Varijacije na rokoko temu za violončelo i orkestar, op. 33 P. I. Čajkovskog, a potom dirigujući Simfoniju br. 2 u h - molu, takozvanu "Epska", A. Borodina.
Priliku da s ovim vrsnim muzičarem razgovaraju, novinari su dobili dan prije koncerta, otkrivajući da je ovaj međunarodno priznati violončelista svjetsku slavu stekao sa samo 22 godine, osvojivši prvu nagradu i zlatnu medalju baš na Međunarodnom takmičenju "Čajkovski".
Haknazarijan je bio učesnik BBC programa "New Generation Artists", a nastupao je i na BBC Proms festivalu, dok ga je Bečki Koncerthaus proglasio za izvanredan talenat. I kao kamerni muzičar nastupa na prestižnim festivalima. Izdao je dva albuma za Dojče Gramofon. Osim izvođačke karijere, ostvario se i kao dirigent – 2024. godine osnovao je orkestar "Artsak", gdje djeluje kao umjetnički direktor i glavni dirigent. Iste godine debitovao je kao dirigent i solista u Beču. Studirao je u Moskvi i Bostonu, a njegov mentor bio je legendarni Mstislav Rostropovič. Svira na ekskluzivnim "Larsenovim" gudačkim instrumentima.
Iako je nastupao sa vodećim svjetskim orkestrima poput Londonske, Pariske i Čikaške filharmonije, Haknazarijan nije krio svoje oduševljenje muzičarima iz CSO, na prvom mjestu kao ljubaznim i prijateljski nastrojenim ljudima. Ali i s njihovim pristupom programu koji sviraju, a koji po Haknazarijanovim riječima, koji uopšte nije jednostavan, već naprotiv, prilično izazovan.
– Veoma sam srećan što ću svirati s njima, i bio sam veoma, veoma, i to pozitivno iznenađen i srećan kada sam vidio na kom nivou se pripremaju, i koliki su profesionalci. Takođe, pozitivno sam iznenađen duvačkom sekcijom, i to limenim duvačima, koji su često slaba tačka mnogih orkestara. No, ovdje su i drveni i limeni duvači izuzetni, što me veoma obradovalo - rekao je Haknazarijan.
• Kako biste opisali violončelo? Što je to što ga odvaja od ostalih instrumenata?
– Za mene, violončelo je instrument koji je najbliži ljudskom glasu. Nesumnjivo, violončelo ima meni omiljeni ton, nezavisno od toga što ga ja sviram. Pokušavam da budem što objektivniji, ali, zaista mislim da violončelo ima najplemenitiji zvuk i najplemenitiji tembar koji dopire do ljudskih srca dublje od drugih. I to je ono što volim kod violončela. Takođe, volim i svestranost violončela, jer s pravim pristupom kada svirate violončelo i uz malo rizika i ludosti, moguće je izvesti mnoge različite žanrove i stilove i proširiti granice instrumenta. Na primjer, često sviram komade pisane za violinu, jer vjerujem da jedinstvenost violončela koje ima niži registar, takođe može da ide visoko kao violina, i pokušavam da iskoristim te mogućnosti.
• Koliko dnevno vježbate?
– Znate, mogao sam da odgovorim tačno na to pitanje možda prije 15 godina kada sam bio student, ali sada je nemoguće reći. Ponekad može biti jedan sat, ponekad tri sata. Zavisi od putovanja, od rasporeda. Što smo stariji, život nam donosi sve više obaveza. Tako je svima, ne samo nama muzičarima. I da, ponekad imam dovoljno vremena da vježbam, ponekad pokušavam da pronađem vrijeme za vježbanje, ali, naravno, još uvijek gledam da jedan ili dva sata dnevno vježbam.
• Što biste savjetovali mladim muzičarima na početku njihove karijere?
– Rekao bih - ne slušaj nikoga. Ako imaš san, ako imaš zadatak, samo to uradi. Ne slušaj šta ljudi kažu. Samo slušaj one koji ti kažu - da, ti to možeš da uradiš. One koji ti kažu da ne možeš, ignoriši. Jer vjerujem da sa dovoljno odlučnosti i mozga i talenta, sve je moguće. Dakle, ništa nije nemoguće. Nema granica. Samo treba da vjeruješ u to.
