Jordan Plevneš / -FOTO: NIKOLA TODOROVIĆ
13/09/2024 u 08:16 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Podzemne vertikale nevidljive na površini

Na pariškom groblju gdje sam radio kao metač groblja, otkrio da je vrijeme iluzija i da postojimo u svim vremenima, realnim i nadrealnim, i da se umjetnost rađa u stvari u nama kao jedina ideja da sam život može dobiti neki smisao - kazao je Jordan Plevneš

Veče Jordana Plevneša, makedonskog pisca, diplomate, gostujućeg profesora na mnogim prestižnim svjetskim univerzitetima i rektora internacionalnog Univerziteta "Europa Prima", upriličeno je preksinoć na osmom Festivalu "Ćirilicom". U pitanju je prvo Plevnešovo gostovanje u Budvi nakon više od trideset godina, prenosi festivalska pres služba.

S piscem je razgovarao reditelj Goran Bjelanović, koji je kazao da Plevneš nadrasta vrijeme na jedan nesvakidašnji način i da njegovo književno djelo karakteriše provlačenje izuzetno sofisticirane duhovne niti koja povezuje antičku književnost, romantizam i postmodernu i postavlja temelje za buduće pozorišne stvaraoce.

image

Goran Bjelanović

-FOTO: NIKOLA TODOROVIĆ

– Eto, naučnicima nije uspjelo da naprave krivulju vremena i onu crvotočinu, a njegov genijalni duh je uspio da sve te pozorišne pravce udomi u svojim djelima. I pokušati da Plevneša svrstamo u bilo koji žanr ili epohu bilo bi kao kad bismo more pokušali da ulijemo u neku bocu. Kakva god da je boca oblika prelivalo bi, a tako i Plevnešov duh preliva - istakao je Bjelanović.

Bjelanović i Plevneš razgovor su započeli prisjećajući se vremena u kojem je došlo do autorovog neslaganja sa establišmentom u bivšoj Jugoslaviji i Plevnešovom radu u Parizu gdje se susreo sa "najvećom od svih ljudskih tajni". Plevneš kaže da je otišao u Pariz ne bi li otkrio tajnopis egzistencije, a koji mu se "otvorio" na pariškom groblju Per Lašez, na grobu Modiljanija, Džima Morisona, i da je tu otkrio Oskara Vajlda koji kaže da se jedna ideja ne može nazvati idejom ako nije opasna.

– U tom smislu, mislio sam da postoje vertikale koje su podzemne i koje se ne vide na površini zemlje. I pošto su planete bezbrojne kao ljudske sudbine, riječ planetos označava usamljenog čovjeka, sve se svodi na usamljenog čovjeka. I jedan Bodlerov stih kaže da je sve počelo od jedan i sve završava u jedan. Tako da sam na pariskom groblju gdje sam radio kao metač groblja, otkrio da je vrijeme iluzija i da postojimo u svim vremenima, realnim i nadrealnim, i da se umjetnost rađa u stvari u nama kao jedina ideja da sam život može dobiti neki smisao - kazao je Plevneš.

image

Publika festivala "Ćirilicom" koja je prisustvovala Plevnešovoj autorskoj večeri

-FOTO: NIKOLA TODOROVIĆ

Plevneš se prisjetio i posljednjeg Kongresa jugoslovenskih pisaca održanog u Novom Sadu u aprilu 1985. godine, gdje je svojim istupom kojim je javno progovorio o problemu - nepotrebnom prisvajanju pozitivnih istorijskih, ali i kasnijih ekonomskih (materijalnih) dobara i tekovina, postao i ostao disident u Jugoslaviji. Nakon toga izgubio je posao, iako su se njegove drame igrale u jugoslovenskim pozorištima. Povukao se potom, kaže, u rodno selo gdje je uradio dramu "R", koja je 1988. izvedena na američkim pozorišnim scenama. Nakon nje, napisao je brojna druga djela.

Plevneš se sinoć predstavio i publici u Narodnoj biblioteci „Radosav Ljumović” u Podgorici.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
{"success":true,"message":null,"messages":null,"data":null,"logged_in":false}
22. mart 2025 17:44