
Istoričar umjetnosti mr Petar Ćuković, autor ove postavke, govoreći na otvaranju, naglasio je da je sve što je vezano za ime Petra Lubarde značajno za crnogorsku kulturu. Napomenuo je i da izložba nema obim i izgled koji je on planirao jer nije uspio od nekih institucija da dobije neke Lubardine radove. Tako se na ovoj postavci mogu vidjeti Lubardina djela iz Narodnog muzeja Crne Gore i Muzeja i galerija Podgorice. Naveo je i da izložbu naslovio "Petar Lubarda, dva povratka kući", jer u posljednje vrijeme ima tumačenja koja Lubardin period iz vremena njegovog povratka na Cetinje nakon Drugog svjetskog rata doživljavaju kao nešto što je zavisilo od ambijenta. Kako kaže Ćuković - to nije tačno. Jer, ističe Ćuković, sve što je Lubarda radio, i prije i poslije rata u Crnoj Gori, zavisilo je od koncepata složenih u njegovoj glavi.
– Dakle, isti oni prizori koji su slikani na jedan način prije rata, slikani su na drugi način poslije rata, a te promjene zavisile su od koncepata koje je Lubarda sam složio u glavi razmišljajući šta je slikarstvo, i šta je istina u slikarstvu, da upotijebim izraz koji se vezuje za Sezana i njegove opservacije. Za tom istinom cijelog života je tragao i naš Petar Lubarda i to je teško osporiti - rekao je Ćuković, naglašavajući - "Lubarda je čovjek 20. vijeka".
Ćuković ističe i da je Lubarda najveća postignuća ostvario upravo po povratku kući iz Beograda i Pariza, na Cetinje, i prije i poslije Drugog svjetskog rata.
– I to je logično. Srođen sa sredinom i ambijentom i kulturom u kojoj je ponikao i porastao on je napravio svoja najbolja djela - kaže Ćuković. Napominje da jeste moguće razlikovati prijeratno i poslijeratno Lubardino slikarstvo, ali nije moguće poreći zaokret koji je napravio 1947. godine naslikavši prvu "Kamenu pučinu", a koja je sada u vlasništvu Marine Abramović, i od koje počinje poslijeratni nastavak geneze nastanka slike "Noć u Crnoj Gori", koja je apsolutno remek-djelo. Istakao je da Lubarda nikada nije prestajao da radi ono što je osjećao kao svoj poziv, "poziv slikara i nekog ko treba da otkrije tajnu slikarstva, i šta je fenomen slikarstva". Odnosno, pojasnio je Ćuković, na hajdegerovski način je pokušao da objasni šta je biće slikarstva.
– Iz Lubardinog razmišljanja proizašle su najznačanije slike koje je ikad ijedan naš umjetnik napravio. Tom velikom djelu i neobičnoj sudbini se poklanjam - rekao je Ćuković.
Izložbu je otvorio akademik Žarko Mirković, potpredsjednik CANU, kojoj su pored zvanica prisustvovali i članovi porodice Lubarda. Navodeći da iako po obimu nije velika izložba, ona je ipak još jedan vrijedan doprinos tumačenju Lubardinog stvaralaštva i izraz dubokog poštovanja.
Коментари (0)
Оставите свој коментар