Austrijski muzikolog i stručnjak za rusku muziku Kaј Firlih visoko je ocijenio njihov nastup, koјim su se sopran Sara Vujošević Jovanović, bariton Dmitrij Grinih i pijanistkinja Elizaveta Bormotov, kao i drugi ljubitelji svјetske muzičke kulture, pridružili ovogodišnjoј proslavi јubileјa velikog ruskog kompozitora.
Nakon nastupa, prepuna pozitivnih emocija, Sara Vujošević Jovanović kaže da pjevati u Beču, kao gradu koji je evropska prestonica kulture u pravom smislu te riječi, zaista je "svaki put čast i istovremeno velika odgovorost za umjetnike".
– Bečka pubika je izuzetno potkovana, fantastično umjetnički obrazovana, upućena uopšte u sve muzičke pravce, ima istančan i osjetljiv muzički ukus, poznat nadaleko u cijelom svijetu… S obzirom da smo ovim, vrlo pažljivo osmišljenim, rekla bih, intelektualnim i premijernim konceptom cjelovečernjeg koncerta iz dva dijela, koncert je trajao oko dva sata, nastupili u istorijskom zdanju Bečkog Muzikferajna, ozbiljno smo se pripremali, shvatajući unaprijed da samo sa kvalitetnim zvukom glasa i dobrom tehnikom Bečlije i ne možete drugačiјe posebno oduševiti… Sumiram da nam je, dakako, bio potreban veoma posvećen i ozbiljan izvođački rad na muzičkom tekstu, pogotovo u našem slučaju, gdje smo, u prvom dijelu koncerta, izvodili izuzetno poznate romanse Rahmanjinova, koje sva obrazovana muzička elita zna napamet – kaže Vujošević Jovanović.
Uspjeli smo prenijeti sopstveni doživljaj i poimanje muzike Rahmanjinova
Ona dodaje da je uvijek temeljno prilazila zadatku, puno je čitala, proučavala muziku, svjetsku kulturu uopšte, a posebno svoju profesiju.
– Svi istaknuti muzičari mogli bi se nazvati pravim misliocima u muzici. Da bi se kreiralo jedno djelotvorno tumačenje teksta, interpretacija, čemu sam uvijek težila, potrebno je i više nego znati, osjećati, razumjeti i konstantno razmišljati. Ako sudimo po utiscima publike i stručnjaka, uspjeli smo prenijeti ono što je bio inicijalni cilj - naš sopstveni doživljaj i poimanje muzike Rahmanjinova, ovog umjetničkog velikana svih vremena – ocijenila je Sara Vujošević Jovanović.
O saradnji sa istaknutim muzičarima sa kojima je nastupila na ovom koncertu ima samo riječi hvale.
– Kolega i moj veliki prijatelj Dmitrij Grinih je neko ko je izuzetan profesionalac, čovjek i saradnik. Srećna sam što je njegovim preseljenjem i dolaskom u Crnu Goru, naša država dobila mnogo u kulturnom smislu. Sarađujemo dugo godina, zajedno smo i ranije širom Evrope nastupali, najviše u projektu koji smo zajedno osmislili prije skoro deceniju i koji permanentno unapređujemo – "Blago Crne Gore", kojim uspješno promovišemo jedno sasvim drugačije, nesvakidašnje kulturno lice naše zemlje - na šta sam izuzetno ponosna, kao Crnogorka. Što se tiče Lize - Elizavete Bormotove radi se o jedinstvenoj pijanistkinji kojoj je za klavirom - sve potčinjeno. Kad je slušate, čini se da mogućnostima njenog pijanizma nema granica. I sama sam se usavršavala u Moskvi i mogu sa preciznošću reći da su najbolji pijanisti na svijetu predstavnici ruske klavirske škole. Radi se o jedinstvenom sistemu pripreme i Liza je tipični rezultat te metodike, koja broji više od pola vijeka istorije – ističe Vujošević Jovanović.
Čudesan ženski vokalni aparat
"...Jedna od najvrednijih profesionalnih kvaliteta za izvođača je sposobnost da sastavi program koncerta tako da ne bude haotičan, bezuman skup djela, već da predstavlja logičan slijed kompozicija. Upravo zato monografski koncert posvećen S. V. Rahmanjinovu je riјedak poklon za brojne obožavaoce njegovog stvaralaštva... Sa ove tačke gledišta, program večeri vokalne muzike Rahmanjinova, u salonu Bezendorfer je neprocjenjiv, jer je ovaj veličanstveni kompozitor, suptilno osјećajući prirodu instrumentalnog i vokalnog zvuka, postavio izuzetno visoke zahtjeve pred izvođače njegovog stvaralaštva. Upravo se navedenom segmentu kod soprana Sare Vujošević Jovanović osjeća dominacija i samouvjerenost u svim vokalnim registrima, a savršena tehnika joj omogućava da fokusira svu pažnju na stvaranje različitih umjetničkih impresija… od tragičnog i ironičnog, do toplog, nebeskog i anđeoskog u boji ovog balkanskog čudesnog ženskog vokalnog aparata ..." - zapisao je K. Firlih.
Kao da je umjetnica pričala o tihoj sreći
"Unikatno, najfinije, može se reći izvanredno plutanje zvuka kreščenda, u sopranu Sare Vujošević Jovanović (a sa neobičnim, eteričnim piano gornjeg registra) rastvarano je u vazduhu te večeri. U publici je vladao osјećaj kao da umjetnica nije pjevala, već je pričala o tihoj sreći, o tome koliko je malo potrebno da bi se ušlo u pravi smisao ljepote svijeta. Izgledalo je da crnogorski sopran Sara Vujošević Jovanović i klaviristkinja Elizaveta Bromotova svojim izvođenjem otkrivaju najjednostavniju i drevnu istinu: vjerujte prirodi, ona je prelijepa a priori, ona je izvor mira, spokoja, radosti… Romanse "Na mom prozoru", "Jorgovan", "Ovde je dobro" na stihove poetesa E. Beketove i G. Galine – savremenica kompozitora, zvučale su kao mali odzvuci raja..." - zapisao je K. Firlih.
Muzikolog u kritici piše: "...U publici je vladao osećaj kao da umjetnica nije pjevala, već je pričala o tihoj sreći, o tome koliko je malo potrebno da bi se ušlo u pravi smisao ljepote svijeta." Povodom ovakvog opisa, odnosno pohvale, Vujošević Jovanović je prokomentarisala kako i danas, kada je ostvarena i kao interpretatorka i kao muzikolog, na nju utiču ocjene stručnjaka.
– U vriјeme dok sam bila student, a to vrijeme je poduže trajalo, s obzirom da je konstantno u meni postojala želja za novim horizontima i usavršavanjem, vrlo sam se radovala svakoj napisanoj riječi hvale o mojim profesionalnim aktivnostima… Danas, razumijem cijenu riječi pravih stručnjaka. Razumijem koliko je potrebno naučiti, spoznati, izučiti, prepoznati, osjetiti... kako bi bili u stanju napisati profesionalnu umjetničku kritiku. Opisana vještina i sposobnost se stiče dugogodišnjim zahtjevnim i ozbiljnim radom… stoga se prema recenzijama pravih muzičara - muzikologa odnosim vrlo pažljivo i s velikom blagodarnošću – zaključila je Vujošević Jovanović.