Film "Svadba" reditelja Radomira Šaranovića, po motivima istoimenog romana Mihaila Lalića, prošle godine proslavio je pola vijeka postojanja. Film je dobio specijalnu nagradu na festivalu u Karlovim Varima, a na Filmskom festivalu u Puli 1974. nagrađen je Zlatnom arenom za najboljeg glumca. Svi ovi jubileji bili su razlog da mu Crnogorska kinoteka posveti program. Ovaj put otvorena je izložba fotografija s najupečatljivijim kadrovima ovog Šaranovićevog filma. Izložba je i ovaj put djelo akademske slikarke mr Marine Radulović, a koja je uradila izbor kadrova koji se mogu pogledati naredni mjesec u izložbenom prostoru Crnogorske kinoteke.
Tmina je jača što je svjetlo jače
Radulović je navela da se još kao studentkinja slikarstva bavila filmom, jer su ih njihovi profesori upućivali da gledaju kako režiseri i snimatelji na likovan način rješavaju pitanje svjetla i tame, game boja. Napominje da je sa strašću prišla ovim projektima, jer je u starim filmovima otkrila jaku vezu filma i slikarstva. To je očigledno i u Šaranovićevoj "Svadbi", naročito u "portretima".
– Ovo su izuzetno profilisani portreti, snažno psihološki prikazani, a na tipičan slikarski način. U samom filmu često nemate puno pokreta, drama se dešava na drugom nivou - likovnom nivou. Režiser koristi iskustva klasičnog slikarstva, jer se koristi snažan kontrast svjetlosti i sjenke. I glumci koji glume zatočenike, u scenama u jednom mračnom prostoru, a svjetlost snažno prodire i obasjava im lica i tako je i tmina mnogo jača. I tako režiser pojačava dramu dešavanja - navodi Radulović.
Otvarajući izložbu, mr Goran Bjelanović, direktor Kinoteke, naveo je da pored obilježavanja jubileja, ovom izložbom žele da skrenu pažnju na ambivalentnost simbola Šaranovićevog filma "Svadba". Jer, film govori o posljednjem veličanstvenom događaju iz naše istorije - Trinaestojulskom ustanku, kada je Crna Gora i njen narod ustao prvi u Evropi protiv fašizma, pokazujući time nepokolebljivu želju za očuvanjem slobode i istrajnost i spremnost na žrtvu, kaže Bjelanović.
– S druge strane, film "Svadba" pokazuje da Marks i Engels nijesu bili u pravu kada su kazali da je istorija ljudskog društva istorija klasnih borbi. Naprotiv, istoriju ljudskog društva opredijelila je biblijska, Kainova riječ - "izađimo u polje" - rekao je Bjelanović, napominjući da "naša sklonost ka razbraćivanju i međusobnom satiranju je nešto što nam ne služi na čast i protiv čega bismo morali da se borimo". Odnosno, "Svadba", koja na metafizički nivo podiže pojam slobode, ukazuje i da bismo trebali biti jedinstveni, naročito u ovim istorijskim vremenima koja živimo.
Ističe i da je Radulović na izuzetan, umjetnički, slikarski način, ovim izborom kadrova prikazala snagu ideja i ideala prikazanih u filmu.