
Kustoskinja postavke, istoričarka umjetnosti mr Milica Bezmarević navela je da postavku čine Filipovićeva djela koja su im za ovu priliku ustupljena iz crnogorskih ustanova i institucija. Navodi da je Filipović, koji je prve slikarske korake učinio u rodnoj Crnoj Gori, potom razvijajući karijeru u Beogradu, izlažući u nekadašnjim jugoslovenskim centrima i evropskim metropolama, bio jedan od prvih protagonista enformela na ovim prostorima. Filipović se, naglašava ona, znatno prije formalne pojave enformela, bavio ispitivanjem materije, njenim postulatima, formalnim i semantičkim sadržajima.
– Suštinski, Filo je zapravo više intuitivno i izolovano sam tragao po polju slike, gradeći svoje snažno i autonomno slikarstvo sa osobinama enformela, koje će, u svom daljem umjetničkom rastu i sazrijevanju, razvijati ka asocijativnom i apstraktnom pejzažu, upravo na temelju sinteze svojih prethodnih tematskih memorija i apsolutne radikalizacije svog sopstvenog slikarskog postupka - kaže Bezmarević, napominjući da slikar prati likovne tokove, pa nakon enformel faze počinje stvarati kao apstraktni ekspresionist.
– Filipovićevo slikarstvo nikada ne odjekuje turobnim i bremenitim ehom prošlosti, već evocira vitalističke vizije i polet budućnosti. Sve one kategorije spontanosti, improvizacije, odvažnosti i egzaltacije, vezane za apstraktni ekspresionizam, nigdje u crnogorskoj umjetnosti neće doći do takvog izražaja kao u Filovom slikarstvu - navodi Bezmarević. Dodaje da u njegovim radovima 1990-tih, a u duhu sa društvenim i istorijskim okolnostima, Filovo slikarstvo doživljava neku vrstu sublimacije, i životnog i stvaralačkog iskustva. "U takvoj duhovnoj konstelaciji, meditativnog i formalnog iskustvenog sažimanja, Filovo slikarstvo ostaje kao apsolutna tačka kulminacije njegove stvaralačke snage i umjetničke istine", zaključila je Bezmarević, prepuštajući riječ akademiku Pavlu Goranoviću koji je i otvorio izložbu.
Goranović je na početku istakao da je Filipović bio umjetnik koji je dodijelio nove dimenzije crnogorskoj umjetnosti, uvećao njene horizonte, dao im neprolaznu magiju. I što je najvažnije, dodaje Goranović, Filipović nam je "približio kamen i more, zemlju i nebo, kao što je sjedinio mnoga vremena". Ističe da Filipovićevo djelo nadilazi svoje doba, otvarajući horizonte generacijama umjetnika, ostavljajući im postojanost kojom je plijenio i čvrstinu stava kojim se nije razmetao. Ističe i da je Filipovićevo slikarstvo uvijek i sudbinski povezano s Crnom Gorom, ističući da "odakle god da je gledao, vidio je zemlju i dramu koja se u kovitlacima prostire po njegovim platnima".
– Filipoviću dugujemo epohu približavanja svjetskim umjetničkim tokovima. Siguran sam da ćemo svi primijetiti: razdanjuje nam se na ovim slikama, koje je Filo obično radio noću. Oplemenjuje nas ovo slikarstvo, kako je i sam umjetnik govorio, "toliko da se zaboravlja svakodnevica i vidljiva realnost". Pa, šta još da tražimo od umjetnosti - rekao je Goranović, proglasivši izložbu otvorenom.
Коментари (0)
Оставите свој коментар