Postavka "Savršeni momenat" vajara Marka Crnobrnje koja je otvorena u podgoričkoj galeriji "Art" asocira pomalo na trodimenzionalnu slikovnicu, a koja omogućava djeci da opipaju i tako taktilnim putem nešto nauče o strukturi onoga o čemu se priča, ili da im plastično prikažu kako nešto izgleda u prostoru. Asocira i na kakvu edukativnu sobu u vrtiću ili pak neku dječju sobu gdje su razabacane različite igračke, ali ta njihova haotičnost, ima neki svoj unutrašnji red i razlog. Tome dodatno doprinosi i materijal od kojeg su radovi - drvo i terakota, a postamente čine poznati svakodnevni upotrebni predmeti - stolica, stočići, odbačena kutija televizora... Pritom, autor vrlo umješno uvodi u ovaj svijet "svakodnevnih" stvari - reljefa i skulptura, i poigrava se s poznatim pričama iz istorije, bajkama, religijskim mitovima, a kojima smo u našoj kulturi izloženi od malih nogu. Radovi su iz različitih umjetnikovih faza stvaralaštva, kako je on to definisao - "hitovi" iz različitih ciklusa.
Karadžić ističe da ove Crnobrnjine skulpture "dijele prostor s nama, mi s njima lako pričamo, one su simpatične i privlačne".
– Na ovoj izložbi svi ćemo prepoznati i određena ključna djela iz istorije umjetnosti. To je jedan od posljednjih ciklusa na kojem je Marko radio i gdje ga je interesovala dječija vizura istorije umjetnosti. Taj ciklus se zove "Sve smo pogrešno razumjeli" - jer djeca nemaju tu vrstu predznanja i opterećenja konvencijama, i na potpuno drugačiji način doživljavaju umjetnička djela, i te situacije se jako mijenjaju s ulaskom djeteta na scenu, a koje postaje posmatrač - rekla je Karadžić, ističući da je očigledno da su ove skulpture rađene s nepotrošenim entuzijazmom, što je danas rijetkost.
Na otvaranju izložbe kustoskinja postavke Ljiljana Karadžić istakla da je su Crnobrnjine skulpture vrlo komunikativne, vrlo jasne, a da su u fokusu njegovog stvaralaštva djetinjstvo i različite faze odrastanja do adolescencije. Poseban kvalitet ovih skulptura, navodi ona, jeste da na njih reaguju djeca, što danas nije čest slučaj. To, dodaje ona, možda može da se objasni činjenicom da je Crnobrnja još kao student postao otac.
– Odjednom se suočio sa dvije ozbiljne stvari - sa roditeljstvom, a treba biti i umjetnik. I u tom trenutku je, kako kaže, umjetnost dobila zabrinutog vajara, a njegova djeca brižnog roditelja. I zapravo, ove skulpture su u početku bile namijenjene njegovoj djeci, a kasnije, nastavljajući s radom na njima, vrlo brzo je postao popularan i važan na srpskoj savremenoj sceni - navela je Karadžić.
Organizatorima se, kao i publici koja je došla na otvaranje, zahvalio Crnobrnja, posebno zahvalivši Kradžićevoj na preciznom definisanju njegovog rada.
Izložba će u ovom galerijskom prostoru podgoričkih Muzeja i galerija biti otvorena do 17. juna.
Коментари (0)
Оставите свој коментар