
Da li je neko od vas jutros zavirio u poštansko sanduče? Da li se neko od vas sjeća kad je posljednji put pronašao u svom sandučetu čestitku za novogodišnje i božićne praznike?
Pojavom savremene tehnologije polako se gube neke stare navike i tradicionalne vrijednosti poput slanja čestitki za Novu godinu i Božić. Zaboravlja se koliko su radosti te čestitke unosile u dom, kkoje su se godinama čuvale u kutijama kao relikvije.
Mlade generacije iz nove ere digitalizacije ne pamte, dok se osobe srednje i starije dobi sjećaju kako su se sa nestrpljenjem pred novogodišnje i božićne praznike otvarala poštanska sandučad iščekujući božićne čestitke.
Djeca su se hvalila pokazujući impresivne dizajne razglednica koje su se obavezno čuvale kao najveće blago. Na njima je najčešće bio ispisan tradicionalni pozdrav: „Srećni novogodišnji i božićni praznici”. Mada su nebrojene varijacije ovog pozdrava. Mnoge čestitke izražavaju više religioznih osjećanja ili sadrže pjesmu, molitvu, tekstove božićnih pjesama ili biblijski stih.
Božićna čestitka je obično komercijalno dizajnirana i kupuje se za tu priliku. Sadržaj dizajna mogao bi se direktno odnositi na božićnu pripovijest sa prikazima Isusovog rođenja ili imati hrišćanske simbole poput Vitlejemske zvijezde ili bijele golubice.
Mnoge božićne čestitke prikazuju božićne tradicije, poput sezonskih figura (npr. Deda Mraza, Sneška Bijelića i irvasa), predmete povezane sa Božićem kao što su svijeće, božikovina, kuglice, jelke ili drugih aspekata sezone poput snijega i divljih životinja sjeverne zime.
Pojava razglednice značila je kraj za složene čestitke u viktorijanskom stilu, ali do 1920-ih vratile su se čestitke sa kovertama.
Proizvodnja božićnih čestitki bila je tokom 20. vijeka profitabilan posao za mnoge proizvođače pribora, s tim što se dizajn čestitki neprekidno razvijao sa promjenom ukusa i tehnikama štampe. Nostalgične, sentimentalne i religiozne slike i dalje su popularne, a u 21. vijeku je lako dobiti reprodukcije viktorijanskih i edvardijanskih čestitki. Posljednjih decenija promjene u tehnologiji mogu biti odgovorne za pad slanja božićnih čestitki.
Domaće čestitke
Od 19. vijeka, mnoge porodice i pojedinci odlučili su da izrade sopstvene božićne čestitke, bilo kao odgovor na novčane potrebe, kao umjetnički poduhvat ili kako bi izbjegli komercijalizam povezan sa božićnim čestitkama.
Sa većom preferencijom ručno rađenih poklona tokom 19. vijeka u odnosu na kupljene ili komercijalne predmete, domaće čestitke imale su visoku sentimentalnu vrijednost samo kao pokloni. Mnoge porodice stvaranje božićnih čestitki čine porodičnim poduhvatom i dijelom sezonske fešte, uz miješanje božićne torte i ukrašavanje jelke. Tokom godina takve se čestitke proizvode u svim vrstama boja i bojica, u kolažu i u jednostavnim tehnikama štampe.
Napredak u digitalnoj fotografiji i štampi pružio je tehnologiju mnogim ljudima za dizajniranje i štampanje vlastitih kartica, koristeći originalne grafičke dizajne ili fotografije, ili one dostupne u mnogim računarskim programima ili na mreži kao klip art, kao i širok spektar tipografija.
Takve domaće čestitke uključuju lične dodire poput porodičnih fotografija i snimaka praznika. Kraudsorsing, još jedan trend koji je omogućio internet, omogućio je hiljadama nezavisnih i hobističkih grafičkih dizajnera da proizvode i distribuiraju praznične čestitke širom svijeta.
Za dobra stara vremena, odvojite vrijeme, kupite čestitku i, umjesto SMS, Viber i drugih vidova poruka, obradujte nekog voljenog novogodišnjom i božićnom čestitkom.
Коментари (1)
Оставите свој коментар