Koliko je zapravo učenje empatije važan dio odrastanja? Puno roditelja ovo zanemaruje, ali dječji psiholog Ričard Vajsburd, inače i profesor na Harvardu, tvrdi da su upravo empatija i ljubaznost ono što mališane pretvara u uspješne, dobre ljude.
On je čak prije nekoliko godina pokrenuo i projekat "Making Caring Common" s ciljem da pomogne djeci da nauče da budu ljubazna i imaju razumijevanja za druge. U jednoj od studija koje je sproveo u okviru projekta čak 80 odsto mladih priznalo je da su njihovi roditelji više zabrinuti oko toga koliko će uspjeha imati nego koliko im je stalo do drugih.
Učesnici u studiju su takođe istakli da postoji tri puta veća šansa da će njihovi roditelji biti ponosniji ako dobije dobre ocjene, nego ako je marljiv i brižan član zajednice u razredu ili školi.
Vajsburd ističe da je važno odgajati djecu tako da budu brižna, puna poštovanja i odgovornosti, bar ukoliko želimo da izrastu u moralne ljude.
"Djeca se ne rađaju loša ili dobra sama po sebi i nikada ne treba da odustanemo od njih. Njima su potrebni odrasli koji će im pokazati kako da postanu brižni, odgovorni i da poštuju druge u svakoj fazi djetinjstva", ističu kreatori gore pomenutog projekta.
Vajsburd i njegove kolege savjetuju da primijenite pet strategija ukoliko želite da pospješite brižljivost kod djece, te da udarite temelje njihovom moralu.
1. Neka briga o drugima bude prioritet
Djeca moraju da nauče da usklade svoje potrebe sa potrebama drugih, bilo da se radi o dodavanju lopte saigraču ili odluci da se zauzme za drugara kog vršnjaci vrijeđaju. Kako? Tako što djeca treba da čuju od roditelja da je briga o drugima prioritet. To podrazumijeva i da nauče da moraju da poštuju svoje obaveze, čak i ako ih to ne čini srećnim. Primjera radi, prije nego što dijete napusti sportsku ekipu, bend, bilo koju sekciju, ili riješi da izađe iz nekog drugaraskog odnosa, treba da ih zamolimo da razmotre svoje obaveze prema grupi ili pojedincu i ohrabrimo ih da riješe sve probleme prije nego što se povuku.
2. Omogućite djeci da praktikuju zahvalnost i brižnost
Zašto? Nikada nije kasno da neko postane dobra osoba, ali to se neće desiti samo od sebe. Djeca treba da vježbaju da brinu o drugima i da izražavaju zahvalnost onima koji brinu o njima i doprinose da im život bude ljepši i bolji.
Kako? Da bi dijete naučilo da bude brižno, ono to mora da tretira kao da je riječ o vježbanju nekog sporta ili sviranja instrumenta. Svakodnevno ponavljanje usavršava kapacitete mladih za brigu; to može da bude pomaganje drugaru oko domaćeg zadatka, pomaganje roditeljima u kući ili bilo kakav sličan "posao".
3. Proširite krug onih o kojima vaše dijete brine
Zašto? Gotovo sva djeca brinu o uskom krugu svojih prijatelja i porodice. Ali, naš izazov jeste da pomognemo djeci da nauče da brinu o nekome izvan tog primarnog kruga, kao što je novi đak u njegovom razredu, neko ko ne govori njegov jezik, neko ko živi daleko od njega...
Kako? Djeca treba da nauče da pažljivo slušaju i prate one u svom neposrednom krugu, da uzimaju u obzir širu sliku o nekoj osobi i razmotre situaciju ljudi sa kojima svakodnevno komuniciraju iz nekoliko perspektiva. Oni uvijek treba da razmotre kako će njihovi potezi uticati na druge i da pokušaju da uvijek postupe ispravno i časno. U današnjem svijetu, koji je sve više globalan, treba učiti djecu da razvijaju brigu za ljude koji žive u različitim kulturama i zajednicama u odnosu na njihovu.
4. Budite snažan moralni uzor i dobar mentor
Zašto? Djeca se uče etičkim vrijednostima posmatrajući postupke odraslih koje poštuju.
Kako? Biti moralni uzor i mentor znači da i mi sami kao roditelj treba da praktikujeme poštenje i brigu o sebi. To ne znači da treba da budemo savršeni. Da bi nas djeca poštovala i vjerovala, mi treba da priznamo svoje greške i mane. Takođe, treba da poštujemo mišljenje svog djeteta i da ga saslušamo, te da se potrudimo da ih razumijemo i da im pokažemo kako želimo da oni tretiraju druge.
5. Naučite djecu da upravljaju svojim destruktivnim osjećanjima
Zašto? Često je sposobnost brige o drugima onemogućena ili pokvarena bijesom, stidom, zavišću ili nekim drugim negativnim osjećanjima.
Kako? Moramo da naučimo djecu da su sva osjećanja tu sa razlogom i da nisu pogrešna, ali da neke od njih ne mogu da im pomognu da se na pravi način nose sa situacijom, Djeci je potrebna pomoć odraslih da nauče da se nose sa destruktivnim osjećanjima na produktivan način.