Naselje Ras / Dan
25/07/2025 u 07:57 h
Nataša SpaićNataša Spaić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Mještani naselja Ras nezadovoljni PUP-om: Kućama presuđuju politički, a ne stručni razlozi

Do sada nam je eksproprijacijom zarad gardnje auto-puta uzeto preko šest hektara njiva i vinograda i više ne damo ni jednu stopu zemlje koja je ovu državu hranila, branila i stvarala njenu slobodu, naša đedovina nije na prodaju, saopštili su iz Koordinacionog odbora građana naselja Ras.

Oni su reagovali na stav Ministarstva prostornog planiranja koje im je, kao obrađivač, odbilo primjedbe na Prostorno urbanistički plan Podgorice u vezi promjene trase auto-puta. Ministarstvo je odgovorilo da se od petlje Strganica odustalo, te da je planerskom timu dostavljena trasa projektovanog autoputa sa petljom Smokovac i kao takvo rješenje implementirano u plan.

– Država ima svoje ciljeve koje nekad beskrupulozno želi da ostvari u skladu sa svojim vrlo često političkim interesima. Tako je bilo kad je auto-put počeo da se radi, nažalost tako se nastavlja i dalje iako se vlast partija u međuvremenu promijenila. Prosto se crta preko nečijih kuća i imanja, preko njihove prošlosti i budućnosti. U odgovorima se ističe da je trasa autoputa preuzeta iz planova višeg reda, na osnovu izrađenih idejnih i glavnih projekata pa se to prihvata kao stečena obaveza. To znači da planeri mogu da ruše naše kuće, da nas raseljavaju i tjeraju ne znamo kad i kud jer su tu obavezu stekli. To što i mi imamo stečene obaveze prema našim precima i prema našim potomcima koje su mnogo starije i važnije od obaveze koje su planeri stekli nikoga ne interesuje.Trasa auto-puta se preuzima iz planova višeg reda bez obzira da li su ti planovi pogrešni i zasnovani na pogrešno utvrđenim činjenicama – piše u obraćanju stanovnika Rasa.

Oni postavljaju pitanje da li se iz nečega što je, kako tvrde nazakonito nastalo može graditi bilo što zakonito.

– Ukazujemo na činjenicu da za prostor na kojem se planira nastavak auto-puta nije urađena strateška procjena uticaja na životnu sredinu, a da se elaborati o procjeni uticaja rade nezakonito po fazama izgradnje bez krovnog dokumenta. Bez ovih stručnih, zakonski obavezujućih dokumenata se ne mogu znati i procijeniti demografski i sociološki uticaji izgradnje, ne mogu se procijeniti zagađenja voda, vazduha, zemljišta. Znalo bi se da Crna Gora ostaje bez oko 30 hektara kultivisanog poljoprivrednog zemljišta. U tim dokumentima - naravno da su izrađeni, morala bi stajati konstatacija da izgradnja petlje Smokovac znači rušenje kuća i raseljavanje stanovništva kao i preporuka da se izradi barem još jedno varijantno rješenje trase. Kao posljedicu svega ovoga, pretpostavljamo planeri bi izradili SVOT analizu (snage, slabosti, šanse, prijetnje) koja bi transparentno pokazala pozitivne i negativne efekte glavnog i varijantnog rješenja i stručno doprinijela u izboru najbolje varijante izgradnje auto-puta za državu i njene stanovnike – kažu u reagovanju.

Udruženje za razvoj Pipera podržava mještane Rasa: Strganica bolje rješenje za trasu autoputa

Od petlje na Strganici odustalo se, tvrde, iz političkih, a ne stručnih razloga jer je SVOT analiza koju je svojevremeno uradio Glavni grad pokazala značajne prednosti varijante Strganica.

– U tome je značajna činjenica, jer je postojao strah od pokretanja krivične odgovornosti, koja je bila najavljena, zbog nezakonite isplate 2,2 miliona eura za eksproprijaciju imovine od Gornjih Mrka do Smokovca. Posebno nas vrijeđa činjenica da je tokom izrade projekta brze ceste od Smokovca prema Božaju planer postupao sasvim drugačije izgradnjom tunela radi zaštite kuća i imovine na tim prostorima. Pitanje je zašto planeri imaju dvostruke aršine – zaključuju u regovanju.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
03. decembar 2025 18:15