Radi se o tenderima za izgradnju Ulice Vojislavljevića u Podgorici (prva faza) vrijednom šest miliona eura, rekonstrukciji regionalnog puta Ostros – Vladimir od 17 miliona, rekonstrukciji dionice Rijeka Crnojevića – Donji Ulići vrijednosti 9,4 miliona, sanaciji mosta Kruče na magistrali Bar – Ulcinj od 1,4 miliona, rekonstrukciji dijela magistrale Pljevlja – Dajevića Han od 4,8 miliona, zapadnoj obilaznici oko Podgorice od 16,8 miliona, te rekonstrukciji regionalnog puta Čevo – Bijele Poljane – Riđani od 5,3 miliona eura.
Iz ASP-a je "Danu" rečeno da je ta nevladina organizacija uputila inicijative ASK-u radi provjere postojanja potencijalnog narušavanja javnog interesa u dijelu normi, koje se odnose na razloge produženja rokova za završetak radova, iz kojih obično proizilaze i veće cijene posla u odnosu na početno ugovorene cijene.
ASP u inicijativama ukazuje da je tenderima predviđeno, pored ostaloga, da se rok za ugovor može produžiti iz razloga "izuzetno lošeg vremena koje je neuobičajeno za godišnje doba i za mjesto na kome se izvode radovi i slično", što je široko postavljena ugovorna odredba, koja u praksi daje mogućnost arbitrarnih tumačenja i proizvoljnih procjena od ugovornih strana.
– Neophodno je utvrditi da li na ovaj način definisana odredba može predstavljati `prikrivenu koruptivnu normu`, koja u praksi daje mogućnost produženja rokova (što uglavnom povlači i veću cijenu od početno ugovorene cijene posla) čak i u situacijama kada to nije opravdano, navodi se u inicijativama.
ASP ukazuje da je takođe neophodno utvrditi i da li ugovorna formulacija "izmjena revidovanog glavnog projekta u skladu sa zakonom o izgradnji objekata" može dovesti do narušavanja javnog interesa, jer je logički/opravdano pretpostaviti da se u realizaciju javne nabavke ulazi sa kvalitetno revidovanim glavnim projektom, pa se postavlja pitanje da li se prednjom formulacijom prikriveno "otvara" prostor da se u praksi pod ovom ugovornom odredbom produži i rok za izvođenje radova.
– Ali i poveća osnovna cijena posla kroz zaključenje aneksa ugovora zbog izmjene revidovanog glavnog projekta. Prednje je naročito bitno ukazati iz razloga što je veliki broj ugovora na tenderima Uprave za saobraćaj, koji su tokom 2024. godine ili 2023. godine zaključivani, sadržavao ovu ugovornu odredbu, a najveći broj njih je naknadno upravo po ovom osnovu doveo do povećanja osnovne vrijednosti posla, često u milionskim ili višemilionskim iznosima, kaže se u inicijativama.
Iz ASP-a za "Dan" ukazuju da je uvećanje osnovne cijene ugovora pod obrazloženjem da je potrebno mijenjati glavne projekte maltene postalo pravilo u tenderskim postupcima ne samo Uprave za saobraćaj već i ranije Uprave za kapitalne projekte, koja je u međuvremenu postala Ministarstvo javnih radova.
– Vrlo je indikativno da kod bezmalo većine poslova koji se zaključe kroz tendere dolazi do produžavanja ugovorenih rokova i uvećanja osnovne cijene posla, a kao obrazloženje služi najčešće razlog loših glavnih projekata, navode iz nevladine organizacije.
