U prethodnih 16 mјeseci, otkako јe Crna Gora bila meta snažnog saјber napada, urađeno јe više nego što јe učinjeno za čitav prethodni period od kada јe naša država počela da se bavi pitanjem saјber bezbјednosti, kazao јe u intervјuu za "Dan" ministar јavne uprave Maraš Dukaј. Ministar, između ostalog, naјavljuјe uspostavljanje nove elektronske usluge – onlaјn pregled kazni, koja će obezbijediti mogućnost elektronske provjere prekršajne i kaznene evidencije, sa mogućnošću elektronskog plaćanja kazne.
Kako biste u ovom trenutku ocijenili sajber bezbjednost Crne Gore i koliko je ona osnažena u odnosu na sajber napad iz avgusta 2022. godine?
Stanje sajber bezbjednosti Crne Gore danas, u odnosu na avgust 2022. godine, neuporedivo je bolje. Apsolutne sigurnosti nema. Ona ne postoji ni u tehnološki najrazvijenijim društvima, ali postoji nivo na kojem su razvijena društva.
Danas imamo neprestani stručni nadzor nad našom informacionom infrastrukturom, imamo završen novi Zakon o informacionoj bezbjednosti, koji će nakon usvajanja omogućiti obrazovanje Agencije za sajber bezbjednost. Imamo procedure po najvišim standardima, partnerstvo i unutar NATO-a i u okviru EU, a sa nekim državama i pojedinačno. Najvažnije – imamo stručne ljude. Imali smo ih i ranije, ali sada smo sistemskim rješenjima, podizanjem zarade stručnjacima ne samo iz oblasti informacione bezbjednosti, već i digitalizacije, kao i strateškim pristupom, znatno unaprijedili kadrovski okvir. Moramo nastaviti da ulažemo u znanje i jačanje kadrova. Na inicijativu Ministarstva javne uprave, Vlada Crne Gore je u 2023. godini prepoznala digitalizaciju javne uprave i njenu digitalnu transformaciju kao jedan od prioriteta, i u tom smislu, u cilju jačanja kadrovskih kapaciteta i zadržavanja eksperata u ovoj oblasti, obezbijedilo dodatak na zaradu u iznosu do 30 odsto.
Da li je državna informaciona strukture bila meta sajber napada u minuloј godini i, ako јeste, kakvog intenziteta su bili ti napadi? Mogu li se očekivati napadi slični onom iz 2022. godine?
I tokom protekle godine državna informaciona infrastruktura bila je meta sajber napada. Svjedoci ste činjenice da je 14. novembra veb-portal Vlade www.gov.me u pojedinim trenucima bio nedostupan, što je bila posledica intenzivnih DDOS napada na portal. Zahvaljujući adekvatnoj reakciji vladinog tima za odgovor na računarske incidente (CIRT – Computer Incident Response Team), kao i Direkcije za infrastrukturu u Ministarstvu javne uprave, taj napad je pravovremeno neutralisan. Uspješnoj odbrani su doprinijele i pripremljene metode za odgovor na ovakav scenario, kao i višestruke mjere zaštite.
Izborni procesi koji su za nama takođe su bili praćeni sajber napadima na određene portale i infrastrukturu. Od avgusta 2022. godine ekosistem zaštite infrastrukture ojačan je softverskim alatima, formiran јe vladin CIRT sa operativnom funkcijom odgovora na incident, uveden 24/7 sistem nadzora, realizovan veliki broj obuka i treninga, uspostavljena razmjena IOC-a sa Belgijskim CIRT-om.
Međunarodna saradnja i razmjena najboljih iskustava od ključnog su značaja. Danas zaposleni u vladinom CIRT-u i Direkciji za infrastrukturu Ministarstva javne uprave u dnevnoj komunikaciji sarađuju sa britanskim kolegama i ekspertima iz SAD, a sve u cilju jačanja otpornosti vladine infrastrukture. Uporedo s tim, pokrenuto je nekoliko projekata koje finansira EU a u kojima Crna Gora učestvuje kao država korisnik, kao što su Cyber Rapid Response, Cyber Balkan.
Vjerujem da smo učinili dosta i na podizanju svijesti o značaju sajber napada. Danas praktično nema građanina koji nije čuo za ove napade, nema novinara da nas ne pita o tome, nema čovjeka koji u svakodnevnom radu ne razmišlja o svojoj sajber sigurnosti. Na tom planu edukacije i podizanja svijesti potrebno je sistemski raditi u kontinuitetu.
Drago mi je da i medije zanimaju ove teme i zahvaljujem na interesovanju. Ovdje moramo svi shvatiti da smo na istom zadatku, odnosno da nam je cilj isti – podizanje ukupne svijesti o sajber opasnostima. Naravno, posao medija je i da traže odgovore, da kritikuju i ukazuju na propuste, ali ne smijemo zanemariti ni vašu moć u edukaciji građana upravo interesovanjem za ovu oblast.
U prethodnom periodu građanima je omogućeno dosta e-usluga. Šta sve građani mogu elektronski uraditi, a to nisu mogli u prethodnom periodu i kakve e-usluge od državnih institucija možemo očekivati u narednom periodu?
U saradnji sa Ministarstvom prosvjete, unapriјeđena je elektronska usluga e-student, gdje se od ove školske godine elektronski mogu upisati i budući studenti na privatnim fakultetima. Obezbijeđeno je prvi put digitalno potpisivanje ugovora između studenata i Univerziteta Crne Gore, sa novom elektronskom ličnom kartom, gdje ćemo intenzivirati primjenu Zakona o elektronskom dokumentu, a samim tim mlađu populaciju polako uvoditi u primjenu svih digitalnih alata koje digitalizacija omogućava. Takođe, u prethodnom periodu u potpunosti smo digitalizovali i usluge zahtjev za dodjelu studentskog kredita i stipendija i onlaјn apliciranje za đačke i studentske domove.
Uz to, Ministarstvo je u procesu izrade novog informacionog sistema u cilju unapređenja Registra nevladinih organizacija i političkih partija, sa mogućnošću automatskog generisanja izvoda o upisu u NVO registar, kao i digitalizacije svih procesa od registracije, preko promjene činjenica do brisanje NVO i političkih partija. Isto tako, pružićemo mogućnost potpuno digitalizovanog postupka registracije NVO, promjene činjenica, brisanja iz registra, kao i uvid trećim stranama u podatke Registra, kako bismo eliminisali štampanje i prikupljanje nepotrebne dokumentacije za procese apliciranja NVO za finansijsku podršku za konkretne projekte. Implementacijom navedenog informacionog sistema poboljšaćemo produktivnost Ministarstva javne uprave, a ujedno obezbijediti tačnost i preciznost svih podataka u elektronskoj formi, uz, naravno, veliko zadovoljstvo NVO sektora.
Nadalje, radimo i na finalizaciji usluga i iz nadležnosti Ministarstva pravde, gdje smo predvidjeli uspostavljanje nove elektronske usluge onlaјn pregled kazni, koja će obezbijediti mogućnost elektronske provjere prekršajne i kaznene evidencije od strane građana i pravnog lica, sa mogućnošću elektronskog plaćanja kazne ukoliko ona postoji.
Ovo je samo dio. Sistem e-uprave u ovom momentu nudi građanima i privredi više elektronskih usluga iz oblasti poslovanja, obrazovanja, zdravstva, rada, turističke djelatnosti, javnih i ličnih dokumenata, javnih nabavki. Crna Gora je u procesu digitalizacije. Tako je i u našem slučaju riječ o kompleksnom procesu u koji je uključen veliki broj subjekata. Ministarstvo javne uprave nije subjekat koji pruža građanima i privredi sve elektronske usluge. Usluge pružaju nadležni organi, a ministarstvo je implementiralo veliki broj dijeljenih sistema.
Ministarstvo već radi na Vodiču administrativnih postupaka Vlade Crne Gore, koji ima za cilj da objedini sve usluge koje pruža državna uprava i predstavi ih građanima i privredi na jedinstven način. Prioritet u 2024. godini biće uvođenje novih elektronskih servisa najvećeg nivoa kompleksnosti, kao i unapređenje razmjene podataka između registara državnih organa. Time će građani imati pristup uslugama javne uprave sa jednog mjesta, na centralnom portalu elektronske uprave koji ćemo uspostaviti tokom ove godine, ne gubeći više svoje vrijeme i novac ispred šaltera raznih državnih organa, koјi će biti u obavezi da podatke međusobno razmjenjuju u skladu sa Zakonom o elektronskoj upravi, a Ministarstvo javne uprave će ovaj proces nadgledati uvođenjem inspekcijskog nadzora za poslove informacionog društva – to će biti novo odjeljenje u ministarstvu.
Privreda Crne Gore očekuje da bude podržana i povezana, da njihovi podaci budu sigurni, bezbjedni i dostupni, te da većinu stvari mogu odraditi u potpunosti elektronskim putem u svakodnevnoj interakciji sa javnom upravom. Vodeći se Strategijom digitalne transformacije 2022–2026, naš fokus će biti na stvaranju ambijenta za modernu digitalnu upravu po mjeri građana i privrede. Planiramo da donesemo novi Akcioni plan za dvogodišnji period (2024–2025).