Arhiva / FOTO: Lazar Ružić
20/07/2025 u 20:00 h
Ana OstojićAna Ostojić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Godišnje organizuju 200 protokolarnih događaja

Doček i ispraćaj delegacija, redoslijed govornika, zastupljenost simbola (zastava), raspored sjedenja, razmjena protokolarnih poklona, samo su neki od detalja o kojima brine Sektor za poslove protokola pri Generalnom sekretarijatu Vlade (GSV), koji na godišnjem nivou organizuje oko 200 protokolarnih aktivnosti.

Pored brige o detaljima koji doprinose najboljem predstavljanju države prilikom međunarodnih posjeta, bilateralnih susreta, svečanih prijema i komemoracija, Sektor za poslove protokola koordinira i svim službama – policijom, diplomatskim i vojnim protokolom, aerodromima, gradskim službama, prilikom posjete najviših državnika drugih zemalja.

Iz Sektora za poslove protokola kazali su "Danu" da su od njegovog formiranja – nekada kao samostalnog organa pod nazivom Državni protokol, a sada kao Sektora za poslove protokola – do danas organizovali više hiljada protokolarnih aktivnosti različitog formata i značaja.

– Možemo naglasiti da godišnji izvještaj u prosjeku čini oko 200 protokolarnih aktivnosti tokom kalendarske godine. U fokusu djelovanja bile su posjete najvišeg državnog nivoa, čiji su mahom domaćini bili Predsjednik Crne Gore, predsjednik Skupštine, predsjednik Vlade, kao i ministarstvo vanjskih poslova, koje u skladu s nadležnostima koordinira velik broj međunarodnih posjeta, bilateralnih, te svečanih prijema i komemoracija. Najveći broj događaja organizovan je upravo za potrebe ovih institucija, uz blisku saradnju s diplomatskim predstavništvima – kazali su "Danu" iz Sektora za proslove protokola.

Kako su objasnili, njihovi službenici su uključeni u cjelokupan proces pripreme i realizacije događaja – od inicijalne komunikacije i liste učesnika, do finalne realizacije u skladu sa pravilima državnog protokola.

– Brinemo o redoslijedu govornika, zastupljenosti simbola (zastava), rasporedu sjedjenja, dočeku i ispraćaju delegacija, razmjeni protokolarnih poklona, kao i o svim drugim detaljima koji doprinose prezentovanju države Crne Gore na najvišem nivou. Nijedna faza u organizaciji posjeta ne prolazi bez prethodno usaglašenih stavova, kako protokola domaćina, tako i predstavnika protokola gosta. Pri organizaciji posjeta najviših zvaničnika stranih država, koja se smatraju najzahtjevnijim aktivnostima protokola, Sektor za poslove protokola koordinira svim službama (Uprava policije, Diplomatski protokol, Vojni protokol, Uprava za državnu imovinu, Aerodromi Crne Gore, mnoge gradske službe i sl.) čije je uključivanje neophodno kako bi se pomenuta posjeta realizovala na uspješan i kvalitetan način – objasnili su iz te službe.

Za realizaciju protokolarnih aktivnosti zaduženo 12 osoba

Sektor za poslove protokola, kako navode, broji 29 zaposlenih, od kojih je 12 direktno zaduženo za pripremu i realizaciju protokolarnih aktivnosti, uključujući i organizaciju Samita, konferencija, ceremonijala i drugih međunarodnih događaja.

– Strukturalno, Sektor je organizovan kroz dva odsjeka – Odsjek za protokolarne poslove i Odsjek za prevodilačke poslove, dok važnu ulogu u funkcionisanju sektora ima i vozni park, sa profesionalnim vozačima i odgovarajućim vozilima, koji su zaduženi za prevoz stranih delegacija u trajanju posjete našoj državi. Posao u protokolu je izuzetno zahtjevan i odgovoran – zahtijeva maksimalnu posvećenost, preciznost i pažnju prema svakom detalju. Napominjemo da je Sektor za poslove protokola zadužen za sve posjete stranih delegacija, ali ne uzima učešće u organizaciji i realizaciji posjeta naših visokih državnika u inostranstvu – naveli su iz Sektora.

Na pitanje u kojoj mjeri je državnim protokolom Crne Gore prepoznat i obuhvaćen institut "prve dame", kao i supruge predsjednika Vlade, Skupštine, te da li je državni protokol mijenjan od 2016. s obzirom da u ranijim godinama nijesmo imali toliko istaknutu funkciju supruge najviših državnih funkcionera na zvaničnim događajima, državnim posjetama i slično, iz Sektora za državni protokol poručuju da pravila državnog protokola Crne Gore uvažavaju i poziciju supružnika najviših državnih zvaničnika, u skladu sa međunarodnom praksom i bilateralnim očekivanjima.

Funkcioneri upoznati sa značajem praćenja pravila protokola

Na pitanje koliko se često učesnici protokolarnih događaja (nosioci državnih funkcija, članovi delegacija…) ogluše o pravila državnog protokola i kako reaguju u tim situacijama, iz Sektora odgovaraju da su nosioci državnih funkcija upoznati sa značajem praćenja pravila državnog protokola tokom aktivnosti čiji su najčešće nosioci, dok članovi delegacija stranih država bivaju uvijek spremni da se prilagode zemlji domaćina, u ovom slučaju pravilima državnog protokola Crne Gore, iako se pravila državnog protokola razlikuju od države do države. To je, kako objašnjavaju, izraz uvažavanja zemlje domaćina, ali i visok nivo poštovanja diplomatske prakse koja nije zanemarljiva.

– Iako institut "prve dame" nije formalno definisan u crnogorskom pravnom okviru, protokolarna uloga supruge (ili supruga) predsjednika i drugih nosilaca funkcija postaje značajna u kontekstu državnih posjeta. Svjedoci smo porasta njihove prisutnosti u posjetama najvišeg nivoa stranih delegacija, a samim tim i potreba da se u protokolarnoj pripremi obrati pažnja na uključivanje u programe posjeta, humanitarne i kulturne sadržaje. U tim slučajevima, Sektor za poslove protokola postupa u dogovoru s nadležnim kabinetima, uz poštovanje želje i afiniteta te osobe – kazali su iz te Vladine službe.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
06. decembar 2025 01:11