Pored brige o detaljima koji doprinose najboljem predstavljanju države prilikom međunarodnih posjeta, bilateralnih susreta, svečanih prijema i komemoracija, Sektor za poslove protokola koordinira i svim službama – policijom, diplomatskim i vojnim protokolom, aerodromima, gradskim službama, prilikom posjete najviših državnika drugih zemalja.
Iz Sektora za poslove protokola kazali su "Danu" da su od njegovog formiranja – nekada kao samostalnog organa pod nazivom Državni protokol, a sada kao Sektora za poslove protokola – do danas organizovali više hiljada protokolarnih aktivnosti različitog formata i značaja.
– Možemo naglasiti da godišnji izvještaj u prosjeku čini oko 200 protokolarnih aktivnosti tokom kalendarske godine. U fokusu djelovanja bile su posjete najvišeg državnog nivoa, čiji su mahom domaćini bili Predsjednik Crne Gore, predsjednik Skupštine, predsjednik Vlade, kao i ministarstvo vanjskih poslova, koje u skladu s nadležnostima koordinira velik broj međunarodnih posjeta, bilateralnih, te svečanih prijema i komemoracija. Najveći broj događaja organizovan je upravo za potrebe ovih institucija, uz blisku saradnju s diplomatskim predstavništvima – kazali su "Danu" iz Sektora za proslove protokola.
Kako su objasnili, njihovi službenici su uključeni u cjelokupan proces pripreme i realizacije događaja – od inicijalne komunikacije i liste učesnika, do finalne realizacije u skladu sa pravilima državnog protokola.
– Brinemo o redoslijedu govornika, zastupljenosti simbola (zastava), rasporedu sjedjenja, dočeku i ispraćaju delegacija, razmjeni protokolarnih poklona, kao i o svim drugim detaljima koji doprinose prezentovanju države Crne Gore na najvišem nivou. Nijedna faza u organizaciji posjeta ne prolazi bez prethodno usaglašenih stavova, kako protokola domaćina, tako i predstavnika protokola gosta. Pri organizaciji posjeta najviših zvaničnika stranih država, koja se smatraju najzahtjevnijim aktivnostima protokola, Sektor za poslove protokola koordinira svim službama (Uprava policije, Diplomatski protokol, Vojni protokol, Uprava za državnu imovinu, Aerodromi Crne Gore, mnoge gradske službe i sl.) čije je uključivanje neophodno kako bi se pomenuta posjeta realizovala na uspješan i kvalitetan način – objasnili su iz te službe.
Na pitanje u kojoj mjeri je državnim protokolom Crne Gore prepoznat i obuhvaćen institut "prve dame", kao i supruge predsjednika Vlade, Skupštine, te da li je državni protokol mijenjan od 2016. s obzirom da u ranijim godinama nijesmo imali toliko istaknutu funkciju supruge najviših državnih funkcionera na zvaničnim događajima, državnim posjetama i slično, iz Sektora za državni protokol poručuju da pravila državnog protokola Crne Gore uvažavaju i poziciju supružnika najviših državnih zvaničnika, u skladu sa međunarodnom praksom i bilateralnim očekivanjima.
– Iako institut "prve dame" nije formalno definisan u crnogorskom pravnom okviru, protokolarna uloga supruge (ili supruga) predsjednika i drugih nosilaca funkcija postaje značajna u kontekstu državnih posjeta. Svjedoci smo porasta njihove prisutnosti u posjetama najvišeg nivoa stranih delegacija, a samim tim i potreba da se u protokolarnoj pripremi obrati pažnja na uključivanje u programe posjeta, humanitarne i kulturne sadržaje. U tim slučajevima, Sektor za poslove protokola postupa u dogovoru s nadležnim kabinetima, uz poštovanje želje i afiniteta te osobe – kazali su iz te Vladine službe.
